آفتاب

فرو ریختن پلاسکو چه تاثیری بر قیمت البسه در بازار شب عید دارد؟/ بازار پوشاک تحت تاثیر فاجعه شهری

فرو ریختن پلاسکو چه تاثیری بر قیمت البسه در بازار شب عید دارد؟/ بازار پوشاک تحت تاثیر فاجعه شهری

با فاصله گرفتن از روزهای تلخ و دلهره آور فرو ریختن ساختمان پلاسکو و شهادت تنی چند از ماموران خدوم آتش نشانی،برخی گمانه زنی ها در فضای مجازی به احتمال افزایش قیمت البسه در بازر شب عید معطوف می شود.

اغراق نیست طرح این ادعا که فرو ریختن ساختمان پلاسکو،یکی از رخدادهای تلخ سال جاری محسوب می شود،شهادت 19 تن از ماموران خدوم سازمان آتش نشانی تهران از یکسو،جان باختن 4 تن  از شهروندان و متاسفانه تلاش برای سیاسی کردن موضوع، مجال کمتری را برای بررسی ابعاد اقتصادی این حادثه فراهم کرد.

حالا با گذشت مدتی از آن روزهای دلهره آور و نفس گیر و تلاش دستگاه های ذیربط برای آوار برداری و بازگرداندن آرامش در این محدوده،در گفت و گویی با فعالان تولید و عرضه پوشاک و البسه پیامدهای این رخداد و تاثیر آن در قیمت البسه شب عید مورد تحلیل و واکاوی قرار می گیرد.

علیرغم برخی موضع گیری ها و بداخلاقی های نه چندان خوشایند در خصوص حادثه پلاسکو،طرح برخی از پیشنهادات موید روحیه همدلی و تعاون فرهنگ و جامعه ایرانی در مواقع سخت و دشوار است.

اسکان موقت کسبه ای که به دلیل فرو ریختن ساختمان پلاسکو به عنوان یکی از نمادهای تجارت در شهر تهران،کمک به تولید ملی و خرید پوشاک ایرانی برای حمایت از فعالان این عرصه که در ساختمان اشاره شده تامین معیشت می کردند،از فرازهای قابل تحسین و ستودنی به شمار می رود که تمرکز بر آن به عنوان عنصری وحدت بخش و اخلاقی حائز اهمیت به شمار می رود.

فارغ از این رویکرد اخلاق محور،عده معدودی از فعالان حوزه تولید البسه و تن پوش معتقدند تاثیر فرو ریختن پلاسکو بر بازار شب عید اجتناب ناپذیر است و البته بخش عمده فعالان بخش مذکور بر این عقیده اند که حادثه فوق،تاثیر چندانی بر بازار شب عید نخواهد گذاشت.

جواد درودیان،رئیس اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان تهران در گفت وگویی با رسانه ها،اظهار داشته که رخداد مذکور،باعث افزایش قیمت پوشاک و البسه در شب عید نخواهد شد.

وی می افزاید:تنها نگرانی ما به بیکار شدن 4 هزار نفر و بروز معضلاتی برای 560 واحد صنفی معطوف می شود.

درودیان عنوان می کند که افزایش نرخ تورم در طول سالیان اخیر بازار پوشاک را با رکود عمیقی مواجه ساخته و عملا مردم قدرت خرید خویش را از دست داده اند و بر این اساس در صورتی که تولید کنندگان 6 ماه فعالیت خود را متوفق سازند نیز،بازار با کمبود خاصی مواجه نخواهد شد.

وی معتقد است،تولید کنندگان برنامه ای برای افزایش تولید نخواهند داشت و واحدهای تولیدی شهرستان ها نیز برای استمرار فعالیت ها،صادرات را مد نظر قرار خواهند داد.

*از رکود بازار تا تلاش برای فروش اجناس و وصول چک ها

بابک یزدان بین یکی از فعالان صنفی ساکن در شهرستان ملارد که سال هایی متمادی برای تهیه و خرید البسه از ساختمان  پلاسکو به این ساختمان مراجعت داشته است  در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان،عنوان کرد:به هر ترتیب هر کنشی،واکنشی را در پی خواهد دشات و اساسا نمی توان تاثیر فرو ریختن ساختمان پلاسکو را بر بازار بطور کلی نادید گرفت،زیرا به هر ترتیب تعدادی از واحدهای صنفی و تولیدی که تامین کننده بخشی از نیاز بازار و تقاضا بودند در پی رخداد اشاره شده،بالاجبار فعالیت های طبیعی و روزمره خویش را متوقف ساخته اند.

وی افزود:لذا با نگاهی تحلیلی بر شرایط حاکم بر بازار باید گفت،فعالان صنفی در حوزه های مختلف اعم از پوشاک،البسه،کیف،کفش و...چنان رکودی را در طول سال های گذشته تجربه کرده اند که تنها دغدغه آنها به وصول چک ها،دُیون و بدهی های خویش به بازار تهران معطوف شده است.

یزدان بین عنوان کرد:با عنایت به عدم توان کافی مردم برای خرید و کمبود نقدینگی و شرایط فعلی فعالان حوزه تولید و فروش در این حوزه،بعید به نظر می رسد،شاهد تنش قیمتی خاصی در این خصوص باشیم،زیرا اساسا شرایط بگونه ای است که متاسفانه واحدهای صنفی در بسیاری از نقاط استان تهران و حتی پایتخت،فروش محصولات را در اولویت خویش قرار داده اند و هدف اصلی صرفا به این موضوع خلاصه می شود که به اصطلاح مشتری دست خالی از مغازه،فروشگاه یا و احدهای تولیدی خارج نشود.

وی افزود:البته ممکن است بصورت موردی،جزئی و به دلیل برخی از سوء استفاده ها،محصولات یا اقلامی به عنوان البسه،پوشاک،کیف،کفش و...که جزء تقاضاهای اصلی مشتریان در آستانه شب عید به شمار می رود با افزایش قیمت همراه شود،لذا فضای غالب و شرایط کلی حاکم بر بازار،رمقی و مجالی را برای چنین افزایش قیمت هایی باقی نگذاشته است.

یزدان بین گفت:با قاطعیت باید عنوان کرد،بخش قابل توجهی از فعالان این حوزه،تمایل و علاقه ای به افزایش قیمت ندارند و میل ما نیز بر این امر استوار است که بازار از ثبات و آرامش مطلوبی برخوردار باشد زیرا تحقق این امر تامین کننده منافع مصرف کننده و فروشنده توامان با یکدیگر خواهد بود.

وی افزود:به هر ترتیب هر آنچه شاهد تنش قیمت کمتری باشیم،شرایط خرید برای متقاضیان و مصرف کننده ها هموارتر خواهد بود و به تبع،در سایه فروش هر چه بیشتر اقلام،محصولات و تولیدات مرتبط با این عرصه،فضای کسب و کار نیز با رونق هر چه بیشتری همراه خواهد شد که البته امیدواریم این موضوع صرفا در حد آرزو باقی نماند و شرایط برای حصول این امر(رونق بازار کسب و کار)به نحو شایسته و مطلوبی فراهم شود.

*گرانی و افزایش نرخ اجاره بها در میان مدت،بازر پوشاک را تحت الشعاع قرار می دهد
نعیم شرفی،یکی دیگر از فعالان حوزه توزیع و فروش پوشاک مردانه، با اشاره به افزایش نرخ اجاره بها و رهن واحدهای صنفی و تجاری در خیابان جمهوری گفت:اگر نگوییم تمام واحدها،اما برخی از این مراکز بعد از فرو ریختن ساختمان پلاسکو نرخ اجاره بهای خویش را افزایش داده اند.

وی افزود:اگرچه این موضوع بصورت فراگیر احساس نمی شود،اما به هر حال رد آن بصورت قطعی نیز منطقی به نظر نمی رسد زیرا با یک بررسی میدانی این موضوع قابل اثبات خواهد بود.

این فعال حوزه توزیع و فروش البسه و پوشاک مردانه گفت:در کوتاه مدت این افزایش نرخ اجاره بها،چندان به چشم نمی آید زیرا اساسا دغدغه های فعالان صنفی و خسارات متحمل شده مالی و جانی در ساختمان پلاسکو،مجالی و رمقی را برای حساب و کتاب های اینچنینی باقی نگذاشته است.

شرفی گفت:لذا نباید فراموش کرد که مغازه داران نیز ناچار هستند برای جبران هزینه های خویش،به نرخ محصولات و اقلامی که جهت عرضه به ویترین و قفسه های واحدهای تجاری آرام گرفته اند،بیفزایند تا بتوانند جبران هزینه کنند.

وی در خاتمه یادآور شد:لذا با چنین اوصافی،افزایش نسبی برخی از محصولات مرتبط با این حوزه در میان مدت دور از ذهن نخواهد بود اما در چنین صورتی نیز،دامنه افزایش آنچنان چشمگیر  و محسوس نیست و جز در مواردی خاص،نمی توان این ادعا را مطرح کرد که کلیت بازار از  فروریختن ساختمان پلاسکو تاثیر بگیرد.
کد N1637664

وبگردی