آفتاب

مشاوره ژنتیک اجباری شد | تولد روزانه حدود ۸۰ نوزاد معلول درکشور

مشاوره ژنتیک اجباری شد | تولد روزانه حدود ۸۰ نوزاد معلول درکشور

همشهری آنلاین: رئیس سازمان بهزیستی با اعلام اجباری شدن مشاوره ژنتیکی قبل از ازدواج گفت: روزانه به طور متوسط حدود ۸۰ و سالانه بیش از ۳۰ هزار نوزاد معلول در کشور متولد می‌شوند که باید با برنامه‌ریزی مناسب از این روند جلوگیری کنیم.

به گزارش ايرنا، انوشیروان محسنی بندپی در گفت وگو با خبرنگاران در حاشیه بهره برداری نمادین ۵۶ واحد مسکن مددجویی در ارومیه افزود: طبق قانون برنامه ششم توسعه، هزینه مشاوره و آزمایش ژنتیکی زوجینی که مشکل مالی دارند باید از طرف نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی پرداخت شود.

وی ادامه داد: مشاوره پیش از ازدواج از عوامل مهم افزایش مهارت‌ها و ارتقای کیفیت زندگی و همچنین نقدپذیری زوجین است که در راستای تقویت بنیان خانواده و کاهش طلاق می‌توان بیش از پیش از آن بهره برد.

محسنی بندپی با بیان اینکه انجام آزمایش‌ها و مشاوره‌های ژنتیک در مدت اجرای برنامه ششم توسعه با هدف کاهش تولد نوزاد معلول، اجباری شد، اظهارداشت: طبق ماده 90 قانون برنامه ششم توسعه کشور، همه زوجین در آستانه ازدواج باید فرم ژنتیک را پر کرده و در صورت لزوم مشاوره‌ها و آزمایش‌های ژنتیک قبل از ازدواج را انجام دهند.

کد N1629227

وبگردی