آفتاب

کویت از لغو نظام کفالت اتباع خارجی خبر داد

کویت از لغو نظام کفالت اتباع خارجی خبر داد

ایرنا نوشت: کویت که طی یکسال اخیر در راستای سیاست های جدیدی برای کاهش تعداد اتباع خارجی مقیم این کشور گام برداشته است این بار از ارائه طرحی برای لغو سیستم کفالت اقامت شهروندان خارجی خبر داد.

این قانون درحالی تهیه شده است که تجار و شهروندان کویتی طی چند دهه اخیر به درآمدهای هنگفتی بابت کفالت قانونی اتباع خارجی مقیم این کشور دست یافته اند و جویندگان کار از کشورهای مختلف حاضر هستند در ازای پرداخت مبالغ هنگفتی تنها برای دستیابی به فرصتهای شغلی به کویت سفر کنند.

عزم کویت برای لغو قانون کفالت اقامت با هدف کاهش جمعیت اتباع خارجی در این کشور می باشد که هم اکنون از دو میلیون نفر فراتر رفته است و دولت کویت قصد دارد جمعیت اتباع خارجی مقیم را از 60 درصد به 40 درصد کاهش دهد و به جای آن فرصتهای شغلی را با الگوگیری از امارات عربی متحده در میان افراد متخصص و تحصیل کرده ای که از کشورهای مختلف به کویت سفر می کنند، توزیع کند.
پیش از این نمایندگان مجلس الامه کویت٬ اتباع خارجی بیکار در این کشور را به عنوان یک خطر امنیتی برای کویت برشمرده و در همین راستا هشدارهای پیشگیرانه ای را به وزارت کشور و نهادهای امنیتی داده بودند.

کمیسیون برنامه و بودجه پارلمان کویت که مسئولیت رصد مخارج و هزینه های کلان در این کشور را برعهده دارد٬ اعلام کرده که درحال حاضر بیش از 17هزار تبعه خارجی مقیم کویت بیکار و به عنوان نیروی سرگردان هستند و به هیچ فعالیتی اشتغال ندارند و این امر با توجه به تهدیدات و نگرانی ها نسبت به هرگونه فعالیت تروریستی٬ به چالشی امنیتی برای کویت تبدیل شده است.
دولت کویت طی سال های اخیرهمواره درخصوص افزایش جمعیت مقیمان در این کشور در مقایسه با شهروندان کویتی ابراز نگرانی کرده است و سیاست هایی را در راستای حل این مساله در دستور کار دارد.

با توجه به شرایط اقتصادی حکمفرما بر کویت و مسائلی همچون تورم و افزایش نرخ بنزین از سوی دولت، روز به روز از تعداد خانواده های مقیم کاسته شده و بر تعداد کارگران مجرد شاغل افزوده می شود.

مسئولان کویت از این امر نیز نگران هستند و با توجه به بافت و فرهنگ اجتماعی محافظه کار در کویت٬ شهرک هایی را با امکانات کامل برای اسکان نیروی کار مجرد در نظر گرفته اند و دولت این کشور قصد دارد از حضور افراد مجرد در مناطق مسکونی خانواده های کویتی جلوگیری کند.

52310

کد N1635584

وبگردی