آفتاب

بررسی استدلال‌های موافق و مخالف دستور ترامپ در دادگاه استیناف

بررسی استدلال‌های موافق و مخالف دستور ترامپ در دادگاه استیناف

یک دادگاه استیناف فدرال در شهر سان فرانسیسکو از روز سه شنبه بررسی استدلال‌های موافق و مخالف در مورد دستور مهاجرتی رئیس‌جمهوری آمریکا را که ورود مسافر و پناهنده از هفت کشور عمدتا مسلمان را ممنوع می کند، آغاز کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، در جلسه روز سه شنبه ابتدا وکلای وزارت دادگستری به دفاع از دستور «دونالد ترامپ» پرداختند و خواستار ابقای مجدد این دستور شدند. آنها استدلال کردند که کنگره به رئیس جمهوری اجازه کنترل مرزها را داده است.

دونالد ترامپ در تاریخ ۲۷ ژانویه این فرمان اجرایی با عنوان «حفاظت از آمریکا در مقابل حملات تروریستی» را امضا کرد که براساس آن ورود پناهجویان به آمریکا به مدت چهار ماه معلق و بازدید شهروندان هفت کشور عمدتا مسلمان از جمله ایرانیان به آمریکا محدود می شد. این کشو‌رها شامل ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن هستند. این دستور فعلا از طرف یک دادگاه فدرال معلق شده است.

در این جلسه سه قاضی دادگاه مکررا از وکیل وزارت دادگستری پرسیدند که چرا ایالات نباید بتوانند به نمایندگی از ساکنان یا دانشگاه‌های خود از دولت شکایت کنند.

قاضی «میشل فردلند» پرسید که آیا دولت هیچ نوع شواهدی که مهاجران این هفت کشور را به تروریسم گره بزند دارد یا نه.

وکیل دادگستری به شماری از سومالیایی‌تبارهای آمریکا اشاره کرد که به گفته او به گروه تروریستی الشباب ارتباط داشته اند.

به علاوه این پرسش مطرح شد که آیا این دستور تبعیضی علیه مسلمانان بوده است یا نه.

قاضی «ریچارد کلیفتن» پرسید با توجه به اینکه این دستور به طور بالقوه فقط ۱۵ درصد مسلمانان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، چطور می توان آن را تبعیض‌آمیز دانست.

دادستان ایالت واشنگتن که علیه دستور دونالد ترامپ استدلال می کند، گفت اظهارات ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی حکایت از نیت تبعیض‌آمیز این دستور دارد.

دستور مهاجرتی ترامپ جمعه گذشته در واکنش به شکایت دو ایالت واشنگتن و مینه سوتا از سوی یک قاضی فدرال در سیاتل معلق شد.

این ایالات تاکید دارند که دستور رئیس جمهور ناقض قانون اساسی است و به منافع آنها آسیب می‌رساند.

تصمیم دادگاه نهم استیناف در سان فرانسیسکو هرچه باشد پرونده احتمالا برای قضاوت نهایی به دیوان عالی خواهد رسید.

همزمان «جان کلی» وزیر امنیت ملی هم سه شنبه در کمیته امنیت ملی مجلس نمایندگان کنگره گفت: «اگر در نتیجه ورود افراد اتفاق بدی بیفتد، کسی حکم قاضی را زیر سوال نمی برد، بلکه سراغ من می‌آیند».

منتقدان دستور مهاجرتی می گویند که تاکنون کسی از شهروندان این هفت کشور در خاک آمریکا دست به حمله تروریستی نزده است و خطر شهروندان آنها بزرگ‌نمایی شده است.

روز یکشنبه دادگاه استیناف فدرال با درخواست تجدیدنظر دولت برای ابقای فوری فرمان اجرایی رئیس‌جمهوری این کشور در محدودیت سفر به آمریکا، مخالفت کرده بود.

 

کد N1629617

وبگردی