آفتاب

زمان اجرای حکم اعدام بابک زنجانی مشخص نیست/ صرف هیاهوهای بین‌المللی نباید جلوی اعدام را گرفت

زمان اجرای حکم اعدام بابک زنجانی مشخص نیست/ صرف هیاهوهای بین‌المللی نباید جلوی اعدام را گرفت

سخنگوی دستگاه قضایی گفت: هنوز زمان اجرای حکم اعدام زنجانی مشخص نیست زیرا پرونده ابعاد گسترده دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده حکم اعدام بابک زنجانی تا قبل از عید اجرا می‌شود، آیا این خبر صحت دارد؟، گفت:‌ این حکم به صورت کلی در حال اجرا است، چراکه حکم یک بخش ندارد. بخشی از حکم نیز که مربوط به سلب حیات است در زمان خودش اجرا می‌شود.

سخنگوی قوه‌قضاییه ادامه داد: مرتب جلساتی با مجرم این پرونده برای شناسایی اموال که در خارج و داخل کشور دارد،برگزار می‌شود. نیاز است که این اموال شناسایی و کارشناسی شوند و اگر او اعتراضی داشته باید رسیدگی شود و صرف اینکه مجرم است نباید حقوقش زیر پا گذاشته شود.

او افزود: از سوی دیگر همچنان وجوه موجود او هنوز  شناسایی نشده و مشخص نیست این فرد نقدینگی در خارج از کشور دارد یا خیر. ما مطمئن نیستم و نه می توانیم بگوییم این وجوه وجود دارد یا خیر.

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه وزارت اطلاعات نیز اخیرا وارد پرونده شده است، ادامه داد: نسبت به متهم جدید پرونده نفتی که بازداشت شده، اقدامات قضایی در حال پیگیری است. حکم دوتن از متهمان این پرونده نیز حکمشان نقض شده و هنوز متهمانی هستند که کیفرخواست آنها صادر نشده و چه بسا هنوز نیاز به وجود زنجانی است و باید او حضور داشته باشد.

او تاکید کرد: هنوز زمان اجرای حکم اعدام زنجانی مشخص نیست زیرا پرونده ابعاد گسترده دارد. همانطور که گفتم کلیت حکم در حال اجرا است ، اما حکم سلب حیات خیر.

معاون اول قوه‌قضاییه درباره محدودیت جذب وکیل در جامعه و اینکه دستگاه قضایی مخالف این انحصار نیست؟ اظهار کرد: آیا می دانید در دنیا به ازای هر نفر چند وکیل لازم است؟، درست است که بعضی از وکلا سرشان شلوغ است اما بسیاری از وکلا هم هستند که پرونده‌ای در اختیار ندارند. من معتقدم محدودیت نباید باشد،زیرا عده کم، کار مردم را به تعویق می‌اندازند و قیمت را بالا می‌برد.

سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به این پرسش که آیا حقوق‌های نجومی از طریق دیوان محاسبات به خزانه بازگشته است، گفت:  دیوان محاسبات از منظر خودش تشخیص داده که این حقوق جرم نیست و پرونده ای به قوه قضائیه ارجاع نداده است. اگر در این پرونده فرد مرتکب جرم شده باید تعیین مجازات شده و پول را بگرداند. البته باید بگویم  افرادی هستند که مجرم نیستند اما باید پول را بگردانند.

او درباره آخرین وضعیت پرونده پزشک تبریزی که متهم به قتل اعضای خانواده خود است، اظهار کرد: اکنون از آخرین اقدامات در این پرونده بی اطلاع هستم.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این پرسش که آیا پرونده باند تروریستی که اخیرا دستگیر شده‌اند به قوه قضائیه ارجاع شده گفت:  این پرونده در مراجع قضایی تشکیل شده و تاکنون  ۸نفر در استان البرز و برخی استان های دیگر دستگیر شده‌اند. این پرونده در مرحله مقدماتی است و ممکن است تعداد بازداشتی‌ها زیاد شوند.

او گفت:‌هنوز استعلامی صورت نگرفته که تا مشخص شود تمامی این افراد ایرانی هستند یا خیر.

معاون اول قوه‌قضاییه درباره طرح مجلس در مورد اعدام قاچاقچیان مواد مخدر اظهار کرد: این طرح هنوز نهایی نشده و نمی‌توان پیرامون آن صحبت کرد. مواد مخدر یک معضل بزرگ برای کشور ما است و نباید طرحی به تصویب برسد که قاچاقچی مواد به راه خودش بدون اینکه احساس خطر کند، ادامه دهد. نباید به صرف هیاهوهای بین المللی از مجازات اعدام جلوگیری کرد.

کد N1633845

وبگردی