آفتاب

افتتاح نمایشی با صدای یک پناهجوی زندانی

افتتاح نمایشی با صدای یک پناهجوی زندانی

نمایش «مانوس» به کارگردانی نازنین سهامی‌زاده شب گذشته با صدای پناهجویی زندانی در کمپ مانوس افتتاح شد.

به گزارش ایلنا، نمایش «مانوس» به کارگردانی نازنین سهامی‌زاده شب گذشته در سالن قشقایی تئاتر شهر افتتاح شد. این نمایش بر خلاف بیشتر نمایش‌ها که با حضور چهره‌ای سرشناس از اهالی فرهنگ و هنر افتتاح می‌شود؛ با صدای پناهجویی زندانی در کمپ مانوس افتتاح شد.

بهروز قوچانی خبرنگاری است که چهار سال است در زندان مانوس گرفتار است. او که یکی از کارکترهای اصلی نمایش نازنین سهامی‌زاده است و مهم‌ترین رابط کارگردان برای تحقیقاتش بود؛ دیشب با پیام صوتی این نمایش را افتتاح کرد. این پناهجو بعد از پیغام صوتی که برای افتتاحیه خواند؛ بخشی از رمانش که بر اساس خاطراتش در زندان مانوس نوشته را هم برای حاضران خواند.

یک زندانی چون زندگی روزانه‌اش در چرخه‌ای از تکرار بیهوده گرفتار شده هیچ کاری ندارد جز اینکه به کودکی هایش بازگردد؛ در گرد و غبار گذشته در جست وجویی و پیکاری همیشه‌گی باشد. این تصورات که هر کدام به تنهایی این قدرت را داشت تا هر کسی را ویران کند. سفرهایی درونی بود به زوایای تاریک و پنهان ناخودآگاه چنگ می‌زد و کهنه‌ترین و تلخ‌ترین خون‌های روح را به مانند معجونی مرموز پیش چشم زندانی می‌چید. خوراکی‌هایی سنگین که حتی دیدنش هم انسان را سیر می‌کند چه برسد به اینکه آن را با اسید معده مخلوط کرد.

زندان بیش از هر چیز انسان را از تنهایی می‌ترساند و این شگفت‌انگیزترین تناقض در زندگی زندانی است که گمشده زمان‌هاست و گویا در پیوندی ابدی با هزاران هزار چهره و لبخند و گریه و اشک و رویاهای تلخ است.

او تکه گوشتی است با ذهنی که مدام در تاریک‌ترین و کم‌رنگ‌ترین و کهنه‌ترین تصویرها در رفت و آمد است گاهی تصویرهایی از عمیق‌ترین دالان‌های ذهنش به یکباره بالا می‌آید و این اوست که باید موضعش را در برابر آن تصویر غریب اما آشنا روشن کند و همین نقطه شروع یک پیکار است گاهی ماه‌ها طول می‌کشد تا آرام شود.  اولین اجرای این نمایش به بهروز قوچانی تقدیم شد.

نمایش ”مانوس“ بدون هیچ دخل و تصرفی حاصل مصاحبه با افراد حقیقی داخل کمپ‌های مانوس و نائورو است و تئاتر ورباتیماست. تحقیقات مانوس از یک تیتر خبر، یک سال ونیم پیش آغاز شد تا به امروز که به مرحله اجرا رسیده است. این نمایش روایتی مستند از پناهندگی و اتفاقات پیرامون آن است.

احسان بیات فر. ابراهیم عزیزی. السا فیروزآذر. احسان کرمی. صبا گرگین پور.حمیدرضا محمدی. نسرین نکیسا. نرگس نیک سیرت (به ترتیب حروف الفبا) در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

نازنین سهامی‌زاده پیش از این نمایش «چشم در برابر چشم» را براساس زندگی آمنه بهرامی یکی از قربانیان اسیدپاشی به روی صحنه برده بود.

نمایشی که برگزیده سومین جشنواره تئاتر شهر، دریافت تندیس نخست بازیگری زن و دریافت دو تقدیر بازیگری زن، دریافت تندیس کارگردانی، نامزد دریافت جایزه نمایشنامه نویسی، نامزد دریافت جایزه طراحی صحنه از جمله عناوینی هستند که این نمایش در سومین جشنواره تئاتر شهر کسب کرده است.

نمایش ”مانوس“ تازه‌ترین اثر نازنین سهامی‌زاده بهمن و اسفند ماه 95 هر شب ساعت 20 در سالن قشقایی تاترشهر به روی صحنه می‌رود.

کد N1635117

وبگردی