آفتاب

نرخ دیه با میزان تورم همخوانی ندارد

نرخ دیه با میزان تورم همخوانی ندارد

در صورتی که قوه قضائیه و وزارت دادگستری تمایل داشته باشند محاسبه دیه بر اساس نقره تا ۴۰ درصد نرخ دیه را ارزانتر خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید صفدری مدیرعامل بیمه ما در یک نشست خبری با اشاره به حادثه پلاسکو اظهار داشت: آمارهای شورای شهر و شهرداری تهران از وجود  ۶ هزار ساختمان قدیمی در تهران خبر می‌دهد که متاسفانه به عنوان پاشنه آشیل شهر تهران باید از آن نام برد.

وی افزود: در صورت آتش سوزی ساختمانهای قدیمی خیابان فردوسی و جمهوری و یا بازار تهران ما شاهد زیان بسیار و از بین رفتن ثروت ملی خواهیم بود.

صفدری گفت:‌ همانطور که آتش سوزی ساختمان پلاسکو ۱۶۰۰ میلیارد تومان زیان به بار آورد و لطمه‌ جبران ناپذیری به کشور زد.

وی گفت: آیا در صورت آتش سوزی این ۶ هزار ساختمان قدیمی در تهران ما آمادگی اطفای حریق آنها را خواهیم داشت؟ تنها در آتش سوزی ساختمان پلاسکو نیاز به ۲۰ نردبان بود که شهرداری تنها ۲ نردبان از شرکت مپنا قرض گرفته بود.

وی گفت: در بحث بیمه آتش سوزی نیازمند تشکیل تیمی هستیم تا با شناسایی ساختمان‌های قدیمی بتوانیم نکات ایمنی را به آنها گوشزد کرده و آنها را ترغیب به اخذ بیمه آتش‌سوزی کنیم، ما می‌توانیم با گوشزد کردن مشکلات تجهیزات برق و با ارائه دعوتنامه این ساختمان‌های قدیمی را برای دریافت بیمه نامه آتش سوزی تشویق کنیم.

 افزایش فروش بیمه‌های آتش‌سوزی

وی افزود: از زمانی که ساختمان پلاسکو فروریخت فروش بیمه‌های آتش سوزی افزایش یافت و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تا ۲ درصد فروش بیمه‌های آتش سوزی رشد کرده‌اند.

مدیرعامل بیمه ما گفت: اصل اول در صنعت بیمه اصل حسن نیت است که باید آن را رعایت کرد، هر یک از مشتریانی که در اطراف پلاسکو مرهونات بانک ملت را داشته باشند ما خسارت‌های آنها را پرداخت خواهیم کرد.

وی افزود: متاسفانه بسیاری از مردم اعم از کسبه و آحاد جامعه اطلاعی از بیمه‌نامه آتش سوزی ندارند و همه مسائل را به قضا و قدر الهی ربط می‌دهند. این در حالی است که بیمه آتش سوزی یک ساختمان مسکونی ۱۰ تا ۲۰ طبقه سالیانه حدود ۵۰۰ هزار تومان است اما این دوراندیشی می‌تواند میزان خسارتها را زمان حادثه محدود کند.

صفدری با اشاره به گزارش روزانه ۵۵ مورد آتش سوزی در تهران گفت: عقل سلیم حکم می‌کند که فرهنگ بیمه آتش سوزی گسترش یابد. این در حالی است که تبلیغات در بحث بیمه در کشور مغفول مانده و در حوزه برندینگ ایران بسیار ضعیف عمل کرده است.

وی گفت: مسلما نمی‌توان ریسکهای غیرقابل تحلیل را پوشش داد اما ریسک‌هایی که قابل سنجش باشند قابل بیمه نیز هستند به هر حال دادن خسارت از شرکت‌های بیمه نیز به نوعی منابع ملی تلقی شده و نقاطی که به صورت بحرانی در معرض آتش سوزی قرار دارند قابل بیمه کردن نیستند.

 وی خاطر نشان کرد: ما در صددیم تا کمپینی برای خرید بیمه‌نامه‌های آتش سوزی در بخش صنعت، تولید و خدمات راه‌اندازی کنیم.

مدیرعامل بیمه ما افزود: متاسفانه آتش سوزی ساختمان پلاسکو سیاسی شده اما همه مردم می‌دانند که چه افرادی در آن مقصر هستند.

بسیاری از مردم هنوز با بیمه عمر آشنایی ندارند

مدیرعامل بیمه ما در مورد بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری نیز گفت: ما معتقدیم برخی از یارانه‌های کشور باید صرف بیمه‌های عمر شود این در حالی است که بسیاری از مردم هنوز با بیمه عمر آشنایی ندارند و آن را نمی‌شناسند.

صفدری همچنین در خصوص دبیرکلی سندیکای بیمه کشور گفت: مسلما باید فردی به عنوان دبیرکل انتخاب شود که ارتباطات مناسب با دولت و مجلس داشته باشد و صنعت بیمه را بشناسد و راهکار خوبی را برای این صنعت ارائه دهد اما یک سوال هم مطرح است آیا سندیکای بیمه کشور تاکنون توانسته موضوع مالیات بر ارزش افزوده و نرخ دیه را پیگیری کند؟

نرخ دیه با میزان تورم همخوانی ندارد

مدیر عامل بیمه ما در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در مورد نرخ دیه خاطرنشان کرد: در قانون مقدس اسلام دیه به شش صورت قابل پرداخت است که در صورت همکاری قوه قضائیه با شرکت‌های بیمه می‌توان به جای شتر از حله یمنی و یا نقره استفاده کرد.

وی گفت: در صورتی که قوه قضائیه و وزارت دادگستری تمایل داشته باشند محاسبه دیه بر اساس نقره تا ۴۰ درصد نرخ دیه را ارزانتر خواهد کرد. این در حالی است که هم اکنون نرخ دیه با میزان تورم هیچ همخوانی ندارد و تمام فشار نرخ دیه بر دوش شرکت‌های بیمه است.

صفدری در ادامه با بیان اینکه ۳۰ درصد خسارات بیمه‌ای تحمیل است،‌ گفت: بیشتر تصادفات در کشور هیچ ارتباطی با خطای انسانی نداشته و به دلیل استاندارد نبودن جاده‌ها و خودروها رخ می‌دهد.

الزام حضور نمایندگان بیمه در جلسات مربوط به دیات

وی گفت: قضات سراسر کشور باید اجازه بدهند تا در جلسات مربوط به دیات در بخش تصادفات نمایندگان شرکت‌های بیمه حاضر باشند این در حالی است که در برخی از دادگاه‌ها بدون حضور نمایندگان بیمه اقدام به صدور رای می‌شود.

کد N1633434

وبگردی