آفتاب

احمدی: تشکیل ستاد انتخاباتی و تبلیغات زودهنگام تخلف است/ تشکیل جبهه در قالب افراد، قانونی نیست

احمدی: تشکیل ستاد انتخاباتی و تبلیغات زودهنگام تخلف است/ تشکیل جبهه در قالب افراد، قانونی نیست

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: اگر کسی از حالا در انظار عمومی اعلام کاندیداتوری کند، ستاد انتخاباتی تشکیل دهد و تبلیغات انتخاباتی کند قطعا خلاف است و اگر با این موضوع مواجه شویم رصد می‌کنیم و در صورت لزوم تذکر می‌دهیم.

به گزارش خبرآنلاین از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، علی اصغر احمدی به تبیین اقدامات و تمهیدات وزارت کشور برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال 1396 پرداخت.

اهم اظهارات او به شرح زیر است:

*در تعامل با هیات های نظارت اعم از هیات نظارت شورای نگهبان و هیات نظارت مجلس شورای اسلامی زمینه های اجرای انتخابات در استان ها، شهرستان ها و بخشداری ها فراهم شده است. دوره های آموزشی برای فرمانداران و بخشداران برگزار شده است و در مجموع وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات کاملا آمادگی دارد و هیچ گونه کمبودی نداریم.

*برای انتخابات ریاست جمهوری در 29 اردیبهشت آینده 53 تا 55 هزار شعبه اخذ رای خواهیم داشت و برای انتخابات شوراها حدود 65 هزار شعبه دریافت اخذ رای ایجاد می شود و در 4 حوزه انتخابیه برای انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی هم در این خصوص باید منتظر باشیم تا هیئت های اجرایی تصمیم بگیرند.

*واجدان شرایط شرکت در انتخابات طبق بررسی کمیته ای که در ستاد انتخابات با حضور نمایندگان وزارت کشور، مرکز آمار ایران و ثبت احوال برآورد کرده ایم حدود 55 میلیون نفر هستند که از این تعداد حدود یک میلیون و 200 هزار نفر رای اولی محسوب می شوند.
احمدی افزود: البته این آمار قطعی نیست و این کمیته باید براساس سرشماری اخیر و نرم افزاری که در اختیار ثبت احوال است به زودی آمار را تطبیق می دهد و خروجی آن هرچه باشد به اطلاع خواهد رسید. برای انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور نیز در حدود 140 کشور صندوق های اخذ رای خواهیم داشت و با کمک وزارت امورخارجه و همکارانمان در سفارتخانه ها این انتخابات برای هموطنانمان برگزار خواهد شد.

*انتخابات شوراها یک مرحله ای برگزار می شود اما برای انتخابات ریاست جمهوری باید این احتمال را بدهیم که به مرحله دوم برسد که بلافاصله یک هفته پس از مرحله نخست خواهد بود تعرفه ها، مهر و دیگر ملزومات آماده باشد و از حالا پیش بینی های لازم را کرده باشیم. براین اساس در مجموع با احتساب تعرفه های مربوط به انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی حدود 200 میلیون تعرفه رای آماده کرده ایم. طبق قانون دستور آغاز انتخابات شوراها از 25 اسفند 95 صادر و نام نویسی از داوطلبان این انتخابات در 30 اسفند آغاز می شود.

*بررسی  لایحه جامع انتخابات   لایحه درحال اجراست اما علی القاعده به انتخابات 96 نخواهد رسید و ما با قوانین انتخاباتی موجود راه را ادامه خواهیم داد.

* گاهی با جبهه ای سیاسی مواجه می شویم که اظهار وجود می کند و به نام جبهه می خواهد در انتخابات حاضر شود؛ البته انتخابات بهار احزاب است و ما از اظهار وجودکردن این تشکل های سیاسی خوشحال می شویم اما همینجا اعلام می کنم که برابر با بند 2 ماده یک قانون جدید احزاب که مجلس ابلاغ کرده جبهه متشکل از احزاب دارای پروانه برای موضوعی معین است. براین اساس اگر فرد یا افرادی بگویند که در قالب افراد می خواهند تشکیل جبهه دهند این تخلف و محسوب می شود زیرا در قانون پیش بینی نشده است ، به همین علت به برخی نامه نوشتیم که نمی توانند تشکیل جبهه دهند و انتظارمان این است که همگان به قانون تن دهند و آن را رعایت کنند.

*اگر در جایی حرکتی به مفهوم تبلیغات زودهنگام انتخاباتی باشد حتما طبق قانون آن را ثبت و ضبط می کنیم و پیگیری خواهیم کرد اما توقعم این است کسانی که می خواهند خود را به مردم عرضه کنند و دوست دارند به حق الناس پایبند باشند و اخلاق اسلامی را رعایت کنند.

* اگر با مصادیق تخریب انتخاباتی مواجه شویم حتما به دستگاه قضایی ارجاع خواهیم داد و اگر چنین موضوعاتی بر روند انتخابات تأثیرگذار باشد در تعامل وزارت کشور، شورای نگهبان، هیات مرکزی نظارت و هیات نظارت مجلس آن را بررسی می کنیم.

64214

کد N1635169

وبگردی