آفتاب

آغاز بازسازی خانه تاریخی خلیلیان بابل

آغاز بازسازی خانه تاریخی خلیلیان بابل

ساری – ایرنا – معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت : اقدام روز گذشته ( جمعه ) هیات امنای خانه خلیلیان بابل با هماهنگی و زیر نظر این اداره کل و برای بازسازی این بنا انجام شد و تخریبی در کار نبود .

مهدی ایزدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : باهماهنگی و نظارت اداره کل میراث فرهنگی مازندران ، هیات امنای خانه خلیلیان بابل پاکسازی محوطه از آوار تخریب سال گذشته به همراه تخریب بخشی از دیوار این بنا را انجام داد .
وی ادامه داد : با نظارت و تائیدیه اداره کل میراث فرهنگی مازندران ، هیات امنای این خانه تاریخی نقشه ثبتی بازسازی را تهیه کرد و از روز گذشته مقدمات کار برای اجرا را آغاز کرد .
ایزدی افزود : بازسازی و نوسازی خانه خلیلیان بابل براساس الگو و مصالح سنتی که در طرح ثبتی درنظر گرفته شده ، انجام می شود .
وی با اشاره اینکه اداره اوقاف و امور خیریه مالکیت خانه تاریخی خلیلیان بابل را دارد ، ادامه داد : این اداره کل و همچنین هیات امنای این بنا با لحاظ کردن سیاست های حفاظتی عملیات مرمتی را انجام می دهند .
معاون میراث فرهنگی مازندران با گلایه از برخی اخبار کذبی مبنی بر تخریب و یا ازبین رفتن خانه خلیلیان بابل در شبکه های مجازی ، اظهار داشت : میراث فرهنگی متولی صیانت از آثار تاریخی مطمئنا حساسیت و دقت زیادی در خصوص بناهای تاریخی زیر مجموعه خود دارد .
روز گذشته شبکه های اجتماعی با انتشار تصاویری از ورود بلدوزر و تخریب خانه خلیلیان بابل با عناوینی همچون ' با خاک یکسان شدن خانه خلیلیان ' را منتشر کردند .
خانه قاجاری خلیلیان بابل میراثی ماندگار از عهد قاجار محل برگزاری روضه و حضور علمای بزرگ از جمله مرحوم آیت الله بیکایی و مرحوم آیت الله هادی روحانی بود.
این بنای تاریخی به شماره ثبت 31368 در 24 اذر سال 1394 در فهرست آثار ملی ثبت شد .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا
/1899/2096
کد N1639438

وبگردی