آفتاب

۴ راه شناسایی قالیشویی مجاز کدام است؟/ رشد قالیشویی‌های غیر مجاز با کمک تلگرام +جدول قیمت

۴ راه شناسایی قالیشویی مجاز کدام است؟/ رشد قالیشویی‌های غیر مجاز با کمک تلگرام +جدول قیمت

در جدیدترین ترفند قالیشویی‌های غیرمجاز، شبکه اجتماعی تلگرام محلی برای کلاهبرداری این افراد شده است و برخی کانال‌ها با طرح‌های تخفیف‌دار سعی در جذب مشتری دارند.

 چند سالی است که در شهرهایی مانند تهران موضوع قالیشویی های غیر مجاز در روزهای نزدیک به عید به یک معضل برای پلیس آگاهی و اتحادیه قالیشویان تهران درآمده است. در این میان اتحادیه قالیشویان با طرح این موضوع که صرفا به تخلفات قالیشویی های مجاز حق رسیدگی دارد در خصوص فعالیت قالیشویی های غیر مجاز تنها به هشدار بسنده می کند. اما در سال جاری موضوع کانال های تلگرامی قالیشویی هم مطرح شده است، کانال هایی که با شیوه های مختلف سعی در جلب اعتماد مشتریان می کنند تا بتوانند از این بازار سهمی داشته باشند.
در خصوص فعالیت قالیشویی های غیر مجاز رییس پلیس آگاهی تهران در سالهای قبل چنین هشدار داده بود: در روزهای پایانی سال برخی شهروندان فرش های خود را برای شستن به قالیشویی‌ها می‌سپارند که این موضوع باعث شده برخی تبهکاران با توزیع انواع آگهی‌های تبلیغاتی در کمین شهروندان باشند. این تبلیغات به صورت پخش کردن برگه‌هایی است که تنها یک شماره در آن ذکر شده است.
وی می افزاید: این شرکتها در تبلیغات خود هیچ اشاره‌ای به آدرس کارگاه قالیشویی خود نمی‌کنند. برخی شرکتها با اجاره دفتر با اجاره ماهیانه بالا و تهیه اسناد جعلی، در این ایام به فعالیت پرداخته و پس از جمع‌آوری فرشهای شهروندان با تعطیل کردن دفتر فرار می‌کنند.
اما در این میان یکی از اساسی ترین ترفندهای این شرکت ها برای فریب شهروندان اعلام تخفیف های پایین تر از حد مجازی است که این شرکت ها اعلام می کنند. که در این خصوص توجه به نرخ های مصوب که توسط اتحادیه قالیشویان اعلام می شود ضرورت دارد.
حمید محمدی رییس اتحادیه قالیشویان تهران در خصوص نرخ خدمات قالیشویی ها و تخلفات احتمالی که قالیشویی ها در این زمان انجام می دهند، به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: شهروندان قبل از هر اقدامی لازم است که به شناسایی قالیشویی که می خواهند فرش خود را به آن شرکت بسپارند، اقدام کنند. در این خصوص در سال جاری 4 روش برای شناسایی قالیشویی های مجاز اتحادیه پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: شماره تلفن های اتحادیه و سایت این اتحادیه دو راه شناسایی قالیشویی های مجاز تهران هستند. که البته در کنار این دو راه شهروندان می توانند به شرکت های قالیشویی که از طریق شماره تلفن 118 هم معرفی می شود اعتماد کنند، زیرا به منظور ثبت شماره در سیستم خدمات تلفنی 118، تایید اتحادیه صنفی مورد نیاز است. اما  آخرین راهی که در سال جاری برای معرفی قالیشویی های مجاز پیش بینی شده است درج شماره تلفن و نام شرکت های مجاز قالیشویی در بخش راهنمای روزنامه همشهری است. در یک توافق میان اتحادیه و سرویس نیازمندی های این روزنامه تا پایان سال به طور مکرر لیست قالیشویی های مجاز شهرتهران در این روزنامه درج خواهد شد.
وی افزود: فعالیت قالیشویی به دلیل حجم بالای تقاضا در روزهای پایانی سال برای خیلی افراد وسوسه برانگیز است. به همین دلیل برخی افراد با چاپ تراکت و آگهی و تخفیف های پایین تر از نرخ اتحادیه سعی می کنند به جذب مشتری اقدام کنند. اما به منظور شناخت تفاوت چنین شرکت هایی از شرکت های مجاز قالیشویی می بایست علاوه بر مسیرهای شناختی فوق شهروندان در هنگام مراجعه کارگران قالیشویی و خودروی حمل قالی به علامت های شرکت قالیشویی معتبر (لوگوی شرکت مجاز) در بدنه خودرو توجه داشته باشند، هر خودرو می بایست سه برچسب نشانه شرکت داشته باشد.
وی ادامه داد: همچنین به منظور اطمینان از اینکه افرادی که به درب منازل مراجعه می کنند از سوی شرکت قالیشویی معتبر اعزام شده اند ضرورت دارد شهروندان با احراز هویت افرادی که به درب منزل شان مراجعه کردند، صحت این موضوع را از طریق شرکت قالیشویی هم بررسی کنند.
محمدی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصاد آنلاین مبنی بر اینکه آیا از سوی اتحادیه قالیشویان برچسب هولوگرام داری به فاکتورها یا مدارک شناسایی شرکت های قالیشویی مجاز داده شده است، گفت: چنین پیشنهادی به منظور اطمینان خاطر شهروندان یک ضرورت است اما در سال جاری چنین طرحی عملیاتی نشده است. اما امکان دارد در سال آینده در صورت ادامه داشتن تخلفات شرکت های قالیشویی غیر مجاز طراحی چنین برچسبی در دستورکار قرار گیرد.
قالیشویی تلگرامی!
با فراگیر شدن شبکه های اجتماعی همانند تلگرام بستر فعالیت های غیر قانونی به طور گسترده ای مهیا شده است. که هر چند پلیس فتا در این خصوص هشدارهایی را می دهد اما جذابیت استفاده از خدمات شرکت های مختلف از طریق فضای مجازی برای بسیاری افراد هنوز موضوعیت دارد، به طوریکه اگر کاربران از طریق جست و جوی کلمات کلیدی "کانال های تلگرامی قالیشویی" در اینترنت اقدام کنند تعداد نتایج چند صدهزارتایی از این کانال های در معرض دیدشان قرار می گیرد که با یک بررسی ساده و مقایسه این نتایج با لیست های اعلام شده شرکت های قالیشویی مجاز توسط اتحادیه مربوطه مشخص می شود بسیاری از این شرکت ها به هیچ عنوان وجاهت قانونی ندارد.
محمدی در خصوص فعالیت این شرکت های غیر مجاز قالیشویی در فضای مجازی و شبکه تلگرام، گفت: حضور چنین شرکت هایی که مشغول به فعالیت غیر قانونی هستند را نمی شود انکار کرد. این شرکت ها با تبلیغات و تخفیف های غیر مجاز سعی در جذب مشتری برای خود دارند. که لازم است شهروندان پیش از اعتماد به این شرکت ها از طریق راه های اعلام شده از مورد تایید بودن شرکت توسط اتحادیه مطمئن شوند. چرا که اتحادیه قالیشویان تهران در خصوص تخلف شرکت های غیر مجاز مسئولیتی ندارد.
وی با اشاره به اینکه اگر شرکت های مورد تایید اتحادیه قالیشویان تهران تخلفی مرتکب شوند این اقدام قابل پیگرد قانونی است، اعلام کرد: اتحادیه در هر هفته 2 روز را به بررسی کارشناسی شکایت ها اختصاص داده است که شهروندان تهرانی می توانند با مراجعه به دفتر این اتحادیه نظرات کارشناسان را در خصوص شکایت خود جویا شوند.
آدرس اتحادیه: تهران- خیابان رودکی – بالاتر از مرتضوی – پلاک 187
تلفن : 02166881243
http://www.eght1351.com
نرخ انواع خدمات قالیشویی در سال جاری را می توانید در جدول زیر مشاهده نمایید؛
کد N1635443

وبگردی