آفتاب

ایجاد چهار راه اقتصادی، هدف اصلی دومین کنگره توسعه روابط اقتصادی در حوزه سلامت/ توانمندی‌های ایران به جهان اسلام معرفی شده است

ایجاد چهار راه اقتصادی، هدف اصلی دومین کنگره توسعه روابط اقتصادی در حوزه سلامت/ توانمندی‌های ایران به جهان اسلام معرفی شده است

دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی تمامی تلاش خود را به کار گرفته تا بتوان از ظرفیت‌های موجود برای هموار کردن و بهره‌برداری بخش خصوصی در چنین رویدادهایی استفاده کند و تعاملات اقتصادی را بیش از پیش برجسته سازد.

«مهدی کریمی» قائم مقام دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به برگزاری دومین کنگره بین‌المللی توسعه روابط اقتصادی در حوزه سلامت بیان کرد: دومین کنگره بین‌المللی توسعه روابط اقتصادی در حوزه سلامت با محوریت کشورهای اسلامی توسط دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی با همکاری بخش تجارت بین‌الملل سازمان همکار‌ی‌های اسلامی و وزارت بهداشت، در تاریخ 5 تا 7 اسفند ماه برگزار می‌شود. امسال به دلیل گستردگی موضوع کنگره و ایجاد روابط مفیدتر با کشورهای جهان اسلام و ارتباط این کشورها با ایران در بخش صنعت سلامت، دومین کنگره با وسعت و برنامه‌های متنوع و تخصصی‌تر در تهران و به طور مشخص در مرکز همایش‌های صدا و سیما برپا خواهد شد.

وی افزود: امسال دستگاه‌ها و نهادهای داخلی کشور تمامی هماهنگی‌ها و تلاش خود را برای هرچه باشکوه برگزار کردن این کنگره به کار گرفتند تا اولاً بتوان دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت و صنعت‌های مرتبط را به نمایش گذاشت و در بخش دوم جذب همکاری‌های بین‌المللی و داخلی را محقق کرد. نمایشگاهی که در کنار این کنگره افتتاح خواهد شد را باید مدلی از یک چهارراه تبادل اطلاعات و هم‌‌سویی اقتصادی در حوزه سلامت دانست که در محورهایی مانند فرصتهای پزشکی، تجهیزات پزشکی، بیمه، دارو، تعاملات دانشگاهی و غیره فعالیت خواهد داشت و تمامی شرکت‌کنندگان و فعالان حوزه سلامت می‌توانند از ظرفیت‌های موجود جهت برقراری تعامل نهایت استفاده را صورت دهند.

رئیس شورای مرکزی دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی با بیان این موضوع که دبیرخانه مذکور سعی در هموار کردن موانع برای حضور فعالان بخش خصوصی در عرصه سلامت دارد، عنوان کرد: دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی تمامی تلاش خود را به کار گرفته تا بتوان از ظرفیت‌های موجود برای هموار کردن و بهره‌برداری بخش خصوصی در چنین رویدادهایی استفاده کند و تعاملات اقتصادی را بیش از پیش برجسته سازد. از این منظر باید به این نکته توجه شود که ایران در حوزه سلامت دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی است که البته از دو سال پیش با فعالیت چشمگیر دبیرخانه، توانسته‌ایم ظرفیت‌های خود را در نظام بین‌الملل و خصوصاً در حوزه سلامت با محوریت کشورهای اسلامی تشریح کنیم و امروز به جرات می‌توانیم بگوییم که اکثر کشورهای اسلامی به ظرفیت جمهوری اسلامی در حوزه سلامت به خوبی آگاه هستند.

وی ادامه داد: کشورهای اسلامی نباید وابستگی و هم‌گرایی خود به یکدیگر را از دست بدهند یا آنرا ناچیز بشمارند. چراکه برقراری مناسبات و تقویت تعاملات در حوزه‌های علمی، پزشکی، سلامت و غیره میان کشورهای اسلامی می‌تواند وابستگی به کشورهای غیر اسلامی را کاهش دهد و به نوعی یک استقلال و خودکفایی را نمایان سازد. ماحصل این همگرایی را باید برگزاری چنین همایش‌ها و کنگره‌هایی دانست که می‌تواند موجب افزایش ضریب همکاری کشورهای اسلامی شود که باید بگوییم کنگره بین‌المللی توسعه روابط اقتصادی در حوزه سلامت یکی از گام‌های مهم در این خصوص خواهد بود و افتخار داریم که می‌توانیم در این حوزه پیش قدم و موثر باشیم.

کریمی در پایان خاطرنشان کرد: از تمامی فعالان، صاحبنظران و متخصصان حوزه سلامت درخواست میکنیم که در این کنگره حضور بهم رسانده و اگر ایده و نوآوری خاصی را مد نظر دارند حتماً در این کنگره مطرح کنند. در آینده این کنگره در سایر کشورهای اسلامی برگزار خواهد شد، به گونه‌ای که از برخی کشورها درخواست‌هایی برای میزبانی کنگره داشته‌ایم که در حالت فعلی در حال بازار سنجی و امکان‌سنجی‌های مربوطه هستیم. باید دانست که ایران در حوزه سلامت، با توجه به موانعی که وجود داشته نتوانسته به طور شایسته خود را معرفی کند و از این جهت امیدواریم با برگزاری چنین همایش‌ها و کنگره‌هایی بتوانیم نام و توانمندی‌های ایران اسلامی را در حوزه گردشگری سلامت و سایر محورهای مربوطه به دنیا معرفی کنیم که البته بحث ارائه خدمات پزشکی به سایر کشورها از موضوعاتی است که در قالب «دیپلماسی عمومی بر پایه گفتمان سلامت محور» مد نظر دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی بوده  که بدون شک با حمایت دولت و حضور بخش خصوصی محقق خواهد شد.

کد N1637225

وبگردی