آفتاب
اکران نوروز ٩٦ در غیبت تیزرهای ماهواره‌ای

فصل فراموشی «جِم»

فصل فراموشی «جِم»

موضوع اکران نوروزی در چند روز گذشته، حواشی جشنواره فیلم فجر را کم‌رنگ کرده و حالا صحبت از تعدد فیلم‌سازانی است که قصد دارند در بهترین زمان اکران، فیلمشان را نمایش دهند. نام ١٢ فیلم به‌‌عنوان متقاضیان اکران نوروزی اعلام شده است.

پیمان قاسم‌خانی که با ساخت نخستین فیلم سینمایی‌اش، «خوب، بد، جلف»، در جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشت، یکی از گزینه‌های قطعی اکران نوروز خواهد بود. این فیلم توانست یکی از سه فیلم منتخب تماشاگران در جشنواره فیلم فجر لقب بگیرد. حمید فرخ‌نژاد، سام درخشانی و پژمان جمشیدی سه بازیگر اصلی این فیلم سینمایی هستند و به نظر می‌رسد یکی از فیلم‌های پرفروش سال ٩٦ خواهد بود، اما «ساعت ٥ عصر»، به کارگردانی مهران مدیری، «نهنگ عنبر سلکشن رویا»، به کارگردانی سامان مقدم و «گشت٢» نیز از دیگر فیلم‌های کمدی امسال سینمای ایران هستند که از مدت‌ها قبل در صف طویل اکران‌های نوروزی سینماها منتظر ماندند، اما «نهنگ عنبر سلکشن رویا» و «ساعت پنج عصر» به دلیل نداشتن پروانه نمایش، درخواست اکران نوروزی‌شان در شورای صنفی نمایش ثبت نشده و احتمال اینکه «گشت ٢» دیگر فیلم کمدی نوروزی سینماها شود بیشتر است.
«ماجرای نيمروز»، به کارگردانی محمدحسین مهدویان که یکی از بحث‌برانگیزترین فیلم‌های جشنواره سی‌و‌پنجم فیلم فجر بود و نظر مساعد بسیاری از منتقدان و اهالی رسانه را به خود جلب کرد و در نهایت موفق به کسب چهار سیمرغ بلورین جشنواره شد، به‌عنوان یکی از گزینه‌های قطعی نوروز اعلام شده است.
«هاري»، ساخته اميراحمد انصاري، «يك روز بخصوص»، به کارگردانی همایون اسعدیان، «رگ خواب»، ساخته حميد نعمت‌الله، «سه بيگانه»، به كارگرداني مهدي مظلومي، «زرد»، كار مصطفي تقي‌زاده و «آشوب»، كار كاظم راست‌گفتار ديگر آثاري هستند كه به گفته غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش، متقاضي اكران نوروزي سینماها هستند.
«بدون تاريخ بدون امضا»، ساخته وحيد جليلوند ديگر فيلمي است كه نامش به‌عنوان گزينه اكران نوروزي برده شده، هرچند که ظاهرا وحید جلیلوند شتابی در اکران فیلمش ندارد. «فراري»، كار عليرضا داوودنژاد و «كارگر ساده نيازمنديم»، به کارگردانی منوچهر هادي هم به‌عنوان ديگر فيلم‌هایی نام برده شده كه درخواست اكران نوروزي دارند. «قاتل اهلی» نیز از دیگر فیلم‌هایی است که به گفته تهیه‌کننده‌اش متقاضی اکران نوروزی شده، اما به دلیل ادامه مشکلات بین تهیه‌کننده و کارگردان، اداره نظارت و ارزشیابی اعلام کرده تا حل‌نشدن این مشکلات خبری از پروانه نمایش نیست.از طرف دیگر طبق مصوبه شورای صنفی نمایش هر دفتر پخشي نمي‌تواند بيشتر از دو فيلم در نوروز اكران كند و طبق همين قانون، تعدادى از اين فيلم‌ها از همين حالا در فهرست اكران‌هاى بعدى قرار مي‌گيرند. براین‌اساس فيلميران با فیلم‌های، «بدون تاريخ بدون امضا»، «آباجان» و «رگ خواب»، هدايت‌فيلم با چهار فیلم «خوب، بد، جلف»، «گشت٢»، «آشوب» و «فرارى»، فيلم‌سازان با فیلم «سه بيگانه»، حوزه هنرى با فیلم‌های «يك روز بخصوص»، «كارگر ساده نيازمنديم»، نيمروز فيلم با «هارى» و رسانه مهر با فیلم «ماجراى نيمروز» در فهرست دفاتر پخش‌کننده اکران‌های نوروز قرار می‌گیرند که دراین‌میان احتمال اکران فیلم‌های «یک روز بخصوص»، «آباجان»، «ماجرای نیمروز» و «گشت ٢» بیش از سایر فیلم‌هاست. از طرف دیگر دو فیلم «دلم مي‌خواد»، ساخته بهمن فرمان‌آرا و «هلن»، به کارگردانی علی‌اکبر ثقفی از جمله فیلم‌هایی هستند که پیش از نوروز در سینماها اکران خواهند شد.
اکران نوروزی سینماها به خودی‌خود برای صاحبان فیلم‌ها به مفهوم فرصتی مناسب برای جذب مخاطب بیشتر به سالن‌های سینماست، اما در یکی، دو سال اخیر استقبال مخاطبان از اکران‌های سینما برای بسیاری از اهالی سینما غافلگیرکننده بود؛ استقبالی که به زعم برخی از آنها در تنوع اکران‌ها وجود داشت و برخی دیگر تبلیغاتی که از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای برای فیلم‌ها اتفاق افتاد را در فروش مؤثر می‌دانند. در ماه‌های گذشته سینمای ایران روزهای پرفرازونشیبی را طی کرد و پس از کش‌وقوس‌های فراوان مبنی‌بر حذف شبکه جِم از تبلیغات فیلم‌های سینمایی، امسال فیلم‌ها فضای تبلیغاتی‌شان را از دست داده‌اند و باید دید آیا همچنان تنور سینمای ایران در نوروز داغ خواهد ماند یا نه./ روزنامه شرق
کد N1636953

وبگردی