آفتاب

فشار ترامپ چه تاثیری بر همکاری ایران با خودروسازان فرانسوی‌ دارد؟

فشار ترامپ چه تاثیری بر همکاری ایران با خودروسازان فرانسوی‌ دارد؟

در حالی که ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تلاش می‌کند تا هر روز فشار اقتصادی و سیاسی بیشتری را به ایران تحمیل کند، اما به نظر می‌رسد برخی کشورهای اروپایی تمایل به افزایش روابط تجاری و صنعتی با ایران دارند.

در همین زمینه روز گذشته سفیر فرانسه از علاقه شرکت‌های فرانسوی برای همکاری با شرکت‌های ایرانی و به ویژه صنعت خودرو سخن به میان آورد و گفت: با همکاری‌ شرکت‌های فرانسوی در ایران اتومبیل‌های نسل جدید با تکنولوژی نو در ابعاد مختلف به بازار این کشور عرضه خواهد شد.
عدم تاثیر ترامپ در روابط ایران
بعد از اجرای برجام و به دنبال گشایش‌های بین‌المللی مسیرهای مختلف برای ورود سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ خارجی به ایران باز شد و در این زمینه تا امروز شاهد همکاری‌ با شرکت‌هایی نظیر رنو، پژو و... بودیم. متاسفانه زمانی که تحریم‌های غرب علیه ایران اعمال شد، تمامی شرکت‌های اروپایی با ابراز نگرانی نسبت به اقتصاد ایران از کشور خارج شدند و در این بین شاهد خروج شرکت‌های خودروسازی نیز بودیم. اکنون اما روی کار آمدن ترامپ چالش‌های جدیدی را پیش روی کشور گذاشته است، اما اتحادیه اروپا نشان داده است که توجهی به این موضوع ندارد و به روال سابق و بنا بر معاهدات امضاشده در برجام به همکاری با ایران ادامه می‌دهد. مشخص است سرمایه‌گذاران بزرگ بیش از آنکه در اندیشه تامین منافع قدرتمندانی نظیر آمریکا باشند، تلاش می‌کنند تا با سرمایه‌گذاری‌های مناسب بر ثروت و قدرت خود بیفزایند. در حال حاضر نیز کشور ایران با منابع و نیروی کاری که در اختیار دارد، فعالان اقتصادی حوزه‌های مختلف را وادار می‌کند تا سرمایه خود را وارد ایران کرده و در کشور ما به فعالیت بپردازند که این موضوع می‌تواند منافع طرفین معامله را تامین کند، چرا که از یک طرف بر حجم سرمایه این شرکت‌ها می‌افزاید و از طرف دیگر به اشتغالزایی در ایران کمک می‌کند. باید توجه داشت که امروزه بیکاری یکی از بزرگ‌ترین معضلات اقتصادی و اجتماعی ایران محسوب می‌شود و به عقیده بسیاری از تحلیلگران بدون جذب سرمایه خارجی نمی‌توان این معضل را برطرف کرد. حال که کشورهای اروپایی علاقه خود را به این موضوع نشان داده‌اند، پس بهتر است دولت و مسئولان نیز سختگیری‌های گذشته را کنار گذاشته و با اصلاح برخی قوانین سرعت جذب سرمایه‌ها را افزایش دهند. از گروه‌های مختلف هم که شاید عقایدی متفاوت از دولت داشته باشند امید می‌رود با همدلی و شناخت منافع ملی از برخی مخالفت‌ها دست بردارند و اگر انتقادی هم نسبت به عملکرد دولت دارند، جدا از فضاسازی رسانه‌ای و بدون تنش آن را با دولت در میان بگذارند. باید توجه داشت که اکنون روی کار آمدن ترامپ و برخی سیاست‌های او در واقع مشکلاتی را برای ما به وجود آورده است، اما کشورهایی نظیر فرانسه، آلمان، ایتالیا و... همچنان تلاش می‌کنند تا همکاری‌های خود را با ایران افزایش دهند. البته انتخابات پیش رو در فرانسه و آلمان نیز می‌تواند در آینده مراودات تجاری و سیاسی ایران تاثیر بگذارد و بازیگران اقتصادی فعال در ایران را تغییر دهد.
فرانسوی‌ها مصمم‌تر از همیشه
به دنبال گسترش سطح همکاری ایران و اروپا پس از اجرای برجام مدیرعامل سیتروئن گفت: ما مطابق عرف و قوانین بین‌المللی با شرکای ایرانی خود قرارداد بستیم و مشکلی از این بابت نداریم، اما اگر با فشار آمریکا ورود دیگر رقبای ما به بازار ایران محدود شود ما از این موضوع استقبال می‌کنیم. به گزارش ایلنا لیندا جکسون درباره پروسه همکاری این شرکت با سایپا اعلام کرد: از طرف ما مشکلی برای همکاری وجود ندارد و منتظر هستیم تا انتقال سهام صورت بگیرد و کارشناسان فرانسوی برای نصب پلت فورم و کارشناسان ایرانی برای آموزش تبادل شوند. او ادامه داد: پلت فرمی که در کاشان نصب می‌شود یکی از به‌روزترین خطوط تولید خودرو در جهان است و تمام استانداردهایی که در سایر خطوط تولیدی در تمام نقاط جهان داریم در کاشان نیز رعایت خواهد شد، زیرا هدف ما در اختیار گرفتن بازار منطقه است و فقط برای تامین بازار ایران سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم، بلکه خاورمیانه و آفریقا نیز جزو اهداف ما هستند. جکسون در زمینه برخی شایعات مبنی بر تولید  مدل C۴ در کاشان تصریح کرد: در کاشان سه مدل خودرو تولید می‌کنیم که هنوز مدل‌های آن مشخص نشده است، اما به طور حتم C۴ نخواهد بود. مدیرعامل سیتروئن درباره اظهارات ترامپ راجع به ایران و تاثیر آن بر همکاری پژو با ایران عنوان کرد: فکر کنم در نهایت این موضوع به نفع ما خواهد شد، زیرا  سرمایه‌گذاری عظیمی در ایران انجام داد‌ه‌ایم و خروج برخی رقبا به طبع راه را برای ما باز می‌کند، البته برای ما تفاوت چندانی ندارد و اهمیت خاصی برای این موضوع قائل نیستیم. همچنین روز گذشته سفیر فرانسه در ایران گفت: شرکت‌های فرانسوی برای همکاری با شرکت‌های ایرانی و صنعت خودرو این کشور بسیار مصمم هستند. به گزارش ایسنا، فرانسوا سنمو در حاشیه مراسم اختتامیه یک هفته فرانسوی در کاشان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با همکاری‌ شرکت‌های فرانسوی در ایران اتومبیل‌های نسل جدید با تکنولوژی نو در ابعاد مختلف به بازار این کشور عرضه خواهد شد. او افزود: شرکت‌های فرانسوی سیتروئن و پژو تاکنون همکاری و سرمایه‌گذاری‌های بسیار مهمی با شرکای ایرانی خود در ایران خودرو و سایپا داشته‌اند. شرکت فرانسوی رنو نیز در حال امضای قرارداد همکاری با شرکت ایمیدرو در ایران است. سنمو تصریح کرد: در هفته گذشته در چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران، رئیس شرکت سیتروئن فرانسه به ایران سفر کرد که این مذاکرات برای ورود به بازار ایران مربوط به شرکت سایپا کاشان می‌شود. سفیر فرانسه در ایران خاطرنشان ساخت: فرهنگ یک مشخصه استراتژیک به معنای مثبت است که باید با اقدامات لازم برای گسترش آن همکاری کنیم. به هر حال این صحبت‌ها علاقه اروپایی‌ها به ایران و بازار آن را نشان می‌دهد و امید می‌رود در آینده سطح همکاری‌ها افزایش یابد./ روزنامه ایران
کد N1640765

وبگردی