آفتاب
گاهشمار

زادروز پدر ستاره‌شناسی نوین

زادروز پدر ستاره‌شناسی نوین

گالیلئو گالیله (۱۵ فوریه ۱۵۶۴–۸ ژانویه ۱۶۴۲) دانشمند و مخترع سرشناس ایتالیایی در سده‌های ۱۶ و ۱۷ میلادی بود. گالیله در فیزیک، نجوم، ریاضیات ...

گالیلئو گالیله (۱۵ فوریه ۱۵۶۴–۸ ژانویه ۱۶۴۲) دانشمند و مخترع سرشناس ایتالیایی در سده‌های ۱۶ و ۱۷ میلادی بود. گالیله در فیزیک، نجوم، ریاضیات و فلسفه علم تبحر داشت و یکی از پیشگامان تحول علمی و گذار به دوران دانش نوین بوده است. او ضمن کار علمی چندین اختراع مهم را به نام خود ثبت کرده که از آن جمله می‌توان به تلسکوپ اشاره کرد. اختراعات او تاثیر عمیقی بر نقشه‌برداری (پیمایش)، کاربرد توپخانه، توسعه ساعت‌ها و هواشناسی داشته است.

تلسکوپ اختراع گالیله نبود اما او به‌طور چشمگیری آن را بهبود بخشید. در سال ۱۶۰۹ میلادی، او از چندین طرح تلسکوپ پرده‌برداری کرد که جمعا به‌عنوان تلسکوپ‌های گالیله معروف هستند. اولین تلسکوپی که او بین ژوئن تا جولای ۱۶۰۹ ساخت یک دوربین دستی کوچک توان سه (بزرگنمایی سه) بود که تا آگوست همان سال با یک وسیله توان هشت که او به سنای ونیز ارائه داد جایگزین شد. در اکتبر و نوامبر همان سال، او تلسکوپ دوم را با ساخت یک تلسکوپ با بزرگنمایی بیست ساخت. این همان تلسکوپی است که او برای مشاهده ماه و کشف چهار قمر مشتری که بعدها اقمار گالیله نامیده شدند، به کار برد.

کد N1636511

وبگردی