آفتاب
در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان؛

درمانگاه تخصصی برای آموزش پزشک خانواده ایجاد شد

درمانگاه تخصصی برای آموزش پزشک خانواده ایجاد شد

بخش و درمانگاه پزشکی خانواده، مجتمع سالن کنفرانس، کلاس های آموزشی، کتابخانه و سلامتکده طب سنتی مرکز آموزشی درمانی امین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در ویدئو کنفرانسی که همزمان با مراسم افتتاحیه سلامتکده طب سنتی، بخش و درمانگاه پزشکی خانواده مرکز آموزشی درمانی امین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برقرار شد، گفت: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تلاش های زیادی را انجام داده است.

لاریجانی مدیریت اثربخش،  همکاری خوب اعضای هیات علمی دانشگاه و سابقه خوب دانشگاه در حوزه آموزش را زمینه ساز موفقیت های این دانشگاه برشمرد و اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ماموریت های ملی را به خوبی دنبال کرده است.

وی افزود: برای اولین بار بحث اعتباربخشی موسسات آموزشی با کمک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دنبال شده است و به زودی در اسفندماه شورای ملی اعتباربخشی نتایج این اعتباربخشی را مورد ارزیابی قرار می دهد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه بحث پزشک خانواده موضوعی است که در کشور در حال پیگیری است گفت: ما حدود ۱۲ هزار پزشکی عمومی در اقصی نقاط کشور داریم که شبکه ای تشکیل داده و به عنوان پزشک خانواده ارائه خدمت می دهند. این افراد نیاز به آموزش دارند و نیاز دارند بسترهای آموزشی برای این افراد فراهم شود.

وی اضافه کرد: آموزش ۶ ماهه مجازی پزشک خانواده را با همکاری سازمان بهداشت جهانی و با استفاده از مدل های بین المللی برای پزشکان خانواده طراحی شده و به زودی این دوره شروع می شود. کاری که امروز در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افتتاح می شود بستر خوبی است تا از این مدل الگو بگیرند.

لاریجانی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی از جمله دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به آموزش تخصص پزشک خانواده می پردازند. در حال حاضر ۲۰۰ دستیار پزشکی خانواده در کشور داریم.

وی افزود: دانشگاههای علوم پزشکی کشور پتانسیل خوبی دارند و وقتی ماموریتی ملی به این دانشگاهها داده شود به سرعت می توانند آن را گسترش دهند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان جمعیتی تعریف شده برای دریافت خدمات پزشک خانواده را مشخص کرده و این مدل می تواند به عنوان الگویی در کشور مورد استفاده قرار بگیرد؛ گفت: پزشکی خانواده با پزشکی عمومی متفاوت است و این تفاوت ها باید در عرصه خدمات ظهور پیدا کند و زمانی این اتفاق می افتد که که آموزش این پزشکان با روشی متفاوت از روش های متداول صورت گیرد و فرد در عرصه خدمات درگیر شود.

وی اضافه کرد: کلینیک های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه استانداردسازی شده و جای خوشبختی است که در دهه فجر این کلینیک ها افتتاح شدند. این کلینیک ها اولین نمونه در کشور هستند که با استانداردهای نسبتا خوب افتتاح می شود و این پتانسیل در همه دانشگاههای علوم پزشکی کشور وجود دارد که کلینیک های اینچنینی را با الگوبرداری از اصفهان آغاز کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: پروژه های دیگری نیز امروز افتتاح می شود از جمله کتابخانه، سالن مطالعه و سالن های کنفرانس و درسی و امیدواریم این پروژه ها توسعه ای در حوزه آموزش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ایجاد کند.

لاریجانی افزود: کار دیگری که آغاز  می شود توسعه آموزش پزشکی در بیمارستان های جنرال آموزشی است که می تواند اثرات خوبی را در آموزش علوم پزشکی داشته باشد. نگاه تخصص گرایانه در آموزش علوم پزشکی باعث شده تا آموزش های عمومی تحت تاثیر قرار بگیرد و آموزشی شدن بیمارستان و توسعه آموزش های عمومی در این بیمارستان کار خیلی ارزشمند است.

وی با اشاره به افتتاح سلامتکده طب سنتی خاطرنشان کرد: امیدواریم که شرایطی ایجاد شود تا دانش آموختگان این رشته بتوانند با آموزش پزشکی نوین و توسعه های دانش پزشکی خود را تطبیق دهند و در سلامت مردم اثرگذار باشند.

کد N1634810

وبگردی