آفتاب

مواضع تند آلمان نشان از عدم سازگاری سیاست ترامپ با قاره سبز دارد/ تلاش پنس برای یارکشی در اروپا

مواضع تند آلمان نشان از عدم سازگاری سیاست ترامپ با قاره سبز دارد/ تلاش پنس برای یارکشی در اروپا

سخنان معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد ناتو نشان‌دهنده عقب‌نشینی ایالات متحده از مواضع اخیر این کشور بوده و اروپا در صدد محک زدن نیات واشنگتن بر آمده است.

«عبدالرضا فرجی‌راد» سفیر سابق ایران در نروژ در تحلیل سخنان معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در اجلاس امنیتی مونیخ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: کنفرانس امنیتی مونیخ که هر ساله با حضور تمامی کشورها  برگزار می‌شود، یکی از گردهمایی‌های مهمی است که مسئولان کشورهای مختلف اقدام به تشریح سیاست‌های کلان خود و رایزنی در این خصوص می‌کنند. چراکه وزرای خارجه و مقام‌های بالاتر از این سطوح در این اجلاس شرکت می‌کنند و بدون تردید علاوه بر تشریح و اعلام سیاست‌های خود به رایزنی در مورد آنها خواهند پرداخت.

وی ادامه داد: فضای حاکم بر کنفرانس در سال جاری به دلیل ورود «دونالد ترامپ» به کاخ سفید تا حدود زیادی این رویداد بین‌المللی را تحت تاثیر قرار داده بود و از این نظر وضعیت برگزاری و محورهای مورد نظر تا حدود زیادی با سال‌های دیگر تفاوت داشته است. چراکه این وضعیت باعث شد تیم ترامپ بعد از حضور در این  کنفرانس سیاست های خود را تشریح کرده و در واقع عقب‌نشینی‌های ایالات متحده از سیاست‌های اعلام شده توسط ترامپ را تا حدودی توجیه کند. به گونه‌ای که حضور وزیر خارجه، وزیر دفاع و معاون ترامپ در این کنفرانس باعث شد آمریکا سیاست‌های خود را به نوعی دیگر تشریح کند. از سوی دیگر، قاره اروپا با سیاست‌های آمریکا تا حدود زیادی موافق نیست و حتی می‌توانیم بگوییم که عکس‌العمل سختی از سوی برخی از شرکت‌کنندگان اروپایی متوجه مقام‌های واشنگتن شد.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با اشاره به واکنش تند وزیر دفاع آلمان بیان کرد: وزیر دفاع آلمان که به عنوان میزبان این نشست قلمداد می‌شود نسبت به سایر کشورهای اروپایی عکس العمل تندی را به آمریکا نشان داد و به نوعی اقدام‌های آمریکا در مورد روسیه و حتی اتحادیه اروپا را تلویحاً محکوم کرد. اما موضوع اصلی این است که معاون ترامپ با سخنرانی در اجلاس مونیخ قصد داشت به همه بفهماند که دست از حمایت ناتو بر نخواهد داشت و در این بین موضوع‌های دیگری مانند همکاری‌های نظامی هم مد نظر آنها قرارخواهد گرفت. بنابراین باید بگوییم که تیم ترامپ در صدد مخابره کردن این پیام بود که واشنگتن همانند گذشته با اروپا متحد خواهد بود و در تمامی زمینه‌ها با قاره سبز همکاری خواهد کرد.

این که تا چه حد اروپایی‌ها به اظهارات مقام‌های آمریکایی خوش‌بین هستند و آن را تایید می‌کنند تاکنون مشخص نیست، چراکه آنها معتقدند باید یک تعادل در سیاست‌های کاخ سفید به وقوع بپیوندد تا اروپا بتواند به واشنگتن اعتماد کند.

وی در پایان در خصوص سخنان معاون ترامپ در مورد پرونده هسته‌ای ایران خاطرنشان کرد: اروپا تاکنون به نوعی حامی برجام قلمداد می‌شود و این وضعیت تاکنون ادامه دارد. حتی گفت‌و‌گوی وزیر خارجه آمریکا با وزیر خارجه فرانسه و اینکه رکس تیلرسون اظهار کرده است با برجام موافق یا مخالف نیست، نشان می‌دهد که واشنگتن تاکنون نظر خاصی در مورد برجام نداشته است که بخواهد آن را عملیاتی کند. لذا تا زمانی که اروپا اقدام‌های ایران را منفی ارزیابی نکند، بدون تردید هیچ اقدامی علیه این توافق بین‌المللی صورت نخواهد داد، اما نگاه اروپایی‌ها تا حدود زیادی به واشنگتن خواهد بود تا کنشگری آنها را بررسی کرده و بر اساس آن تصمیم بگیرند.

کد N1640323

وبگردی