آفتاب
ایرباس بدشانس

حاشیه های بزرگترین خرید صنعت هوایی ایران/ می گویند ایرباس ها مرجوعی و خرابند

حاشیه های بزرگترین خرید صنعت هوایی ایران/ می گویند ایرباس ها مرجوعی و خرابند

ایرباس نو در آشیانه زمینگیر نشده و ١٤٢ نوبت پرواز انجام داده است از یک اشکال سطحی در پمپ سوخت هواپیما شایعه درست کردند

بیش از یک‌ماه از فرودآمدن نخستین ایرباس نو به ایران می‌گذرد اما داغ برخی از آقایان هنوز تازه‌ است. روز گذشته پیامی تلگرامی از حمید رسایی دست به دست شد که در آن استقبال مسئولان از ایرباس A٣٢١ به‌عنوان نخستین دستاورد هوایی برجام به «ذوق‌زدگی شاهان ندید پدید عصر قاجار» تشبیه شده بود! در ادامه این پیام تلگرامی که پایگاه رجانیوز هم آن را منتشر کرده، آمده است: «ایران مجبور شد هواپیمای مرجوعی اسپانیا را بخرد و این هواپیما اکنون در آشیانه بوده و نقص فنی دارد.» فرهاد پرورش مدیرعامل ایران‌ایر ساعاتی بعد با تکذیب این موضوع به ایلنا گفت: ایرباس ٣٢١ A نقص فنی نداشت و ندارد. این هواپیما می‌تواند بدون هیچ محدودیتی پروازهای خارجی را انجام داده و تا بیش از ٧ساعت پرواز مستقیم داشته باشد.
رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور به «شهروند» می‌گوید: «مردم خودشان می‌بینند که هواپیما پرواز می‌کند. ایرباس A٣٢١ سالم است و چنین چیزی به هیچ عنوان صحت ندارد.»
به نظر می‌رسد بدقلقی‌های مخالفان دولت تمامی ندارد. از روز اول بنای مخالفت را با بیان‌کردن فرضیه «پس‌ ایرباس‌ها کجایند؟» گذاشتند. نخستین ایرباس، ٢٣ دی‌ماه ‌سال‌جاری بر باند مهرآباد نشست و فرضیه تازه مطرح شد: «هواپیمای رسیده مرجوعی اسپانیاست.» تکذیبه پرورش همان موقع منتشر شد و مدیرعامل ایران‌ایر در آن گفت: این هواپیما تنها یک پرواز از‌هامبورگ تا فرانسه را جهت آزمایش تجربه کرده است. حالا حمید رسایی فرضیه تازه‌ای به نظرش رسیده است: هواپیما در آشیانه است و نقص فنی دارد!
آرمان بیات کارشناس صنعت هوایی ضمن تأکید بر این‌که بررسی این موضوعات نیاز به تخصص و دانش مرتبط دارد، سوال جالبی از حمید رسایی می‌کند: «چرا هنگامی که شما نماینده مجلس بودید و در ٥ سانحه هوایی، ٣٠٢ کشته روی دست کشور مانده بود، سکوت اختیار کرده بودید؟»
منبع این شایعه از کجاست؟
درپمپ سوخت این هواپیما یک اشکال بسیار سطحی پیش آمده که به سرعت برطرف شده است. این موضوعی است که به نظر می‌رسد خاستگاه این شایعه شده و مخالفان داخلی را خوشحال کرده است. فرهاد پرورش به ایلنا گفته است: ایرباس  ٣٢١ A  نقص فنی نداشت و ایجاد این اشکالات دریک هواپیما طبیعی است و حتی هیچ تأخیری در رفع این اشکال سطحی ایجاد نشده است. آرمان بیات کارشناس صنعت هوایی به «شهروند» می‌گوید: «باید فرآیندمهندسی و تعمیرات هواپیما را بشناسید تا بتوانید درباره آن نظر کارشناسی دهید. بازرسی و بازبینی دوره ای هواپیما یک روند تعریف‌شده و یک رویه مشخص است.» او می‌گوید: «تمام هواپیماهای دنیا قبل از این‌که وارد خط پرواز شود، دربخشی به نام «تعمیرات خط پرواز»بازرسی و  بازبینی می‌شوند. ضمن این‌که خیلی ازمشکلات و مسائل ممکن است به صورت از قبل پیش‌بینی‌نشده شکل بگیرد و این یک اتفاق فنی کاملا طبیعی است. فرقی ندارد هواپیما نو باشد یا کهنه و قرار نیست بابت چنین موضوعی این هواپیما از چرخه پرواز خارج شود!»
١٤٢ سورتی پرواز  انجام شده است
درشرایطی که مخالفان دولت اصرار دارند A٣٢١ تنها یک پرواز نمایشی با خانواده شهدا به مشهد داشته است، آرمان بیات به «شهروند» می‌گوید: این هواپیما، از ٢٩ دی تا ٢٢ بهمن‌ماه، ٢٣٠ساعت پرواز را تجربه است. وب‌سایت مرجع هوانوردی و هوافضای پارسی آئرواسپیس تاک اعلام کرده است: تاکنون تعداد ١٤٢ سورتی پرواز به اقصی‌نقاط ایران انجام داده است. (سورتی: به هر نشست و برخاست هواپیما از یک فرودگاه به فرودگاه دیگر گفته می‌شود). این هواپیما، ٩بار به اهواز، ٧بار به بندرعباس، ٦بار به اصفهان، ٢٧بار به مشهد، ٣بار به ارومیه، ٢بار به شیراز، ٢بار به رشت، ١٣بار به بوشهر، یک‌بار به اردبیل، ٣بار به کرمانشاه، ٢بار به کیش، ٢بار به یزد، ٢بار به تبریز، ٢بار به بیرجند و ٣بار به زاهدان پرواز کرده است. گفتنی است؛ بیش از ٨٤ پرواز رفت و برگشتی به تهران انجام پذیرفته و دراین مدت تنها موارد انگشت‌شماری تأخیر داشته که دلیل اکثر آنها بدی آب و هوا بوده است.
ایرباس تازه روزی ٩ ساعت و نیم
پرواز کرده است
به استانداردهای جهانی نزدیک شویم. آرمان بیات می‌گوید: ایرباس تازه‌وارد، روزی ٩ساعت‌ونیم پرواز داشته است. کمتر هواپیمایی در ایران به این سطح از «بهره‌وری هواپیما در روز» می‌رسد. ما ازمتوسط جهانی در این مورد خاص‌عبور کرده‌ایم. به گفته او، «مجموع ناوگان هوایی کشور کمتر از ٢‌هزارو٢٠٠ ساعت در ‌سال پرواز دارد و این درحالی است که متوسط ناوگان جهانی ٣‌هزارو٥٠٠ ساعت است.» به گفته او، این اعداد نشان می‌دهد بهره‌وری روزانه هواپیماهای ما پایین است و باید خود را به استاندارد‌های جهانی نزدیک کنیم. پیشانی تحریم همیشه صنعت هوایی بوده است، پیشانی تحریم هدف گرفته شده و هواپیماهای نو یکی پس از دیگری وارد کشور می‌شوند.
هواپیمای ممنوع‌الخروج
دیروز تهران را به مقصد پاریس ترک کرد
٢٥ بهمن‌ماه ١٣٩٥ هواپیمای ایرباس A٣٢١ ایران‌ایر نخستین پرواز بین‌المللی خود را با شماره پرواز IR-٦٥٩ به مقصد دوبی انجام داد. در ادامه اطلاعیه وب‌سایت مرجع هوانوردی و هوافضای پارسی آئرواسپیس تاک جهت پاسخ ابهام بعدی عزیزانی که خواهند گفت دوبی مقصد بین‌المللی نیست، گفته شد ٢٦ بهمن ١٣٩٥ این هواپیما پرواز IR٧٣٣ به مقصد پاریس را نیز انجام داد. همچنین برنامه پروازی هفتگی ایرباس A٣٢١ به شرح زیراعلام شده است: شنبه/ IR-٧١٧ / وین، یکشنبه
/ IR-٧٢٣/ هامبورگ، دوشنبه/ IR-٦٥٩ / IR-٢٥٤ دوبی- اصفهان/ اصفهان- دوبی، سه‌شنبه/ IR-٧٥١/ میلان، چهارشنبه/ IR-٧٢١/ فرانکفورت، پنجشنبه/ IR-٧٢٣/ هامبورگ و جمعه/ IR-٧٥١/ میلان.
نه تخصص دارند نه تقوا
با کمال احترام به نماینده سابق ملت شریف، اما آقای رسایی آشنایی کافی با مباحث تخصصی ناوگان هوایی ندارد. این را آرمان بیات گفته و توضیح می‌دهد: «هواپیمای تازه‌رسیده مشکلی نداشته و روند طبیعی خود را طی کرده است. به نظر می‌رسد آقای رسایی آشنایی کافی با این حوزه ندارند. هواپیمای نو هم مانند هر وسیله‌‌ای دیگر ممکن است نیاز به بازبینی و رسیدگی داشته باشد. این آقا نگاه سیاسی و جناحی به مسائل ملی دارد. اگر بدون تخصص نظر تخصصی بدهیم، خلاف آیین تقوا عمل کرده‌ایم.»
حمل‌ونقل هوایی به دهک پایین جامعه می‌رسد
فرصت طلایی برای بهره‌وری هوایی به وجود آمده است. آرمان بیات می‌گوید: سابق براین، از هر ١٠ نامه‌ای که به شرکت‌های هوایی معتبر جهان می‌زدیم، ٩ نامه بی‌جواب می‌ماند و آخرین جوابیه هم حاوی کلی شرط و اما و اگر بود. امروز ١٠ نامه می‌زنیم و ١٥ جواب برایمان می‌آید. او توضیح می‌دهد: اگر به استاندارد‌های جهانی برسیم، بسیاری از هزینه‌های تحمیلی بالادستی  به شرکت‌های هواپیمایی ما سرشکن می‌شود. رقابت‌پذیری در نرخ‌گذاری ایجاد شده و عرضه صندلی بالا می‌رود. ماحصل این تغییرات هم پویایی صنعت هوایی، با کاهش نرخ تمام شده هزینه‌ها،  انتقال آن به دهک‌های پایین جامعه است.
ایرباس بعدی اسفندماه به ایران می‌آید
ایرباس‌های بعدی در راه است. فرهاد پرورش به ایلنا گفت: امیدواریم سالگرد تأسیس هما را با ورود نخستین ایرباس ٣٣٠ برگزار کنیم و تلاش ما این است که ایرباس ٣٣٠ تا پنجم اسفند وارد ناوگان شود اما برای ورود این هواپیما نیاز به هماهنگی‌های متعددی وجود دارد که به همین دلیل نمی‌توان اطمینان داد به مراسم سالگرد هما می‌رسد. او همچنین درباره تاریخ ورود هواپیمای بعدی اظهار داشت: یک فروند ایرباس ٣٣٠ دیگر تا پایان اسفندماه به ناوگان ایران‌ایر اضافه می‌شود. او گفت: هواپیمایی که عده‌ای مدعی بودند، ممنوع‌الخروج است. روزگذشته پرواز به دوبی داشت و دربرنامه پروازی این هواپیما سفر به پاریس هم هست که فردا این هواپیما درفرودگاه میلان فرود می‌آید.
آشتی ملی یا کینه‌جویی شخصی؟
درشرایطی که حسن روحانی رئیس‌جمهوری، مردم را برای بار چندم به آشتی ملی دعوت کرده است، اتفاق خوبی نیست که یک ایراد جزیی در هواپیمای تازه‌رسیده را در بوق و کرنا کرده به مسببینش تهمت بزنیم. این هواپیما و سایر هواپیماهای خریداری‌شده نه متعلق به دولت روحانی، بلکه متعلق به همه مردم ایران است. فارغ از فرصت‌های شغلی ایجادشده برای فارغ‌التحصیلان باید از آقای رسایی پرسید چرا دوست ندارند همه مردم هواپیما سوار شوند؟ باید از حمید رسایی پرسید، درشرایطی که تحریم‌ها مستقیما صنعت هوایی را هدف گرفته و فلج کرده بود، چرا از دید ایشان خرید ایرباس، همچنان «هیچ» اولویتی نداشته و ندارد؟/ شهروند
کد N1636933

وبگردی