آفتاب
اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

از واردات پرتقال مصری توسط جهاد تا رقابت شانه به شانه ایران و قطر

از واردات پرتقال مصری توسط جهاد تا رقابت شانه به شانه ایران و قطر

هفته گذشته تصویب مدل تامین مسکن اجتماعی و حمایتی، برابری برداشت گاز ایران و قطر از پارس جنوبی تا پایان سال و بخشودگی جرایم وام بانکی کشاورزان بخشی از اخبار مهم اقتصادی بود.

به گزارش خبرنگار مهر، برابری برداشت گاز ایران و قطر از پارس جنوبی تا پایان سال، تشکیل اولین صندوق تثبیت بورس، ابلاغ دستورالعمل افتتاح حساب ریالی برای اتباع خارجی، صادرات ۱۷ میلیون تن پتروشیمی در ۱۰ ماهه امسال، تصویب مدل مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی در هیات دولت، قرارداد نهایی ایران با شرکت هواپیماسازی ATR و بخشودگی جرایم وام بانکی کشاورزان از مهمترین اخبار اقتصادی هفته گذشته بود که مروری کوتاه بر آنها خواهیم داشت:

رشد ۴.۸ درصدی اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۷

غلامعلی کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی گفت: بر اساس پیش بینی های بانک جهانی، رشد اقتصادی کشور در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به ترتیب ۴.۳ درصد و ۴.۸ درصد برآورد شده است.

وی ارتقای رتبه ایران از سوی سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) را نشانه بهبود شرایط اقتصادی در ایران عنوان کرد و گفت: بهبود رتبه ایران در رتبه بندی سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) گواهی بر بهبود شرایط اقتصادی کشور است. براین اساس پیش بینی می شود که در آینده نیز بهبودهایی در این باره حاصل شود.

تشکیل اولین جلسه صندوق تثبیت بورس

محسن خدابخش رئیس اداره نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار از تشکیل نخستین جلسه صندوق تثبیت بازار سرمایه در شنبه هفته آینده (۳۰ بهمن) با حضور وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی خبر داد.

وی با اشاره به مصمم بودن این سازمان برای اجرای قانون تشکیل صندوق تثبیت بازار سرمایه اظهار کرد: صندوق تثبیت بازار سرمایه که موضوع ماده ۲۸ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب سال ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی است که اساسنامه آن نیز در همان سل در هیئت دولت به تصویب رسیده و معاون اول رئیس‌جمهور برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان بورس و اوراق بهادار، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی ابلاغ کرد.

ابلاغ دستورالعمل افتتاح حساب ریالی برای اتباع خارجی

دستورالعمل اجرایی افتتاح حساب سپرده ریالی برای اشخاص خارجی، در راستای تسهیل ارایه خدمات پولی و بانکی به سرمایه‌گذاران و گردشگران خارجی به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

بانک مرکزی با اخذ و تأمین نظرات و ملاحظات مراجع مختلف در این خصوص، ضوابطی را برای تسهیل شرایط و رفع برخی موانع افتتاح حساب سپرده ریالی برای اشخاص خارجی تدوین کرد کهً در یک‌هزار و دویست و بیست و هفتمین جلسه شورای پول و اعتبار مورخ ۱۴‌ دی‌ماه ۱۳۹۵ مطرح و تصویب شد.

بررسی برای حذف ۳تا ۴صفر از پول ملی ادامه دارد

اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی درخصوص حذف صفر از پول ملی اظهار کرد: بانک مرکزی برنامه ای جامع برای اصلاح پول ملی و حذف ۳ تا ۴  صفر از اسکناس در دست اقدام دارد، اما برای این اقدام به زمان بیشتر و دستیابی به ثبات اقتصاد کلان نیاز داریم و در عین حال باید از کنترل نرخ تورم اطمینان کامل داشته باشیم.

صادرات ۱۷ میلیون تن پتروشیمی در ۱۰ ماهه امسال

بر اساس گزارش مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در طول ۱۰ ماهه نخست امسال بالغ بر ۴۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن محصول پتروشیمی و فرآورده پلیمری در ایران تولید شده است. از این میزان حدود ۱۷ میلیون تن محصول پتروشیمی و پلیمری به بازارهای جهانی صادر شده است.

دی ماه امسال حدود چهار میلیون و ۵۰ هزار تن محصول پتروشیمی در کشور تولید شده که از این میزان معادل یک میلیون و ۳۸۷ هزار تن محصول پتروشیمی ایران به ارزش تقریبی ۹۰۰ میلیون دلار به بازارهای جهانی و منطقه‌ای صادر شده است.

برداشت روزانه گاز ایران و قطر از پارس جنوبی تا پایان سال برابر می‌شود

محمد مشکین فام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت افزایش تولید گاز ایران از پارس جنوبی، گفت: هم اکنون تولید روزانه گاز از پارس جنوبی به حدود ۴۸۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده که با بهره برداری از دو خط لوله دریایی آسیب دیده این ظرفیت تولید تا چند هفته آینده به حدود ۵۴۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد.

مشکین فام در پایان با اعلام اینکه در مجموع تا پایان امسال تولید گاز ایران در پارس جنوبی به حدود ۵۷۰ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت تولید ۶۰۰ میلیون مترمکعبی تولید گاز قطر و محدودیت‌های این کشور برای برداشت گاز عملا تا پایان امسال برداشت روزانه گاز ایران و قطر در پارس جنوبی برابر خواهد شد.

مدل مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی در هیات دولت تصویب شد

هیأت دولت، پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر تامین مسکن گروه‌های کم درآمد در دو قالب مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی را بررسی و تصویب کرد.

در مدل مسکن حمایتی (کمک به ساخت و خرید مسکن ملکی و کمک بلاعوض) بانک مرکزی موظف شد نسبت به تعیین بانک عامل جهت تامین تسهیلات در سقف مبلغ اعلامی اقدام کند. استفاده از این تسهیلات برای خرید بناهای تا عمر ۲۰ سال بلامانع است.

در این مدل، کمک به ساخت و خرید مسکن ملکی و کمک بلاعوض به متقاضیان مسکن مهر فاقد متقاضی از اهداف مدنظر است.

در مسکن اجتماعی نیز کمک به ساخت مسکن استیجاری، پرداخت کمک هزینه اجاره و وام قرض الحسنه ودیعه مسکن مورد توجه قرار گرفته و شامل اشخاص حقیقی و حقوقی خواهد شد که دارای زمین بوده و تمایل به احداث واحدهای مسکونی استیجاری با نرخ اجاره ترجیحی و در قالب توافق با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی داشته و به ازای هر واحد استیجاری تا دو برابر سقف تسهیلات اعلامی اعطا می شود.

همچنین وزارت راه و شهرسازی موظف شد نسبت به تامین زمین در محدوده شهرها (دارای تاسیسات زیربنایی آب و برق و گاز) و یا شهرهای جدید برای ساخت واحد استیجاری از طریق واگذاری به سازندگانی که تمایل به ساخت مسکن استیجاری - ملکی با رعایت حداقل ۴۰ درصد اجاره ای دارند، اقدام کند.

قرارداد ایران با « A.T.R » نهایی شد

وزیر مسکن و شهرسازی با اعلام خبر نهایی شدن قرارداد ایران با شرکت «ای. تی. آر»، افزود: مذاکرات برای خرید این هواپیما به مرحله‌ نهایی رسیده و در حال حاضر در مرحله مبادله سند به سر می‌برد.

به گفته عباس آخوندی با نهایی شدن تبادل این سند بحث ورود نخستین هواپیماهای «ATR ـ» به ناوگان ایران به شکل رسمی پیگیری می‌شود.

جلسه استیضاح آخوندی یکشنبه در صحن علنی

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جلسه بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی، یکشنبه هفته آینده در صحن مجلس برگزار می‌شود.

صدور دستور پرداخت بدون تشریفات تسهیلات ۴۰ میلیونی مسکن مهر

در حالی که بانک مسکن پرداخت وام ۴۰ میلیون تومانی مسکن مهر به سازندگان را منوط به حصول سه شرط کرده بود و همین مساله نیز انتقاد شدید سازندگان را در پی داشت، محمد هاشم بت شکن مدیرعامل بانک مسکن با صدور ابلاغیه‌ای به مدیران استان‌ها و مناطق، خواستار همکاری همه شعب این بانک به منظور سهولت در پرداخت تسهیلات ۴۰ میلیون‌ تومانی مسکن مهر شد. وی در ابلاغیه‌ای که به دنبال این نامه برای مدیران استانی شعب بانک مسکن سراسر کشور ارسال کرد، خواستار روان‌سازی اعطای تسهیلات با تمام توان در تحقق اهداف دولت شد.

واریز ۹۵درصد مطالبات چایکاران

محمدولی روزبهان رئیس سازمان چای کشور از واریز ۹۵ درصد مطالبات چایکاران کشور خبر داد و گفت: درآمد چایکاران در سال‌جاری نسبت به سال قبل ۷۲ درصد رشد داشته است.

روزبهان با اشاره به اینکه در هفته جاری حدود ۸ میلیارد تومان دیگر از مطالبات چایکاران در سه نوبت به حساب آنان واریز شد، افزود: بنابراین، مجموع مطالبات پرداختی چایکاران به ۲۲۱ میلیارد تومان رسید و حدود ۹۵ درصد بدهی ما به تولیدکنندگان تسویه شد.

وی ادامه داد: حدود ۱۳.۵ میلیارد تومان دیگر از مطالبات باقی مانده است که این رقم نیز با دریافت قدرسهم کارخانجات به زودی پرداخت می‌شود.

بخشودگی جرایم وام بانکی کشاورزان ابلاغ شد

عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزرات جهاد کشاورزی از ابلاغ مصوبه بخشودگی سود تسهیلات بانکی تا سقف یک میلیارد ریال برای بدهکاران بخش کشاورزی خبر داد.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته به دلایل متعددی تولیدکنندگان موفق به پرداخت اقساط تسهیلات خود نشده‌اند و این مساله مشکلاتی را برای تولید و از جمله تولیدکنندگان بخش کشاورزی ایجاد کرده است، خاطرنشان ساخت: دولت در راستای رونق بخشیدن به تولید و کمک به رفع مشکلات و موانع تولیدکنندگان تلاش کرد با همکاری بانک‌ها، زمینه بخشودگی بدهی بدهکاران بانکی را فراهم کند.

محل تشکیل اجلاسیه سازمان بین المللی استاندارد از آمریکا منتقل شد

کمیته فنی فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان بین‌المللی استاندارد(ایزو) در پی فرمان رییس جمهور جدید آمریکا مبنی بر جلوگیری از ورود اتباع ایرانی به خاک این کشور، محل برگزاری  اجلاسیه گروه‌های کاری خود را از آمریکا به فرانسه تغییر داد.

تهیه دستورالعمل شناسایی واحدهای صنفی ناایمن

یداله صادقی سرپرست معاونت اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت با اشاره به حادثه دلخراش پلاسکو گفت: دستوالعمل شناسایی واحدهای صنفی و مجتمع های تجاری ناایمن و فرسوده در دستور کار قرار گرفته و برای اجرای این دستور العمل، هماهنگی های لازم با اتاق اصناف ایران انجام شده است.

ارایه گزارش عوامل ناامنی شغلی به رئیس جمهور

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره میزان وضعیت دستمزد کارگران گفت: در سه سال گذشته دولت یازدهم با درصد قابل توجهی، مزد در تورم پیشی گرفت که البته این موضوع باید تداوم داشته باشد تا در نهایت قدرت خرید کارگران افزایش یابد.

وی با تاکید بر رعایت سه جانبه گرایی (مشارکت دولت، کارفرما و کارگر) در تعیین حداقل مزد سالانه ادامه داد: کارگران بدانند که ما از هیچ تلاشی برای کمک به زندگی آنها دریغ نخواهیم کرد. در این زمینه آقای رئیس جمهور خواستار گزارشی از عوامل ناامنی شغلی شدند که  گزارش مربوطه در حال تهیه است تا در جلسه هیات وزیران ارائه شود.

رتبه بندی شرکت‌های تعاونی کلید خورد

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون از اجرای طرح رتبه بندی شرکت‌های تعاونی از ۱۵ اسفند خبرداد و گفت: در فاز نخست اجرای طرح، ۵۰۰ شرکت تعاونی رتبه بندی می‌شوند.

وی با تشریح جزئیات طرح رتبه بندی شرکت‌های تعاونی گفت: این رتبه بندی کاملا اختیاری است اما صندوق ضمانت سرمایه گذاری، از زمان اجرای این طرح، خدمات خود را فقط به شرکت‌هایی ارائه می‌دهد که در طرح رتبه بندی شرکت کنند.

عیدی و حقوق بازنشستگان به زودی پرداخت می‌شود

محمود اسلامیان مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به زمان پرداخت حقوق و عیدی بازنشستگان گفت: هدف ما این است که عیدی و حقوق بازنشستگان هر چه زودتر پرداخت شود؛ اما غالب سازمانها با کمبود اعتبار مواجه هستند و به رغم اصلاحات صورت گرفته طی ۳ سال گذشته، اعتبارات در حد نیاز بازنشستگان نیست.

وی ادامه داد: در این زمینه، مکاتبات لازم صورت گرفته و درخواست کردیم که امسال این کسری اعتبار در زمان مشخص تامین شود.

برنامه ریزی وزارت جهاد برای واردات ۲۰ هزارتن پرتقال از مصر

روز سه شنبه رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه خبر داد که وزارت جهادکشاورزی از طریق یکی از شرکتهای زیرمجموعه خود(جاهد) برای واردات ۲۰ هزارتن پرتقال از مصر اقدام کرده است. این اظهار نظر البته با انتشار اسناد مربوطه انجام شد تا هیچ شک و شبهه ای در مورد صحت این اظهار نظر وجود نداشته باشد. خبرنگار مهر در پیگیری برای مصاحبه با مسئولان وزارت جهادکشاورزی، با یکی از مقامات این وزارتخانه که نمی خواست نامش ذکرکشور، گفت وگو کرد. این مقام مسئول از برنامه واردات پرتقال توسط وزارت جهادکشاورزی اظهار اطلاعی کرد وگفت: علیرغم سرمازدگی بخشی از محصول شمال، حجم تولید و موجودی انبارها به اندازه ای هست که نیاز به واردات نداشته باشیم.

کد N1637992

وبگردی