آفتاب
مدیر عامل آب منطقه ای:

اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی خراسان جنوبی به 134میلیون متر مکعب کاهش یافت

اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی خراسان جنوبی به 134میلیون متر مکعب کاهش یافت

بیرجند - ایرنا - مدیر عامل آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: با اجرای طرح تعادل بخشی، اضافه برداشت از منابع آب های زیرزمینی استان از 164میلیون متر مکعب در سال 1394 به 134 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

حسین امامی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: در سال 1392 ، اضافه برداشت از منابع آب های زیرزمینی استان ، حدود 185 میلیون متر مکعب بود.
وی اضافه کرد: در اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، تاکنون یک هزار و 650 کنتور هوشمند در چاه های کشاورزی استان نصب و 300 کنتور، جایگزین کنتورهای قدیمی شده است.
وی بیان کرد: همچنین امسال 50 حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شد که در کاهش اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی نقش موثری داشته است.
وی یادآور شد: ایجاد تشکل‌های آب بران، واگذاری حفاظت از آب به تشکل‌های مردمی، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی ،خرید چاه های کم بازده، نظارت و مقابله با چاه‌های غیرمجاز و نصب کنتور هوشمند در چاه‌های کشاورزی از پروژه‌های طرح تعادل بخشی است که باید ظرف مدت 20 سال از اجرای این طرح، سطح منابع آبی به حالت تعادل اولیه برگردد.
وی مدیریت تولید و مصرف از منابع آب های زیرزمینی را ضروری دانست و افزود: بیشترین آب مصرفی استان با 95 درصد در بخش کشاورزی مصرف می شود.
طرح تعاد بخشی منابع آب زیرزمینی با هدف به تعادل رساندن مخازن آب زیر زمینی و جبران کسری مخزن دشت ها در کشور اجرا می شود، این طرح شامل 15 پروژه است که 11 مورد را وزارت نیرو، سه پروژه وزارت جهاد کشاورزی و یک پروژه توسط سازمان زمین شناسی انجام می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه خراسان جنوبی 27دی ماه 95 به ایرنا گفته بود که منابع آبی شرق کشور با محدودیت هایی رو به روست، لذا مصرف درست آب در بخش کشاورزی، صنعت ، بهداشت و شرب به عنوان یک کالای ارزشمند اقتصادی بسیار با اهمیت ضروری است
امامی افزود: صرفه جویی در مصرف آب ضروری است، تمام سازمانها، نهادها، شخصیت های مرجع، مردم و رسانه ها برای صرفه جویی در مصرف این ماده حیاتی تلاش کنند.
وی یادآور شد: از 40 محدوده مطالعاتی استان 21 محدوده ممنوعه و ممنوعه بحرانی و بقیه محدوده آزاد و بدون تخصیص کشاورزی است.
وی ادامه داد: در حال حاضر نیاز آبی بخش کشاورزی، صنعت، شرب و خدمات استان از 40 محدوده مطالعاتی از 6 هزار و 252 رشته قنات، سه هزار و 299 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و 2 هزار و 189 دهنه چشمه برداشت می شود که یک میلیارد و 153 میلیون مترمکعب آب است.
این مسئول تاکید کرد: با توجه به 18سال خشکسالی، کاهش بارندگی حجم برداشت از منابع آب های زیرزمینی بیشتر از آب تجدید شونده آن است و با توجه به بحران در منابع آب های زیرزمینی و برای جبران بخشی از کسری حجم سفره های آب زیر زمینی طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در سال 1393 به تصویب شورای عالی آب رسید و از ابتدای سال 1394 این طرح عملیاتی شد.
*7556 **2047*خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری *
کد N1636730

وبگردی