آفتاب

فرهادی: افزایش کیفیت آموزش و ایجاد رشته های جدید اولویت وزارت علوم است

فرهادی: افزایش کیفیت آموزش و ایجاد رشته های جدید اولویت وزارت علوم است

یزد - ایرنا - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزایش کیفیت آموزش عالی را از اولویت های این وزارتخانه دانست و گفت: تلاش می شود تا رشته های جدید جایگزین رشته های تکراری و غیرضروری شود.

به گزارش ایرنا محمد فرهادی روزسه شنبه در دیدار با اعضای هیات رییسه مراکز آموزش عالی استان یزد افزود: برخی رشته‌ها بازار کار مناسبی ندارند و نمی‌توان اشتغال آنها را تضمین کرد بنابراین تهیه طرح آمایش آموزش عالی در دستور کار قرار گرفت و به تصویب شواری عالی انقلاب فرهنگی نیز رسید که در این طرح به آموزش های مهارتی توجه ویژه شده است.
وی ساماندهی واحدهای آموزش عالی، طرح نظام جامع مهارتی، رتبه بندی دانشگاه ها و منطقه بندی مراکز آموزش عالی در سطوح فراملی، ملی، منطقه ای و محلی و بازنگری رشته های تحصیلی را از مصوبات طرح آمایش آموزش عالی در وزارت علوم برشمرد.
فرهادی سهم مراکز عالی در تولید شغل 30 درصد دانست و گفت: وظیفه دانشگاه ها فقط آموزشی نیست بلکه باید در این مراکز علمی به پژوهش و فناوری هم توجه شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تشریح رشد کشور در ابعاد مختلف علمی پس ازانقلاب اسلامی افزود: ایران بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی به یکی ازکشورهای دارای دانشگاه های بزرگ معتبر دنیا تبدیل شده و تاکنون نیروهای انسانی توانمند در همه عرصه ها در کشور تربیت شده است.
وی افزود: پس از پیروی انقلاب اسلامی در بحث توسعه آموزشی و تربیت دانشجو رشد قابل توجهی در کشور رخ داده و هم اکنون چهار میلیون و 400 هزار دانشجو در کشور مشغول به تحصیل هستند.
وزیر علوم تعداد واحدها و موسسات آموزش عالی کشور را افزون بر دو هزار و 800 واحد بیان کرد گفت: این موسسات دانشگاه ها، دانشکده ها و مراکز آموزش عالی را شامل می شود.
وی افزود: تا سال 84 فقط 64 موسسه غیرانتفاعی در کشور وجود داشت اما از سال 85 تا 92 این رقم به 360 موسسه رسیده که طی هشت سال حدود 286 مجوز صادر شد به گونه ای که برخی از این موسسات هم اکنون درخواست انحلال می دهند، برخی دیگر هم فعالیت اجاره‌ای دارند و برخی هم فعالیت های خوبی دارند که نظارت و ارزیابی مستمر این موسسات و واحدهای آموزشی انجام می شود.
فرهادی با بیان اینکه هم اکنون ورودی‌ دانشگاه‌ها کم شده، گفت: امسال در برخی از رشته‌ها تعداد داوطلبان از ظرفیت پذیرش رشته‌ها کمتر بوده بعنوان مثال در رشته ریاضی فیزیک بیش از 250 هزار نفر ظرفیت داشتیم که تنها 150 هزار نفر ثبت‌نام کرده بودند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر هم افزایی و هماهنگی دانشگاه ها تاکید کرد و ادامه داد: نباید رشته های مشابه در دانشگاه داشته باشیم بلکه به حد نیاز باید نیرو تربیت شود .
فرهادی از تحصیل 52 هزار دانشجو خارجی در کشور خبرداد و افزود: برای دانشجویان و فارغ التحصیلان کارآفرین یک میلیارد ریال تسهیلات داده می شود.
وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از بدهی‌ دانشگاه‌ها پرداخت شده گفت: در ابتدای دولت یازدهم بدهی دانشگاه‌ها یکهزار و 400 میلیارد تومان بود، که بخش قابل توجهی از آن پرداخت شده و درسالجاری بودجه خوبی برای دانشگاه ها تخصیص یافته است.
فرهادی افزود: ساخت 300 خوابگاه دانشجویی در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که امیدواریم خیران در این زمینه وزارت علوم را یاری کنند.
استاندار یزد هم در این نشست گفت: اکنون دانشگاه ها با چالش افزایش هزینه ها و کاهش ورودی و اشتغال روبرو هستند زیرا اکنون با حجم فارغ‌التحصیلان جویای کار روبه‌رو هستیم که نیاز است در ارتباط با اشتغال آنها برنامه‌ریزی مناسبی صورت گیرد.
سیدمحمد میرمحمدی افزود: باید دانشجوی کارآفرین تربیت کنیم نه کارجو و مدرک گرایی باید به علم گرایی تبدیل شود.
افتتاح طرح ملی تحقیقات زمین گرمایی و ساختمان مهتاب و حضور در مراسم افتتاحیه چهارمین دوره رقابتهای والیبال دانشجویان پسر دانشگاه جامع علمی کاربردی سراسر کشور از جمله برنامه های سفر یکروزه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در استان یزد بود.
2088/ 6014/ خبرنگار: کبری دانشی دهج ** انتشار: کاظم شاملو*
کد N1628874

وبگردی