آفتاب
مجله تایپ نت ورک نوشت

نگاهی به پوستر «رویاهای دم‌صبح»/ شادمانگی کودکانه در قالب اثیری

نگاهی به پوستر «رویاهای دم‌صبح»/ شادمانگی کودکانه در قالب اثیری

یک مجله تخصصی با انتشار یادداشتی درباره طراحی پوستر فیلم مستند «رویاهای دم صبح» از این کار تجلیل کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجله تایپ نت ورک که هدف اصلی آن کشف بهترین طراحان با استعداد و ایده‌های خلاقانه در سراسر دنیاست در مقاله به بررسی پوستر مستند ایرانی «رویاهای دم صبح» با طرحی از علی باقری پرداخته است.

در این یادداشت درباره پوستر مستند «رویاهای دم صبح» به کارگردانی مهرداد اسکویی آمده است: با وجود اینکه شیوه واقع‌گرایانه در طراحی پوستر فیلم از چهار دهه قبل رواج پیدا کرده و همواره مورد اقبال نسل جدید طراحان بوده، با این‌حال هستند طراحانی که روش‌های متفاوتی را تجربه می‌کنند. از اثر خیره کننده هنرمند ایرانی علی باقری که در طراحی پوستر مستند «رویاهای دم صبح» انجام داده می‌توان به عنوان مثالی برجسته در این زمینه یاد کرد؛ مستندی تاثیرگذار به کارگردانی مهرداد اسکویی که روایتگر زندگی پر فراز و نشیب، آمال و آرزوهای دختران نوجوانی است که به یک مرکز اصلاح و تربیت در تهران سپرده شده‌اند.

باقری با وجود به‌کارگیری فضایی شاعرانه و در عین حال تلخ، به طور شگفت‌انگیزی عصاره و ذات این اثر مستند را به تصویر کشیده است. دختری به صورت شبحی به تصویر درآمده که سر او در حاشیه پوستر محو و کات شده احیانا دلالتی بر بی‌نام و نشان بودنش و یا حتی تاکیدی بر رانده شدنش از جامعه دارد. او چیزی را در آغوش گرفته که بیشتر به یک عروسک می‌ماند. همین سمبل شادمانگی کودکانه که در یک قالب اثیری محصور شده‌، بیانگر این واقعیت است که‌ دختران این مستند با وجود زندانی بودن، تن به تسلیم در مقابل افکار، امیال، آرزوها و آرمان‌هایشان نداده‌اند.

شیوه نوشتاری (تایپوگرافی) زمخت و نامتعارف متن‌ها، به‌طور بسیار هماهنگی با فضای تصویر مطابقت دارد.

رنگ‌های خاکستری و مبهم پس زمینه ممکن است این تلقی را به وجود بیاورد که فضای اثر باقری آرام و ملایم باشد، اما آنچه احساس می‌شود سرشار از حس عاطفی تاثیرگذار بسیار شدید است.

 تایپ نت‌ورک شامل کمیته‌ای از مدیران، کارگردانان و گروهی از طراحان آمریکاست که هریک صاحب شرکت شخصی خود در این زمینه هستند.
 

کد N1636699

وبگردی