آفتاب

اکتشاف 13 میدان نفتی و گازی جدید در دولت یازدهم

اکتشاف 13 میدان نفتی و گازی جدید در دولت یازدهم

صالح هندی گفت: اولین میدان گازی که در سال 94 کشف شد میدان گازی پازن است که در جنوب شیراز واقع است و حجم درجای ذخیره گاز اکتشافی آن 19.5 TCF و میزان میعانات گازی آن نیز 463 میلیون بشکه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، صالح هندی مدیر اکتشاف نفت در نشست خبری امروز خود با اعلام خبر اکتشاف 9 میدان گازی جدید و 4 میدان نفتی جدید و یک مخزن نفتی در دولت یازدهم (طی سال‌های 92 تا 95) اظهار داشت: طی این مدت 4 ساله مجموعا 6.5 میلیارد بشکه نفت، 62.6 TCF گاز درجا حاصل این کشفیات بوده است.

وی تصریح کرد: اولین میدان گازی که در سال 94 کشف شد میدان گازی پازن است که در جنوب شیراز واقع است و حجم درجای ذخیره گاز اکتشافی آن 19.5 TCF و میزان میعانات گازی آن نیز 463 میلیون بشکه است.

وی افزود: با حفر یک چاه در بخش شمال غربی میدان به میزان قابل توجهی گاز تولیدی افزایش خواهد یافت لذا حفر یک چاه تحدیدی در برنامه ما قرار دارد.

هندی همچنین گفت: میدان گازی خارتنگ در 120 کیلومتری شرق بوشهر در میدان کشف شده در دولت یازدهم است که کار حفاری آن در سال 92 به اتمام رسیده و حجم درجای ذخیره گاز آن 16.4 TCF و حجم میعانات آن 261 میلیون بشکه است.

وی ادامه داد: میدان گازی چارک در 220 کیلومتری غرب بندرعباس نزدیک به دریا نیز دیگر میدانی است که در سال 93 حفاری آن آغاز شده و حجم ذخیره گاز آن 17.38 TCF و میزان میعانات آن نیز 174 میلیون بشکه است.

وی همچنین از میدان نفتی یادمان به عنوان میدان کشف شده طی 4 سال گذشته نام برد و افزود: این میدان جزو میادین مرزی است و در آبادان واقع شده و جزو کشفیات تله‌چینه‌ای است که حجم نفت درجای آن 2.8 میلیارد بشکه برآورد شده که انتظار می‌رود با کشف میادین با این سایت این منطقه (65 کیلومتری اهواز نزدیک میدان جفیر و شرق میدان آزادگان) میزان ذخایر افزایش یابد.

هندی در ادامه به کشف میدان نفتی سپهر در جنوب غربی استان خوزستان در دشت آبادان و 65 کیلومتری اهواز کنار جفیر، یادآوران و آزادگان اشاره و اظهار داشت: این میدان نیز به دلیل تله‌چینه‌ای بودن روش توسعه‌ای خاص خود را دارد و مجموع نفت درجای محاسبه شده آن 2.191 میلیارد بشکه برآورد شده است.

در ادامه این نشست مدیر اکتشاف نفت به کشفیات پنج ساله پنجم به اضافه سال 95 اشاره و اظهار داشت: طی این مدت 11 میدان جدید گازی 10 میدان جدید نفتی، 2 مخزن گازی، 2 مخزن جدید نفتی و 4 میدان نفتی با حفر چاه تحدیدی داشته‌ایم که مجموع نفت و میعانات تجمعی آن 30 میلیارد بشکه بوده و 4.7 میلیارد بشکه از آن قابل استحصال بوده و میزان گاز کشف شده نیز طی مدت برنامه پنج ساله پنجم 128 TCF بوده که 83.8 TCF این میزان قابل استحصال است.

وی افزود: مجموعه این اکتشافات با 38 حلقه چاه اکتشافی و تحدیدی اتفاق افتاده است.

هندی خاطرنشان کرد: از بلوک‌های اکتشافی که 14 قرارداد برای آنها منعقد شده 11 قرارداد به اتمام رسیده است که 1.2 میلیارد دلار جذب سرمایه داشته‌ایم که برخی از این قراردادها موفق بوده و برخی نیز ناموفق اعلام شده‌اند.

وی تصریح کرد: مجموعه کشفیات طی برنامه پنج ساله پنجم 16.6 TCF و 1.6 میلیارد بشکه نفت بوده است.

هندی با اشاره به علاقمندی دانشگاه‌ها و شرکت‌های بین المللی برای مطالعات مشترک نفتی در ایران اظهار داشت: این شرکت‌ها علاقمند بودند که با هزینه خودشان مطالعاتی انجام داده تا با زمین شناسی ایران آشنا شده سپس وارد کارهای توسعه‌ای شوند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 4 مطالعه مشترک با شرکت‌ها و دانشگاه‌های معتبر دنیا انجام داده‌ایم، تصریح کرد: تاکنون با شرکت های  MOV از اتریش، لوک اویل روسیه، دانشگاه بارسلونای اسپانیا و ناپل ایتالیا مطالعات مشترک داشته‌ایم (شرکت رپسول تحت پوشش دانشگاه بارسلونا و اکسون گس تحت پوشش ناپل ایتالیا به دلیل تحریم‌ها تحت پوشش دانشگاه‌ها ورود پیدا کردند.)

هندی در ادامه با اشاره به اینکه 6 دکل خشکی و یک دکل حفاری جدید دریایی به ناوگان حفاری اکتشاف اضافه شده است، بیان کرد: قرار است که در برنامه پنج ساله ششم 35 حلقه چاه خشکی و 5 حلقه چاه دریایی در خلیج فارس حفاری شود.

وی با اشاره به اینکه در برنامه پنج ساله پنجم در زمینه لرزه‌نگاری موفق عمل نکرده‌ایم، افزود: در برنامه ششم 7 هزار کیلومتر لرزه‌نگاری دو بعدی و 6 هزار کیلومتر لرزه نگاری سه‌بعدی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سیاست‌های وزیر در اکتشاف تنها افزایش حجم نفت و گاز نیست، افزود: محل و نوع کشف، حجم کشفیات اولویت داده شده است لذا بر این اساس مدیریت اکتشاف حوزه‌های رسوبی را در اولویت قرار داده و 5 طرح اولویت‌دار را تعریف کرده‌ایم.

مدیر اکتشاف نفت از خلیج فارس به عنوان طرح اولویت‌دار جدید که از سوی وزیر توصیه شده اشاره و اظهار داشت: دشت آبادان ، دزفول شمالی و جنوبی و حوزه رسوبی کپه داغ در شمال شرق کشور برای کشف گاز از جمله میادین اولویت‌دار کشف شده است.

وی ادامه داد: در کنار اولویت‌های یاد شده متعهد شده‌ایم که در برنامه ششم توسعه 30 میلیارد بشکه نفت درجا و 70 TPC گاز درجا کشف شود.

هندی همچنین اظهار داشت: علاوه بر حفر چاه‌هایی که توسط خودمان انجام می‌شود در قالب قراردادهای جدید نیز بلوک‌هایی تعریف کرده‌ایم که از مجموع 40 بلوک تعریف شده 14 بلوک ریسک بالایی دارند.

وی ادامه داد: این بلوک‌ها شامل بلوک دانان با پتروویتنام و دیر با شرکت ادیسون، بلوک مغان با شرکتی از کرواسی در اولویت قرار گرفته‌اند که بلوک دانان و دیر پیشرفت‌هایی داشته اما بلوک مغان قرار است که 30 بهمن مذاکراتی با شرکتی از کشور کرواسی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: 14 بلوک به تصویب رسیده در قالب قراردادهای جدید به مناقصه می‌روند البته پروژه‌هایی که در ردیف توسعه‌ای قرار دارند در اولویت قرار داشته و مناقصه آنها توسط شرکت اکتشاف انجام می‌شود و برنامه دیگر ما این است که بلوک‌های قبلی که جذابیت زیادی نداشته‌اند با الگوی بیع متقابل توسعه داشته باشند. همچنین از نهایی شدن دو کار مطالعاتی جدید نیز خبر داد و افزود: مذاکرات انجام کار مطالعاتی با شرکت پتروناس مالزی و یک شرکت معتبر اروپایی انجام شده ضمن اینکه شرکت‌های زیادی نیز برای ورود به مطالعه میادین نفتی و گازی ایران ابراز علاقه کرده‌اند.

هندی در ادامه این نشست به متنوع کردن تامین منابع مالی اشاره و تصریح کرد: در این خصوص روش استفاده از بلوک برای فاینانس و اتخاذ روش پرداختی تاخیری از جمله آنهاست و شرکت‌هایی نیز حاضر شده‌اند که برای پوشش هزینه ثابت‌شان کار کرده و سود خود را سه سال بعد دریافت کنند که در این رابطه سه پروژه لرزه‌نگاری تعریف شده و با همکاری شرکت‌های بهره‌برداری با استفاده از قانون ماده 12 توسعه چاه‌های تحدیدی با شرکت‌های بهره‌بردار تعریف کرده‌ایم که از محل تولید بازپرداخت خواهد شد.

مدیر اکتشاف نفت با اشاره به اینکه اکتشاف نوک پیکان زنجیره ارزش صنایع بالادستی نفت است اظهار داشت: اگر کل زنجیره بالادستی نفت را 4 حلقه بدانیم اکتشاف پیشانی تمام مراحل است و تیم اکتشاف اولین گروهی هستند که به منطقه اعزام می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه تیم‌های اکتشافی معمولا با مخاطرات بیشتری به خصوص در مناطق مرزی مواجهند تصریح کرد: ما در مناطق مرزی با خطرات مین‌گذاری مواجهیم تا جایی که برای کشف میدان آ‌زادگان دو شهید داده‌ایم.

وی یادآور شد: کار اکتشاف هیچ گاه ضرب الاجلی و ضربتی انجام نمی‌شود و عملیاتی بطئی و کند است که نیاز به زمان دارد.


ادامه دارد........................

کد N1634802

وبگردی