آفتاب

داعش در دانشگاه موصل سلاح شیمیایی تولید می‌کرد

داعش در دانشگاه موصل سلاح شیمیایی تولید می‌کرد

ایلنا: وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، گروه تروریستی داعش از آزمایشگاه‌های دانشگاه موصل عراق برای تولید سلاح‌های شیمیایی حاوی ماده خردل استفاده می‌کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، روز  سه‌شنبه اعلام کرد نتایج آزمایش‌های انجام شده موید این موضوع است که گروه تروریستی داعش در آزمایشگاه‌های دانشگاه موصل در عراق سلاح شیمیایی، که حاوی ماده خردل است، تولید کرده است

دانشگاه بزرگ موصل با ساختمان‌های مدرن، قبل از آنکه این شهر در سال ۲۰۱۴ به اشغال گروه تروریستی داعش درآید، از معروف‌ترین دانشگاه‌های عراق بود. نیروهای امنیتی عراق، ماه گذشته در چارچوب عملیات آزادسازی بخش شرقی موصل، دانشگاه موصل را از داعش بازپس گرفتند.

«جف دیویس» سخنگوی پنتاگون اعلام کرد، بررسی نمونه‌های جمع‌آوری شده از این مناطق، نشان می‌دهد که داعش از آزمایشگاه‌های دانشگاه برای تولید ماده خردل استفاده کرده است.

تروریست‌ها سپس این ماده پودری‌شکل را برای تولید سلاح‌های اولیه مورد استفاده قرار می‌دهند.

دیویس تصریح کرد: «این ماده تولید شده هیچ ارتباطی با گاز خردل هولناک استفاده شده از زمان جنگ جهانی اول، ندارد و بیش از آنکه کشنده باشد باعث خارش پوست می‌گردد. ما هیچ شاخصی نداریم که نشان دهد این ماده به مرگ کسی منجر شده است.»

به گفته این سخنگو، با حمله نیروهای عراقی، داعش تاسیسات تولید مواد شیمیایی خود را به جای دیگری منتقل کرده‌اند.

این سخنگو تاکید کرد، این اتفاق به طور متوسط روزانه یک‌بار اتفاق می‌افتد.

کد N1629897

وبگردی