آفتاب

امضای بیش از ۱۲ سند میان ایران‌ و کوبا

امضای بیش از ۱۲ سند میان ایران‌ و کوبا

وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار پزشک کوبایی در سراسر قاره آفریقا، اروپا و آسیا در حال ارائه خدمات پزشکی هستند و در این کشور مردم تقریبا خدمات درمانی رایگان دریافت می‌کنند.

به گزارش ایلنا ، سیدحسن  قاضی‌زاده هاشمی در دومین روز از سفر خود به هاوانا در گفت‌وگو با خبر رادیو ضمن اشاره به برگزاری شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و کوبا پس از پنج سال وقفه و حضور نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف ایران در قالب هیاتی ۳۰ نفره در این کمیسیون  گفت: روز گذشته طی جلسه‌ای با معاون رییس‌جمهور کوبا مسایل مهم مورد علاقه دو کشور و توافقات دو کشور در کمیسیون گذشته و همچنین برخی مشکلات موجود برای اجرایی شدن این تصمیمات و توافقات مورد پیگیری قرار گرفت.

وزیر بهداشت در ادامه با تاکید بر اینکه حوزه آموزش پزشکی کشور کوبا موفق بوده است، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار پزشک کوبایی در سراسر قاره آفریقا، اروپا و آسیا در حال ارائه خدمات پزشکی هستند و در این کشور مردم تقریبا خدمات درمانی رایگان دریافت می کنند.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: همچنین کشور کوبا در حوزه بیوتکنولوژی و ساخت واکسن بسیار موفق بوده است.

وزیر بهداشت با اشاره به بررسی اقدامات صورت گرفته از سوی دو کشور ایران‌ و کوبا گفت: مقرر شد در آینده‌ای نزدیک هیاتی از وزارت بهداشت کوبا به منظور بازدید از دانشگاه‌های علوم پزشکی و انستیتو پاستور ایران به ایران سفر کنند و طی چهار ماه آینده نیز وزیر بهداشت این کشور به ایران سفر کند.

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه به دیدار خود با وزیر انرژی کوبا اشاره کرد و افزود: در این ملاقات موضوعات برق، نفت و سوخت‌های فسیلی و غیر فسیلی و استفاده از نیروگاه‌های برق برای تامین برق در کوبا مورد بررسی قرار گرفت. در این خصوص قول مساعد داده شد تا در قالب مبادلات و معاملات بین‌المللی و در صورت تمایل کوبا بخش خصوصی ایران بتواند نیازهای این کشور را برطرف کند و در حوزه اکتشافات نفتی در صورت علاقه‌مندی شرکت‌های خصوصی و شرکت ملی نفت ایران در حوزه فنی و سرمایه‌گذاری بتوانند هر دو کشور پروژه‌های مشترکی را تعریف کنند.

او افزود: امیدواریم امضای ۱۲ سند در قالب تفاهمنامه میان دو کشور ایران‌ و کوبا در ارتقا روابط دو کشور و در راستای منافع دو ملت موثر واقع شود.

کد N1637823

وبگردی