آفتاب
استاندار خوزستان:

یک هزار میلیارد ریال برای بهبود وضعیت تجهیزات برق خوزستان اختصاص یافت

یک هزار میلیارد ریال برای بهبود وضعیت تجهیزات برق خوزستان اختصاص یافت

اهواز- ایرنا- استاندار خوزستان گفت: کمیته بحران این استانداری روز شنبه یک هزار میلیارد ریال برای بهبود وضعیت تجهیزات برقی استان خوزستان و همچنین به منظور رفع مشکلات قطعی برق ناشی از ریزگردها در این استان اختصاص داد.

غلامرضا شریعتی شنبه شب در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تصمیم در حضور وزیر نیرو و معاونین وی برای عایق بندی شبکه برق استان خوزستان انجام شد تا در آینده با مشکلات قطعی برق به دلیل بروز پدیده ریزگردها مواجه نشویم.
وی افزود: ریزگردها به تنهایی کمتر به خطوط انتقال برق صدمه و آسیب وارد می کنند اما چنانچه این ریزگردها بر روی خطوط و شبکه انتقال برق قرار گیرند در صورت مواجه شدن با مه و رطوبت به گل و لجن تبدیل شده و شبکه انتقال برق را با مشکلاتی چون رسانا شدن و یا اتصال سیم‌ها مواجه می کند.
استاندار خوزستان گفت: توفان گرد و خاک در هفته گذشته و بوجود آمدن رطوبت 97 درصدی شب گذشته باعث اختلال در شبکه های فوق توزیع برق اهواز و 10 شهرستان دیگر شد که قطعی چند ساعته برق را به وجود آورد.
وی گفت: علی رغم شست و شوی شبکه های انتقال برق استان اما شب گذشته به یکباره پدیده مه و رطوبت در استان رخ داد که اینبار شبکه های فوق توزیع برق را با مشکل مواجه کرد و مدیران برق استان برای مهار مشکلات احتمالی حتی ولتاژ برق نیروگاهها را پائین آوردند تا مشکلات به حداقل ممکن برسد اما به دلیل رطوبت بالا این شبکه های فوق توزیع با اختلال مواجه شدند.
شریعتی گفت: به همین دلیل از همان ساعت 24 شخصا مدیریت کار را به عهده گرفتم و معاونین و مدیران مربوطه را به استانداری فرا خوانده و اقدامات لازم را انجام دادیم.
** پیگیری موضوع قطع برق از طریق مسئولان بلند پایه دولت
استاندار خوزستان گفت از همان دقایق اولیه قطع برق معاون اول رئیس جمهوری و دفتر رئیس جمهوری موضوع را با حساسیت دنبال و اقدامات لازم به سمع آنان رسید.
شریعتی گفت: دکتر جهانگیری و مسئول دفتر وی چندین بار تلفنی موضوع را پیگیری کرده و بر رفع آن تاکید کردند که با هدایت آنان موضوع به صورت عادی و روان پیگیری شد.
وی ادامه داد: وزیر نیرو نیز به نمایندگی از دولت ساعت 12 روز شنبه وارد استان خوزستان شد و با عزیمت به مرکز دیسپاچینگ برق استان موضوع را از نزدیک بررسی و دستورات لازم را صادر کرد.
** امکان پیش بینی حادثه شب گذشته زودتر از موعد وجود نداشت
استاندار خوزستان با اشاره به اینکه مدیران استان تمام تلاش خود را به کار گرفتند که آسیب‌های ناشی از قطع برق در خوزستان به حداقل ممکن برسد، گفت: امکان پیش بینی مه و رطوبت تا حدود ساعت 24 وجود نداشت.
وی افزود: به محض دریافت گزارش هواشناسی استان در ساعت 23 و 30 دقیقه جمعه شب بحث کارشناسی و مدیریت بحران با مدیریت استاندار آغاز و تصمیمات کارشناسی به صورت دقیق انجام شد.
وی اضافه کرد: گل و لای ناشی از گرد و خاک و رطوبت باعث شده بود که عملا کار انتقال برق از نیروگاهها به شبکه های فوق توزیع برق در استان با مشکل مواجه شود.
وی گفت: در نیروگاههای استان خوزستان و در فصل زمستان 13 هزار و 500 مگاوات برق تولید می شود که تنها یک سوم این میزان برق در استان مصرف می شود که به دلیل اختلال در شبکه فوق توزیع امکان خروج این میزان برق از نیروگاههای استان نیز غیر ممکن شده بود.
وی گفت: نیروگاههای استان خوزستان که دارای استانداردهای لازم بودند به محض ایجاد مشکل به صورت اتوماتیک از مدار خارج شدند در غیر اینصورت می توانست مشکلات بیشتری برای استان به وجود بیاید.
استاندار خوزستان افزود: بعد از بروز پدیده ریزگردها در استان خوزستان در هفته گذشته مسئولان شرکت برق استان و اهواز اقدام به شست و شوی شبکه ها کرده و بیش از 60 پست از 360 پست موجود برق استان را به طور کامل شست و شو دادند.
وی میزان ترانس‌های برق موجود در استان را 34 هزار ترانس و طول خطوط شبکه برق را نیز هشت هزار و 500 کیلومتر ذکر کرد و گفت : شست و شوی این ترانسها و خطوط کار بسیار دشوار و زمانبری است اما مسوولان مربوطه از همان ابتدا کار پاکسازی و شست و شو را با قوت انجام داده و یا در حال انجام آن هستند.
استاندار خوزستان افزود: بعد از قطعی برق اولین اقدامی که انجام شد تصمیم به تعطیلی ادارات دولتی و مدارس در دو نوبت و دانشگاهها و مراکز عالی در روز شنبه بود که با توجه به زمان کمی که در اختیار داشتیم اما اطلاع رسانی به موقع انجام شد و مردم از سردر گمی خارج شدند و در منازل خود باقی ماندند.
شریعتی گفت: با برنامه ریزی‌های بسیار اصولی و کارشناسی شده و مستقر کردن کارشناسان و تکنسینهای برق در شبکه های فوق توزیع و نیروگاهها 50 درصد برق شهرستان خرمشهر در ساعت 11 و شادگان 30 درصد و ماهشهر 80 درصد وصل شد.
وی گفت: 30 درصد برق اهواز و شادگان هم در ساعت 13 و 30 وصل و در ساعت 16 صد درصد برق 11 شهرستان یاد شده وصل شد و اوضاع به حالت عادی بازگشت.
استاندار خوزستان اضافه کرد: با توجه به نیاز مردم شهرستان اهواز به آب لوله کشی و شرب برق نیروگاه شماره 2 اهواز را با تلاش کارشناسان و کارکنان برق استان در ساعت 13 و 30 برقرار و عملا آب شهری اهواز در این ساعت وصل شد.
وی گفت: با برنامه ریزی های انجام شده در کمیته بحران استان خوزستان برای جلوگیری از برق در موارد مشابه قرار شد دو برنامه کوتاه مدت و بلند مدت توسط اعضای کمیته بحران استانداری خوزستان انجام شود.
وی گفت: در برنامه کوتاه مدت ظرف 30 تا 45 روز آینده شست و شو و ایمن سازی خطوط انتقال برق انجام خواهد شد و اقدامات عایق بندی و پایدار هم تا اردیبهشت ماه سال آینده به طور کامل انجام تا بعد از اجرا از قطعی برق در این استان جلوگیری به عمل آید.
استاندار خوزستان در پایان ضمن تقدیر از مردم فهیم استان خوزستان بابت تحمل مشکلات و همراهی کردن مسئولان اظهار امیدواری کرد با تدابیر اندیشیده شده در آینده شاهد اینگونه مشکلات نباشیم.
برق اهواز و شهرستانهای دشت آزادگان، هویزه، حمیدیه، کارون، باوی، هندیجان و شادگان ، آبادان، خرمشهر و ماهشهر از ساعت حدود 3بامداد شنبه قطع و مشکلاتی برای شهروندان به وجود آورد.
شبس 1574 ** خبرنگار: محسن بهاروند ** انتشار دهنده: محسن تهوری
کد N1633112

وبگردی