آفتاب

نرخ سود تسهیلات مسکن خانه اولی‌ها ۸ درصد است/ رشد اقتصادی در سال ۹۶ بین ۴ تا ۵ خواهد بود

نرخ سود تسهیلات مسکن خانه اولی‌ها ۸ درصد است/ رشد اقتصادی در سال ۹۶ بین ۴ تا ۵ خواهد بود

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: به دلیل اینکه تسهیلات مسکن بلند مدت است با ساز و کارهایی که مهیا شد نرخ سود برای خانه اولی ها نرخ ها ٨ و ٩ درصد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ پیمان قربانی بعد از ظهر امروز در یک نشست خبری با اشاره به اقتصاد مقاومتی گفت: اقداماتی که در بانک مرکزی صورت گرفته در راستای اقتصاد مقاومتی بوده و  از سال ٨٩ بانک مرکزی مطالعات خود را آغاز کرد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی افزود: در مجمع تشخیص مصلحت نیز پس از جلسات مکرر، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تدوین شد و در ٣٤ بند به تصویب رسید و معاون اول آن  ارائه کرد و بندهای مربوط به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کمیته ای در بانک مرکزی به اجرا درآمد.

قربانی تصریح کرد: در بحث اقتصاد کلان ثبات و در بحث ثبات مالی ، پایداری بودجه ای در اولویت است و نهایتا اقتصادی که در این حوزه پایدار باشد با در صورت وارد شدن شوک، کمتری ضربه خواهد خورد.

وی ادامه داد: ما ١١ سیاست و ٣٩ برنامه و ١٥٠ اقدام اجرائی داشتیم و طرح سیاست های ارزی و ارتقا شفافیت در بازار پول را در برنامه آینده خود قرار دادیم .

معاون اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: در حوزه سیاست های پولی ارزی و فناوری اطلاعات ٥ رویکرد اصلی رهبری را مد نظر قرار داده‌ایم. تعمیق بازار بین بانکی و هدایت بانک‌ها، کاهش نسبت سپرده قانونی بانک های تجاری از جمله مواردی بود که بررسی شدند.

وی گفت: بالا بودن نرخ های سود در بازار بین بانکی چسبندگی زیادی را در نرخ سود بوجود آورده بود. در حال حاضر نرخ سود بازار بین بانکی تا ٢١ بهمن ماه بین ١٧ تا ٢٤ بوده است.

قربانی ادامه داد: مرجع اصلی در نرخ سود بانک مرکزی و اداره اعتبارات است  نه اعلام سود یک بانک، نرخی که در کل مد نظر است میانگین نرخ سود در کل بانک‌ها است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی افزود: در سالهای ٩١ و ٩٢ ظرفیت های خالی و فعال سازی در اولویت قرار گرفتند.

در این راستا هدف ٦٠ درصدی را از کل تسهیلات در نظر گرفتیم که این رقم از ٤٦ درصد در سال 91 به ٦٤،١ درصد در سال ٩٥ رسیده است.

وی تصریح کرد: تا تاریخ ٢٣ بهمن ماه ١٥١،١ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی به هزار بنگاه کوچک و متوسط داده شده است .

وی ادامه داد: در بخش سیاست های اعتباری بخش مسکن به معرفی ابزارهای جدید مالی از جمله کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق پس انداز ، تقویت منابع مالی و افزایش سقف تسهیلات اقدام کرده ایم .

قربانی افزود: به دلیل اینکه تسهیلات مسکن بلند مدت است با ساز و کارهایی که مهیا شد نرخ سود برای خانه اولی ها نرخ ها ٨ و ٩ درصد است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی خاطر نشان کرد: روندی که در معاملات مسکن شکل گرفته رونق غیر تورمی است. .

وی ادامه داد: در ٩ ماهه امسال به بیش از ٦٣٦ هزار نفر تسهیلات ازدواج داده شد و ٥٨٧٢٣ میلیارد تومان پرداخت شده است.

قربانی گفت: در خصوص شفاف سازی اقتصاد چندین محور مطرح است که یکی از آنها برخورد با موسسات غیر مجاز است. شناسایی موسسات غیر مجاز و سالم سازی اقتصاد و جلوگیری از اقدامات فسادزا در دستور کار قرار گرفته خوشبختانه سطح آگاهی مردم در زمینه موسسات غیر مجاز بالا رفته است.

قربانی ادامه داد: در سال جاری در جهت ارتقا شفافیت صورت های مالی بانکها اقدامات خوبی صورت گرفته است تا بانکهای خارجی نیز ارزیابی خوبی از بانکهای ما داشته باشند. در حوزه سیاست‌های ارزی اقدامات خوبی صورت گرفته که با هدف تقویت عرضه ارز در بازار بوده ، ضمن آنکه کاهش تدریجی نرخ ارز را دنبال کردیم. همچنین به روز رسانی فعالیت صرافی ها انجام شده است.

قربانی گفت: در حوزه نظام های پرداخت بسط و توسعه خدمات پرداخت الکترونیک ، پیاده سازی نسل سوم سامانه چکاوک و افزایش مشخصات امنیتی چک ها از طریق بهینه سازی روش های تولید و بازنویسی و بومی سازی سامانه های نظام های پرداخت مانند سامانه سانتا انجام شده است .

وی ادامه داد: همچنین از طریق سامانه نسیم سعی در انتظام بخشی به حساب های دولتی داشته‌ایم.

معاون اقتصادی بانک مرکزی خاطر نشان کرد: کل حسابها با سامانه نسیم به بانک مرکزی متصل می شود و کلیه دریافت‌ها و پرداخت‌ها از این طریق انجام می شود. با این اقدام حسابهای دولتی از٧٠ هزار به ٢٢٠ هزار رسید و حقوق معلمان از این طریق پرداخت می شود.

وی افزود: در زمینه بانکداری الکترونیک کشور پیشرفت خاصی نداشتیم  اما با بازنویسی سامانه ساتنا سامانه نظام های پرداخت بومی سازی شد.

وی با اشاره به انعکاس اقدامات بانک مرکزی در اقتصاد کشور گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت یازدهم مهار تورم بود و توانست بازارهای ارز و طلا را نیز بهبود بخشد. ما سال ٩٥ را با تورم تک رقمی به پایان خواهیم برد و تورم نقطه به نقطه را به  ٨.٥ درصد رساندیم.

قربانی ادامه داد: رشد اقتصادی در شش ماهه اول سال نود و پنج  ٧.٤ درصد بوده که گروه نفت رشد ٦١.٣ درصدی داشته که نشان دهنده این است که این رشد ناشی از فروش نفت بوده است.

کد N1639950

وبگردی