آفتاب

واگذاری ثبت دادخواست های روابط کار به کاریابی ها از سال آینده

واگذاری ثبت دادخواست های روابط کار به کاریابی ها از سال آینده

کرمان - ایرنا - مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از واگذاری ثبت دادخواست های روابط کار از سال آینده به کاریابی های کشور خبر داد و گفت: از ابتدای سال 96 این کار را به صورت فراگیر در سطح کشور انجام خواهیم داد.

به گزارش ایرنا محمد اکبرنیا روز چهارشنبه در گردهمایی مسئولان دفاتر کاریابی استان کرمان افزود: واگذاری ثبت دادخواست های روابط کار (مقرری بیمه بیکاری) به صورت پایلوت در کرج، تبریز و استان فارس اجرا شده و موفقیت آمیز بوده است.
وی با اشاره به راه اندازی سامانه الکترونیکی بیمه های بیکاری بیان کرد: فردی که بیکار شده و حکم هیات های حل اختلاف را دریافت کرده با مراجعه به نزدیکترین دفتر کاریابی مدارک مورد نیاز را برای ورود به سامانه ارائه می کند و بعد از بررسی مدارک برای دریافت مقرری به سازمان تامین اجتماعی معرفی می شود.
اکبر نیا اضافه کرد: در حال حاضر 200 هزار نفر مقرری بگیر در کشور داریم که اطلاعات آنها باید تا پایان سال جاری در سامانه ثبت شود.
مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: ابتدای سال 96 این کار را به طور فراگیر در سطح کشور انجام خواهیم داد.
وی گفت: کاریابی های قانونی با تشکیل کمیته های حقوقی می توانند کاریابی های غیرمجاز را شناسایی و آنها را به مراجع قضایی معرفی کنند.
اکبرنیا با تاکید بر لزوم انسجام و وحدت بین کاریابی ها افزود: این دفاتر باید در قالب ها و حوزه های مختلف ارتباطات بیشتری با ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشته باشند.
وی با بیان اینکه حمایت های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کاریابی ها جانبی است افزود: امروز دیگر حمایت مالی از کاریابی ها موضوعیت ندارد و گردش مالی کاریابی ها در دنیا سالانه بیش از 500 میلیارد دلار است که می توانیم بررسی کنیم و ببینیم کشور ما در این گردش مالی چه نقشی داشته است.
اکبرنیا تصریح کرد: بر اساس گزارش مرکز آمار، کاریابی های کشور حدود 23 درصد در بازار اشتغال، نقش دارند در حالی که این عدد در کشورهای دیگر بالای 70 درصد است.
این مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به قانون، در صورتی که کاریابی ها از کارجویان فارغ التحصیل دانشگاهی استفاده کنند از 2 سال معافیت بیمه ای برخوردار می شوند.
وی درباره مشاوره های شغلی و اینکه می توان در قبال مشاوره شغلی از کارجویان هزینه دریافت کرد؟ اظهار کرد: درآمد اصلی کاریابی ها باید از محل به کار گماری کارجویان تامین شود و مشاوره شغلی صرفا مقدمه ای بر به کارگماری است.
در این گردهمایی که بیشتر با پرسش و پاسخ همراه بود، مدیران دفاتر کاریابی استان کرمان مشکلات و پیشنهادات خود را مطرح کردند. 25 دفتر کاریابی در استان کرمان فعالیت می کند.
7429 /1354
خبرنگار: کمیل بهشتیان ** انتشار دهنده:پروانه امانی
کد N1636944

وبگردی