آفتاب

جهانگیری: راه خروج از رکود اقتصادی توجه به سرمایه گذاری در بخش برق و انرژی است

جهانگیری: راه خروج از رکود اقتصادی توجه به سرمایه گذاری در بخش برق و انرژی است

اهواز - ایرنا - معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه راه توسعه اقتصادی در کشور فراهم شده است گفت: بهترین راه خروج از رکود اقتصادی توجه به سرمایه گذاری در بخش برق و انرژی است.

به گزارش ایرنا اسحاق جهانگیری ظهر سه شنبه در آیین بهره برداری نیروگاه گازی سیکل ترکیبی بهبهان افزود: توجه به صنعت برق به عنوان یک سرمایه مولد و مادر ضروری است زیرا این صنعت زیرساخت توسعه سایر بخشها است.
وی گفت: زمانی که از رکود اقتصادی خارج شویم و فعالیت های اقتصادی کشور شدت یابد نمی توان به سرمایه گذاران گفت که برق به اندازه کافی نداریم بنابر این توسعه و سرمایه گذاری در بخش برق مقدم بر سایر بخشهاست.
وی اظهار کرد: امسال ساخت نیروگاه های جدید برای تامین 10 هزار مگاوات برق شروع شده است و با توجه به اینکه در پایان سال قرار داریم دستگاههای اجرائی باید محاسبات لازم را برای بررسی میزان پیشرفت اینگونه طرح ها انجام دهند.
جهانگیری احداث نیروگاههای بهبهان و ماهشهر را حاصل کار جهادی دانست و افزود: قبل از پیروزی انقلاب برای راه اندازی واحدهای کوچک صنعتی نیز باید چشم انتظار ورود دیگران از خارج می بودیم ولی اکنون نیروگاه ها توسط فرزندان ایرانی ساخته می شود.
وی اظهار کرد: کار نیروگاه سازی، پالایشگاه سازی و یا کارخانه سازی متعلق به کشورهای سازنده آن است و ایران امروز مدعی ساخت نیروگاه در حد کلاس A است و حتی در مناقصات کشورهای دیگر برای ساخت نیروگاه نیز شرکت کرده که برنده مناقصه در این زمینه در عراق شدیم.
جهانگیری تاکید کرد: در بخش سرمایه گذاری و بهره برداری که نیازمند دانش بالا و نیروی انسانی توانمند است نیز توانایی لازم را داریم و باید سرمایه گذاری های ملی و خارجی را برای این ظرفیت های موجود جذب کنیم.
وی گفت: برای مثال در حال حاضر در یک شرکت سرمایه گذاری 13 میلیارد دلار طرح در دست اقدام داریم که این یک کار بسیار بزرگ است.
وی با بیان اینکه ایران قادر است تولید برق را برای منطقه به راحتی انجام دهد، افزود: باید تلاش نمائیم که حداقل کشورهای همسایه به شبکه برق ایران متصل شوند.
معاون اول رئیس جمهوری گفت: در شرق ایران اسلامی کشور پر جمعیت پاکستان و نیز کشور افغانستان قرار دارند که می توان انرژی برق آنان را تامین و برق تولیدی در کشور را به آن کشورها صادر کرد.
وی تاکید کرد: علاقمند به ایجاد رابطه خوب و برادرانه با کشورهای حوزه خلیج فارس هستیم ولی گاهی آنها اشتباهاتی مرتکب می شوند به طوریکه برای جلب رضایتمندی آمریکا وارد مباحثی با ایران می شوند که صحیح نیست.
جهانگیری همچنین گفت: خوزستان قادر به ایجاد جهش بزرگی در اقتصاد کشور از طریق کشاورزی است و امروز چشم ایران در زمینه کشاورزی و تامین مواد غذایی به خوزستان است.
وی افزود: طرح ها و کارهای بزرگی در کشور انجام می شود که برخی از این طرح ها در زمینه پالایشگاه های بزرگ کشور در خوزستان انجام می شود.
معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: هرچند که همه نقاط ایران متعلق به هموطنان ایرانی است ولی در پروژه های افتتاح شده، اولویت به صورت طبیعی با نیروهای محلی خواهد بود و در استان خوزستان نیز در تمامی شهرها سرمایه گذاری های عظیمی انجام شده است که باید در زمینه اشتغالزایی از نیروهای بومی بهره گرفت.
معاون اول رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک دهه فجر گفت: امام بزرگوار با همت مردم ایران در مقطعی از تاریخ برای نیروهای اسلامی، انقلابی و آزادیخواه جهان راهی جدید باز کرد.
وی با بیان اینکه بسیاری از انقلابیون دنیا به روش های مسالمت آمیز امام راحل در پیروزی انقلاب اسلامی بهره مند شده و حاکمیت خود را به این شیوه پیش می برند افزود: استکبار همواره مانعی برای انقلاب اسلامی و رساندن پیام این نظام بوده است ولی همواره با مظلومیت خودمان این فرهنگ را به گوش آزادیخواهان دنیا رسانده ایم.
جهانگیری اظهار کرد: یکی از نمونه های واقعی مظلومیت ایران این است که این کشور بیشترین آسیب را از تروریست ها دیده است، این در حالیست که در دنیای امروز با تبلیغات استکبار به عنوان حامی تروریست معرفی می شود و این ظلمی است که در حق مسئولان نظام و مردم کشور انجام می شود.
وی حمایت ایران از تروریست ها را یک دروغ خواند و اضافه کرد: بر مبنای همین حرف دروغ است که علیه این ملت تحریم وضع کرده و بر علیه آنها ظلم روا می دارند.
وی افزود: مردم ایران از همه این فشارها سربلند بیرون آمده و راه توسعه، پیشرفت و تحقق آرمان های امام را در پیش گرفته اند و از این مسیر هم کوتاه نخواهند آمد.
وی بیکاری را یکی از دغدغه های امروز مردم دانست و گفت: مردم به دنبال تحقق یک زندگی عزتمند هستند بنابراین دولت مهمترین رسالتش این است که فضایی را ایجاد کند تا تولید و سرمایه گذاری حرف اول را بزند که بخشی از آن به مسائلی چون همدلی، تبعیت از رهنمودهای مقام معظم رهبری و انسجام مسئولان برمی گردد.
جهانگیری تاکید کرد: انسجام و وحدت حتی با وجود داشتن اختلاف سلیقه می تواند به حل مشکلات کمک کند و هم اکنون دولت به دنبال تامین محیطی آرام در فضای بین المللی و ایجاد فرصت جذب سرمایه گذاری های بین المللی است.
جهانگیری ادامه داد: فراهم کردن صحنه کار برای تولید، فعالیت و سرمایه گذاری بخش خصوصی و به کارگماردن مدیرانی توانمند از جمله کارهای مورد توجه ویژه دولت است.
معاون اول رئیس جمهوری و چهار وزیر نفت، نیرو، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت از روز دوشنبه برای افتتاح چند طرح مهم اقتصادی وارد خوزستان شده اند.
به آب انداختن یک شناور پیشرفته در خرمشهر، آغاز عملیات اجرایی فاز دوم نیروگاه آبادان، افتتاح 2 مجتمع پتروشیمی در ماهشهر، برگزاری جلسه مقابله با ریزگردها و بررسی مشکلات خوزستان از جمله اهداف سفر دو روزه معاون اول رئیس جمهوری به خوزستان است.
7164/7152/6064
خبرنگار: عاطفه جوادی** انتشار دهنده: محسن بهاروند
کد N1628942

وبگردی