آفتاب

جهانِ فیلم‌سازی کریستوفر نولان در یک کتاب

جهانِ فیلم‌سازی کریستوفر نولان در یک کتاب

کتاب «سینمای کریستوفر نولان؛ تصویر ناممکن» توسط نشر چترنگ منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «سینمای کریستوفر نولان؛ تصویر ناممکن» نوشته جکلین فربی و استوارت جوی با ترجمه نیوشا صدر در مجموعه کتاب‌های «جهان سینما، نقد و نفسیر» نشر چترنگ منتشر شده است.

برخی از سرفصل‌های مهم این کتاب عبارتند از: فیلم‌شناسی نولان، رویاهای بزرگتری‌داشته باش عزیز، بالیدن یک مولف از خلال نقدهای کوتاه، سینه فیلیا در مقیاس وسیع، تمثیل‌های فراگیرنده فیلم‌سازی نولان در تلقین و پرستیژ، قدیسان گناهکاران و تروریست‌ها، فانتزی نوآرپست‌مدرن یادآوری، تجسم تروما، لغزش ابرقهرمان، منطق بازی ویدئویی در تلقین، در باب کارکرد همزاد در پرستیژ کریستوفر نولان، شنیدن موسیقی در رویا و درباره زمان.

در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم:

«پس از اینکه انجییر همزادش را می‌سازد، بی‌درنگ با شلیکی به سینه‌اش آن را نابود می‌کند. انجییر خود را به دو نفر بدل می‌کند و سپس خود را می‌کشد. «رابرت انجیییر» دیگر به عنوان سوژه واحد وجود ندارد. ما هرگز محرم آنچه این نخستین همزاد فرضی، در صورت یافتن مجالی برای سخن گفتن بر زبان می‌اورد، نیستیم. ممکن بود فریاد بزند: «نه! من  اصلی‌ام!» یا «نه! من اجییر واقعی‌ام» بیش از این نمی‌توان برای درونی و بیرونی، اصل و رونوشت، حد و مرزی تعیین کرد. دستگاه به شکلی بی‌نفص، محتوای ثابتی را بارها و بارها بازتولید می‌کند. برای چیزی که خود بازتولید شده است، اهمیتی ندارد که بخواهد در برابر بازتولید مجدد مقاومت کند. به عبارت دیگر، «جوهر» برتری وجود ندارد که به نحوی فرآیند پیشروی و بازتولید را به تعویق بیندازد. دستگاه ابزاری است که به طور هم‌زمان از خویشتن راززدایی و در عین حال آن را رازگون می‌کند، خویشتن را می‌نویسد و محو می‌کند، آن را به‌طور همزمان بازتولید و نابود می‌کند...»

در توضیح ناشر درباره این کتاب نیز آمده است: «از آنجایی که نولان در ایران طرفداران و مخالفان بسیاری دارد و سلایق و نظرات بسیار متضادی درباره آثارش مطرح می‌شود، شاید مقالاتی مشابه آنچه در کتاب سینمای کریستوفر نولان، تصور ناممکن، پیش روی ماست، بتواند توجه را به ابعاد پنهان‌مانده فیلم‌های او جلب کند و به این طریق به گسترش بحث کمک کند. اهمیت کریستوفر نولان را در سینمای امروز، نمی‌توان انکار کرد. گرچه او اولین و تنها کارگردانی نیست که تلاش می‌کند دست‌کم تا حدودی، استقلالش را در هالیوود حفظ کند، از معدود افرادی است که از قدرت و نفوذِ برخاسته از استقبال طرفدارانش، آشکارا در راستای آزمودن شیوه‌های نوین و بسیار پرخرج بیان در سینما، مانند بهره‌گیری متفاوت از آی‌مکس و ابعاد پرده آن به قصدِ انتقال معنا و نه صرفاً برای تحت‌تأثیر قرار دادن تماشاگر، استفاده می‌کند.

کریستوفر ادوارد نولان (به انگلیسی: Christopher edward Nolan) (زادهٔ ۳۰ ژوئیه ۱۹۷۰) کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده بریتانیایی - آمریکایی است. آثار او تاکنون میلیاردها دلار فروخته‌اند و ۲۶ بار نامزدی اسکار را به دست آورده‌اند. فیلم‌های نولان حول مفاهیم و ایده‌های فلسفی و اجتماعی، واکاوی اخلاق انسانی، ساختار زمان، انعطاف‌پذیری حافظه و هویت شخصی می‌گردد. او بیشتر ترجیح می‌دهد فیلم‌هایش در استودیو فیلم‌برداری نشوند و در لوکیشن‌های طبیعی این کار انجام شود.

کتاب «سینمای کریستوفر نولان؛ تصویر ناممکن» در ۳۸۱ صفحه و با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و به قیمت ۳۰۰۰۰ تومان توسط نشر چترنگ منتشر شده است.

کد N1635697

وبگردی