آفتاب

وزیر نیرو: فاضلاب های صنعتی و کشاورزی تهدیدی برای محیط زیست و منابع آب است

وزیر نیرو: فاضلاب های صنعتی و کشاورزی تهدیدی برای محیط زیست و منابع آب است

تبریز - ایرنا - وزیر نیرو گفت: فاضلاب های صنعتی و کشاورزی به علت داشتن مواد شیمیایی و سموم، تهدیدی جدی برای محیط زیست و منابع آب کشور است.

به گزارش ایرنا، حمید چیت چیان روز پنجشنبه در مراسم بهره برداری از مدرنترین تصفیه فاضلاب کشور در شهرستان بناب افزود: مشکلات فاضلاب های صنعتی به مراتب بیشتر از فاضلاب های دیگر است زیرا که از طریق این فاضلاب ها ممکن است مواد شیمیایی وارد طبیعت شود.
وی با بیان اینکه فعالیت های کشاورزی نیز می تواند آلودگی ایجاد کند، گفت: اگر کود اضافی و سموم بیش از حد به محصولات داده شود این سموم همراه آب شسته شده و وارد منابع آبی می شود.
وزیر نیرو یادآوری کرد: اگر در تمام فعالیت هایی که انسان انجام می دهد مراقبت لازم انجام نشود محیط زیست و منابع آب آلوده می شود.
چیت چیان، با اشاره به اینکه یکی از اولویت های دولت یازدهم مساله آب و فاضلاب و محیط زیست است، ادامه داد: بدلیل اهمیت این موضوع ها، وزارت نیرو فعالیت های مرتبط با جمع آوری و تصفیه فاضلاب را در اولویت کاری خود قرار داده است.
وی با اشاره به افزایش رو به رشد جمعیت گفت: مصارف آب کشاورزی، صنعتی و شرب نیز در حال افزایش بوده بنابراین سهم هر ایرانی از آب تجزیه پذیر کشور مرتب رو به کاهش است.
وزیر نیرو، درست مصرف کردن آب را تنها راه مقابله با مشکل کم آبی در کشور دانست.
چیت چیان با بیان اینکه مشکل کشور ما فقط کمبود آب نیست، خاطرنشان کرد: مشکل دیگری تحت عنوان کیفیت آب به دلیل افزایش جمعیت و تمرکز آن در شهرها و دفع فاضلاب وجود دارد.
وی گفت: اگر فاضلاب به منابع آب زیرزمینی و جریان های آب سطحی اضافه شود، کیفیت آب با مشکل مواجه شده و از قابل مصرف بودن خارج می شود.
به گزارش ایرنا، وزیر نیرو با تاکید بر اینکه باید کیفیت آب نیز مورد توجه و مدیریت قرار گیرد، ادامه داد: باید مراقبت کنیم که کیفیت منابع آب از دست نرود زیرا اگر چنین اتفاقی روی دهد کشور با مشکل بزرگی مواجه خواهد شد.
چیت چیان افزود: کشور ما از لحاظ اقلیمی در نقطه ای از دنیا قرار گرفته که جزو نقاط خشک و نیمه خشک جهان است.
وی اظهار کرد: متوسط بارندگی در کشور ما کمتر از یک سوم متوسط بارندگی در جهان است که با توجه به این موضوع در 15 سال اخیر روند بارندگی در کشور رو به کاهش است.
وزیر نیرو یادآوری کرد: به دلیل تغییر اقلیم، درجه حرارت هوا افزایش یافته و تبخیر آب نیز بیشتر شده است بنابراین منابع آبی که در اختیار مردم قرار دارد نسبت به گذشته کاهش یافته است.
چیت چیان، ادامه داد: این وضعیت ایجاب می کند که در اداره و مدیریت منابع آب مراقبت و هوشیاری کامل داشته باشیم.
وی گفت: 22 طرح در بخش های شبکه فاضلاب و تصفیه خانه های فاضلاب در دهه فجر امسال در کشور افتتاح می شود.
وزیر نیرو اضافه کرد: فقط در حوزه صنعت آب و برق در وزارت نیرو بیش از 120 هزار میلیارد ریال برای افتتاح طرح های دهه فجر سرمایه گذاری شده است.
چیت چیان با اشاره به تصفیه خانه شهرستان بناب خاطرنشان کرد: آب تصفیه شده در این واحد به دریاچه ارومیه منتقل می شود تا در احیای آن نیز کمک کند.
به گزارش ایرنا، امروز مدول اول مدرنترین تصفیه خانه فاضلاب کشور در شهرستان بناب با حضور وزیر نیرو بهره برداری شد.
این تصفیه خانه در دو مدول اجرایی طراحی شده که ظرفیت نهایی آن برای سال 1410 حدود 23 هزار و 200 مترمکعب در شبانه‌روز برای جمعیت 170 هزار نفر خواهد بود.
خبرنگار: مینا بازگشا ** انتشار دهنده: محمد عزیزی راد
6120/8023/518
کد N1631138

وبگردی