آفتاب
خبر

چالش‌های روابط تجاری ایران و عراق

چالش‌های روابط تجاری ایران و عراق

ظرفیت‌ها و چالش‌های روابط تجاری ایران وعراق، روز گذشته در همایش بزرگ سالانه تجاری ایران و عراق، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مشاور معاون ...

خبرگزاری فارس:ظرفیت‌ها و چالش‌های روابط تجاری ایران وعراق، روز گذشته در همایش بزرگ سالانه تجاری ایران و عراق، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مشاور معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه سالانه ۵۰۰ میلیون دلار فرآورده لبنی به عراق صادر می‌شود، گفت: با این وجود هنوز حمل و نقل مستقیم کالا از ایران به عراق وجود ندارد. سعید اوحدی با بیان اینکه باید تحلیل شفاف و روشنی از وضعیت عراق داشته باشیم، گفت: اگر این تحلیل وجود نداشته باشد، حتما در روابط تجاری دچار چالش می‌شویم. وی با بیان اینکه امروز ایران در مسائل سیاسی در عراق صاحب‌نظر است و نفوذ بسیار بالایی دارد، گفت: باید تحلیل کنیم که چطور در راهبرد امنیتی عراق که بسیار هم پیچیده است و روزی آمریکا این راهبرد را داشت، امروز ما در حوزه‌های امنیتی عراق با مشارکت عراق تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر هستیم، اما در حوزه‌های اقتصادی هنوز با چالش مواجهیم.

 

وی بیان کرد: ما در مجموعه ستاد اقتصادی عراق یک اتاق فکر تشکیل دادیم که به این نتیجه رسیدیم که 6 کمیته در حوزه‌های مختلف نفت و انرژی، گردشگری، صنعت، معدن و تجارت، کشاورزی، امور بانکی، سلامت و درمان، صدور خدمات فنی و مهندسی با ترکیبی از فعالان بخش خصوصی و مسوولان دولتی مربوط به آن تشکیل دهیم. اوحدی با بیان اینکه امروز در حوزه خدمات فنی و مهندسی به علت مشکلات مالی در عراق به بن‌بست مطلق رسیده‌ایم، گفت: حجم قراردادهای ایران در جنوب عراق و دولت مرکزی یک میلیارد و 300 میلیون دلار است. وی با اشاره به پرداخت تسهیلات 200 میلیون دلاری به شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی که در عراق سرمایه‌گذاری کرده‌اند، گفت: این اقدام برای پیمانکاران و سرمایه‌گذاران ما در بخش خدمات فنی و مهندسی در عراق فقط یک مسکن است.

وی اظهار کرد: هنوز حمل و نقل مستقیم کالا به عراق نداریم؛ اما می‌توانیم با مشارکت با شرکت‌های حمل و نقل عراقی این موضوع را حل کنیم. اوحدی همچنین با بیان اینکه مهم‌ترین موضوع امروز مشکل بانکی در عراق است، گفت: ضمانت‌نامه‌های بانکی ما به‌رغم اینکه توسط بانک‌های مرکزی دو کشور به امضا رسیده توسط بانک‌های عراقی از پیمانکاران و شرکت‌های ما پذیرفته نمی‌شود. از سوی دیگر، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به درخواست عراقی‌ها برای سرمایه‌گذاری بلندمدت با ایران گفت: کمیته مشترکی بین ایران و عراق تشکیل شده تا طی جلسات مستمر دوماهه سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در حوزه‌های تولیدی پیگیری شود. آل‌اسحاق با اشاره به وضعیت امیدوارکننده رفع ناامنی‌ها در کشور عراق بیان کرد: بر اساس آخرین آمار عراق بعد از چین و امارات سومین طرف تجاری ما در دنیا است که اگر وضعیت تجاری ما در بازار عراق سازماندهی شود، حداقل این بازار در 10 تا 15 سال آینده یکی از بازارهای مهم در حوزه خدمات فنی و مهندسی برای ما خواهد بود. آل‌اسحاق با اشاره به حضور فرانسوی‌ها برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های تولید سیمان در کشور عراق گفت: برای توسعه روابط تجاری با این کشور چاره‌ای جز سرمایه‌گذاری نداریم.

کد N1636540

وبگردی