آفتاب

راه اندازی نخستین اقامتگاه بوم گردی آذربایجان غربی در سردشت

راه اندازی نخستین اقامتگاه بوم گردی آذربایجان غربی در سردشت

ارومیه- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: نخستین اقامتگاه بوم گردی این استان در روستای ' لیلانه ' از توابع شهر 'ربط ' در شهرستان سردشت فعالیت خود را آغاز کرد.

جلیل جباری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اقامتگاه بوم گردی / کرد بوم کاشانه / خانه ای روستایی در زمینی به مساحت 161 مترمربع و زیربنای 140 مترمربع بوده و جزو اقامتگاه های تبدیلی است.
وی ادامه داد: این اقامتگاه بوم گردی دارای پذیرایی، 2 اتاق، آشپزخانه، 2 سرویس بهداشتی و حمام با معماری سنتی و بومی روستایی است و در آن با غذاهای بومی و دمنوش های محلی از میهمانان پذیرایی می شود.
وی اظهار کرد: گردشگران این منطقه ضمن بازدید از آثار تاریخی و فرهنگی سردشت می توانند در این اقامتگاه ساکن شده و از امکانات موجود در این مکان سنتی بهره مند شوند.
جباری ادامه داد: وجود جاذبه هایی چون آبشار شلماش، صخره رنگارنگ و بی نظیر چشمه گراوان، غار کنه پیسته، تپه باستانی ربط، مسجد جامع سردشت، پل قلاتاسیان و جنگل، رودخانه زاب، چشمه ها، کوه ها، هوای خنک و مطبوع منطقه از عوامل اصلی ایجاد اقامتگاه در این منطقه است.
وی ادامه داد: اقامتگاه های بوم گردی با هدف توسعه گردشگری روستایی و اماکن اقامتی بومی و محلی، توسعه صنایع دستی روستایی، فروش محصولات کشاورزی و معرفی فرهنگ غذایی، جاذبه های ناملموس و معنوی روستایی در دستور کار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته است.
وی افزود: این اقامتگاه ها بر خلاف هتل ها که ویژگی یکسانی دارند، دارای ویژگی خاص محیطی است و با شیوه های محلی و مطلوب برای مسافران اداره می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی بیان کرد: در این اقامتگاه ها که همگی آنها به صورت خانوادگی ارائه خدمات می کنند، سعی بر این است تا میهمانان با شیوه زندگی سنتی در آن محل آشنا شوند و از غذاهای محلی استفاده کنند.
جباری اضافه کرد: متقاضیان ایجاد اقامتگاه بوم گردی می توانند با مراجعه به اداره کل میراث فرهنگی در ارومیه و ادارات شهرستانی در خصوص شرایط و ضوابط اقامتگاه های بوم گردی کسب اطلاع کنند و از تسهیلاتی با بهره کم بهره مند شوند.
به گزارش ایرنا، تاکنون 40 مورد تقاضا برای راه اندازی اقامتگاه بوم گردی به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ارسال شده است که اقدامات صدور مجوز برای آنها در دست بررسی و طی مراحل اداری است.
این در حالی است که مدیرکل طبیعت گردی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور چندی پیش گفته بود که در سطح کشور حدود 38 هزار اقامتگاه بوم گردی کمبود وجود دارد و ایجاد حدود 2 هزار اقامتگاه در طول برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است.
8135/ 3072 ** خبرنگار: شهین غریب بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
کد N1639989

وبگردی