آفتاب
قنبری در گفت‌وگو با ایلنا:

نگاهی در کشور اجازه نمی‌دهد بحث آشتی ملی پا بگیرد/ تقابل دو دیدگاه افراطی در ایران و آمریکا خطرناک است

نگاهی در کشور اجازه نمی‌دهد بحث آشتی ملی پا بگیرد/ تقابل دو دیدگاه افراطی در ایران و آمریکا خطرناک است

سخنگوی فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس هشتم گفت: آشتی ملی ضروری است و با اتحاد نیروهای درون نظام با یکدیگر صورت می‌گیرد جریان‌های سیاسی با دیدگاه‌های مختلف باید با یکدیگر گفتمان داشته باشند اختلاف‌نظر کشور را به ناکجاآباد می‌کشاند.

داریوش قنبری در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در پاسخ به اینکه اینکه وجود شخصی مثل ترامپ در ایالات متحده می‌تواند برای کشور مشکلات بسیاری ایجاد کند،  بنابراین چقدر لازم و ضروری است  فردی در رأْس قوه مجریه قرار بگیرد که کشور را بدون هیجان و تنش اداره کند، گفت: اگر در کشور ما نیز مانند گذشته دیدگاه افراطی وجود داشته باشد، قطعا به سمت بحران‌های  جبران‌ناپذیری پیش خواهیم رفت.  منافع ملی و تمامیت ارضی کشور به خطر خواهد افتاد .

او خاطرنشان کرد: تقابل دو نگاه افراطی در ایران و آمریکا می‌تواند لطمه زیادی را وارد کند، بنابراین لازم است شخصی در رأس امور قرار بگیرد که  به دور از افراطی‌گری موجود که جریان‌های تندرو این روزها خواهان آن هستند، کشور را اداره کند.

او با بیان اینکه نگاه اعتدالی و میانه بهترین شیوه اداره کشور است، خاطرنشان کرد: اگر دیدگاه احمدی‌نژادی در دولت حاکم بود، چه بسا با حضور ترامپ در آمریکا یک جنگ سر می‌گرفت.

قنبری تاکید کرد: نگاه افراطی در اداره کشور بهانه را به دست دولت‌هایی می‌دهد که این روزها از آمریکا فاصله گرفته‌اند و سعی می‌کنند به ایران نزدیک شوند،  رابطه خود را از سرگیرند و علیه کشورمان اجماع کنند. تداوم نگاه اعتدالی و اصلاح‌طلبی می‌تواند اهداف را پیش ببرد.

او با اشاره به اینکه روی کار آمدن ترامپ باعث شده است کشورهای حاشیه خلیج فارس نگاهشان تغییر کند، گفت: هنگامی که رییس‌جمهور جدید آمریکا به روی کار آمد کشورهای اطراف پنداشتند که وجود چنین شخصی می‌تواند آن‌ها را به هدف‌هایشان برساند از همین رو آشتی ملی که این روزها مطرح می‌شود بسیار ضروری است.

این استاد علوم سیاسی در پاسخ به این سوال که چقدر ضرورت دارد در این شرایط عقلای اصلاح‌طلب و اصولگرا تشکیل جبهه ملی بدهند که چندی پیش سید محمد خاتمی آن را بیان و تاکید کرد گفت:‌ آشتی ملی ضروری است و به وحدت و انسجام کشور می‌انجامد.

او در ادامه افزود: وفاق ملی به حل  بحران‌هایی که وجود دارد مخصوصا در حوزه سیاست خارجی کمک شایانی می‌کند از این رو لازم است منافع ملی کانون توجه همه طیف‌ها قرار بگیرد، تمامی احزاب و جریان‌های سیاسی  باید به پیش‌برد منافع ملی کمک کنند.

سخنگوی فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس هشتم گفت: اگر در گذشته کدورتی پیش آمده باید برطرف شود، زیرا اگر به قوت خود باقی بماند، ممکن است برای نظام خطرآفرین باشد، در شرایط کنونی کینه‌ها و دشمنی‌ها باید کنار گذاشته شود، آشتی ملی علاوه بر اینکه خطراتی را از سر کشور دور می‌کند، باعث رشد و توسعه نیز  می‌شود .

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر نگاهی که ۸ سال در طی دولت‌های نهم و دهم در کشور وجود داشت تکرار شود با وجود ترامپ چه خطراتی پیش خواهد آمد، اظهار کرد: ذکر این نکته ضروری است که تکرار نگاه احمدی‌نژاد و دولتش برای کشور می‌تواند خطرآفرین باشد. وجود دو نگاه ترامپ و احمدی‌نژاد بحث حمله نظامی را مطرح می‌کند که اخیرا به وسیله برجام و توافق هسته‌ای این بحث از میان رفته است.

قنبری ادامه داد: در حال حاضر دیگر کسی به دنبال افراطی‌گری در کشور نیست و فقط در میان طیفی از اصولگرایان تندرو و بخشی از جبهه پایداری ما شاهد هستیم که خواهان چنین امری هستند و سعی می‌کنند با کشیدن منازعات در درون اردوگاه انقلاب، توجه کشور را به سمت و سویی ببرند که آسیب‌زا است؛ این نگاه ضدمنافع ملی و نظام است و تا زمانی که وجود دارد اجازه نمی‌دهد بحث آشتی ملی پا بگیرد .

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه کسانی باید برای این کار پیش قدم شوند و ساز و کار لازمه تشکیل جبهه‌های آشتی ملی چیست، عنوان کرد: آشتی ملی با محوریت اکثریت نیروی درون نظام باید شکل بگیرد که بسیار خوب و مفید است و باعث از بین رفتن دیدگاه‌های تند و افراطی در کشور می‌شود ما باید شرایطی را فراهم کنیم که جریان‌های موجود با یکدیگر گفت‌و‌گو داشته باشند و اگر اختلاف‌نظری وجود دارد، از بین برود تا در شرایطی که همه به دنیا به دنبال نفوذ در نظام جمهوری اسلامی ایران هستند ناامید شوند.

کد N1635537

وبگردی