آفتاب

نگاهی بر پدیده‌ «کهنسالی» رهبران سیاسی /ضرورت روی کار آمدن کارگردان‌های سیاسی نسل جدید

نگاهی بر پدیده‌ «کهنسالی» رهبران سیاسی /ضرورت روی کار آمدن کارگردان‌های سیاسی نسل جدید

عضو بنیاد باران و امید ایرانیان گفت: اصلاح طلبان براساس شرایطی که دارند اهتمام بیشتری به نوسازی مدیریتی و اجرای پروژه‌های جایگزینی نسل‌های جدید سیاسی دارند.

حسن رسولی در گفتگو با خبرآنلاین در پاسخ به این سئوال که مناسبات قدرت در شرایط فعلی چقدر برای پوست اندازی و حرکت به سمت نسل جدید سیاسیون مهیا است، گفت: به هر حال موضوع سالخوردگی کادر اصلی و بنیانگذار انقلاب اسلامی یک واقعیت اجتماعی، سیاسی و مدیریتی است که سیر طبیعی خود را طی می کند و قطعا یکی از مهمترین موضوعات ملی که باید در سطح کلان مورد توجه و تصمیم گیری قرار بگیرد سازوکارهای جایگزینی و انتقال بین نسلی مسئولیت های اداره انقلاب اسلامی و کشور است.

وی افزود: فکر می کنم به دو طریق امکان فائق آمدن بر مشکل اساسی و جدی پدیده کهنسالی رهبران و مراجع سیاسی می تواند مورد توجه و اقدام قرار گیرد. نخست تداوم و نوسازی گفتمان های متعلق به دوران مبارزه و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سطح کلان است. دومین راهکار آنکه چون هر کدام از جناح های سیاسی از یک نظریه و گفتمان برخوردارند و این نظریه و گفتمان مبانی نظری تنظیم رفتاری های سیاسی وابستگان به این جناح را در بر می گیرد و در عین حال بزرگان جریان سیاسی با تکیه بر این پایه نظری اقدام می کردند و می کنند این مسئله به حفظ انسجام باورمندان به این گفتمان -با وجودی که رهبران سیاسی جریان یکی پس از دیگری از دنیا می روند- می انجامد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: به نظر من روزآمد کردن این گفتمان ها و ترویج و تبلیغش می تواند در تنظیم روابط بین نسلی مفید فایده واقع شود. به عنوان مثال مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی چه در دوران مبارزه و چه در دوران برعهده داشتن مدیریت های ارشد در قوای دوگانه یعنی مجلس و دولت و نیز فرماندهی جنگ دارای چارچوب های خاص نظری بود و از دل این چارچوب های خاص نظری مدل های مدیریتی و راهکارهای اجرایی استخراج می شد. همچنان که دوره هشت سال حضور او در رأس قوه مجریه به صورت عرفی دوره سازندگی نامیده شد. این دوره به عنوان یک گفتمان و به عنوان یک رویکرد تاریخی و مدیریتی از انقلاب در بخش های مختلف دارای قواعد و هنجارهای خاص خود بود. مثلا سیاست تعدیل اقتصادی، باز کردن مرزهای کشور به روی منابع مالی خارجی و مقولاتی از این قبیل را می توان از ویژگی های آن دوره یاد کرد.

عضو بنیاد باران و بنیاد امید ایرانیان تأکید کرد: مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی به عنوان یکی از مراجع نزدیک به امام که جزء اولین های شورای انقلاب بود و نیز مدت مدیدی قوه قضائیه را مدیریت می کرد و در حوزه آموزش و پژوهش، نهاد موثر آموزشی و پژوهشی دانشگاه مفید را پایه گذاری کرد. او در کنار سایر شخصیت های جریان اصولگرا همانند آقای هاشمی دارای یک گفتمانی بود که امروز تحت گفتمان اصلاحات از آن نام برده می شود. بزرگانی همچون مرحوم آیت الله مهدوی کنی و مرحوم عسگراولادی نیز دارای قواعد نظری و دیدگاهی خاصی بودند.

وی افزود: معتقدم یکی از راهکارهای پرکردن خلاء این مردان بزرگ به روز کردن گفتمان های متعلق به آنها و انتقال آن به نسل های دوم و سوم انقلاب است چون از این طریق امکان پر کردن خلاء تئوریک و نظری فراهم می شود. علاوه بر این ضرورت که شرط لازم است شرط کافی این است که در حوزه های عملیاتی و مدیریتی در سطوح گوناگون به بحث تربیت کادر جدید و جوان و واگذاری و انتقال مسئولیت های کلان به نسل جدید به صورت جدی تر پرداخته شود.

رسولی ادامه داد: نکته ای که امروز مشاهده می کنیم در مجموعه قوای کشور به خصوص قوه مجریه متوسط سن مدیران ارشد بسیار بالاست. فکر می کنم چنانچه این باور نهادینه شود سطوح مسئولان ارشد کشور که صاحبان فکر و اندیشه هستند به جای قرار گرفتن در مصادر امور، کادرسازی کنند و مسئولیت ها را به نسل جوان تربیت شده و آموزش دیده انتقال دهند تا از طریق این سازوکار جایگزینی هم در حوزه نظری و هم در حوزه عملی امکان انتقال بین نسلی تجربه مدیریتی میراث انقلاب و سرمایه های مدیریتی کشور فراهم شود. مردان بزرگ سیاسی کشور باید بپذیرند زمان آن رسیده که این بزرگان به جای حضور در مناصب مدیریتی و اجرایی، در اتاق های فکر و اندیشگاه های تربیتی و در پروژه های کادرسازی برای نظام قرار بگیرند تا امکان کاهش خسارات ناشی از کهنسالی کادر ارشد انقلاب و کشورداری فراهم شود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا وقت آن نرسیده که کارگردان‌های سیاسی نسل جدید در شورای رهبری جناح ها قرار بگیرند؟ گفت: بله، من این دو پیشنهادی که مطرح کردم دقیقا راهکارهای رسیدن به هدف انتقال دقیق و واقعی نظریه و قالب های رفتاری و مدیریتی نسل های اول به نسل های دوم و سوم است. این به نظر من یکی از ضرورت های امروز کشور ما است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که کدام جریان سیاسی را به کارگیری نیروهای نسل جدید در شورای رهبری خود جلوتر می دانید؟ توضیح داد: جریان اصلاحات در بسترهایی که دارای امکان مانور و ابتکار عمل است در پیمودن این مسیر دست جلوتر را در اختیار دارد. به عنوان مثال در تنظیم لیست 30 نفره حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر برای انتخابات مجلس شورای اسلامی متوسط سن کاندیداهای ائتلاف امید زیر 50 سال بود و برخی متولد شدگان بعد از انقلاب نیز در بین 30 نفر بودند اما این رویکرد کمتر در جهت گیری های جریان اصولگرا به چشم می خورد.

رسولی تأکید کرد: مدعی هستم اصلاح طلبان براساس شرایطی که دارند اهتمام بیشتری نسبت به نوسازی مدیریتی و اجرای پروژه های جایگزینی در این سطح توجه دارند.

29214

کد N1632366

وبگردی