آفتاب
نماینده سقز و بانه در مجلس:

مسئولان استان کردستان عزم خود را برای حل مشکلات کولبران جزم کرده اند

مسئولان استان کردستان عزم خود را برای حل مشکلات کولبران جزم کرده اند

سنندج- ایرنا- نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولان استان کردستان برای حل معضلات کولبران عزم خود را جزم کرده اند و در راستای حل مشکلات آنان همکاری می کنند.

محسن بیگلری روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در راستای تسهیل فرایند کولبری و کاهش مشکلات انان طرحی توسط مسئولان استان در دست اقدام است که بر اساس ان کالاهای وارد شده در استان کردستان مصادره نمی شود.
وی افزود: با توجه به اینکه کالاهایی که وارد بانه و مریوان می شوند برخی اوقات در گلوگاه ها جریمه و یا مصادره می شوند و حتی خودروهای مالکان آن نیز گاها مصادره می شود در این راستا طرح جدیدی در دستور کار مسئولان استان قرار گرفته است تا بر اساس آن، کالاهای وارد شده در استان کردستان مصادره نشود.
نماینده سقز و بانه تاکید کرد: نخستین خواسته من این است که این طرح هرچه زودتر اجرایی و برای ساماندهی مرزها اقدام شود.
وی با ابراز تاسف از وضعیت معیشت مردم در مناطق مرزی گفت: کولبری آینده ای ندارد و تنها انجام کاری سخت و طاقت فرسا برای تامین ناچیز معاش خانواده از سر ناچاری است.
نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مرزنشینان راه دیگری برای امرار معاش خود ندارند و این موضوع یکی از دغدغه های اصلی ما است که امیدوارم هر چه زودتر حل شود.
بیگلری همچنین خواستار ساماندهی و توزیع عادلانه دفترچه های کولبری شد و گفت: یکی از شرایطی که برای صدور دفترچه کولبری وجود دارد سکونت در فاصله 14 کیلومتری از مرز است که قرار است این مسافت در آینده نزدیک افزایش یابد.
نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: انتظار داریم استانداری کردستان طرحی که در راستای ساماندهی بازارچه های کولبری در دست دارد را هر چه سریعتر عملیاتی کند تا دیگر شاهد چنین وقایع ناگواری در منطقه نباشیم.
نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از ابتدای شروع مسئولیتم در مجلس، پیگیر بهبود وضعیت کولبران و حل مشکلات این قشر بودم گفت: قبل از وقوع حادثه برای کولبران از وزیر کشور در زمینه وضعیت ساماندهی کولبران و حل مشکلات این قشر مظلوم سوال کردم که قرار است وزیر کشور با حضور در مجلس سوالات را پاسخ بدهد.
بیگلری افزود: در راستای بهبود وضعیت کولبران در مرزهای کردستان، گاری موتوری و جاده دسترسی به مناطق سخت گذر تامین شود تا کولبران با مشکلات کمتری در مسیرهای سخت تردد کنند.
در استان کردستان پنج معبر کولبری وجود دارد و 198هزار نفر از ساکنان مناطق مرزی استان کارت الکترونیکی مرزنشینی دارند.
12هزار خانوار با جمعیتی معادل 60هزار نفر دارای دفترچه مرزی هستند و مردم ساکن در مناطق مرزی از این معابر ارتزاق می کنند.
از این معابر کالاهای ممنوعه و ضدفرهنگی وارد نمی شود و واردات با نظارت مسئولان بوده و تنها کالاهای مورد استفاده مردم مجوز ورود پیدا می کنند.
با توجه به اینکه کولبران برای وارد کردن اجناس به داخل کشور، باید از معابر و کوهستان های سخت گذر عبور کنند خطرات جانی مانند ریزش کوه و بهمن و سقوط از کوه انها را تهدید می کند.
نهم بهمن ماه، یک گروه 16 نفره از کولبرانی که از مرز سردشت در استان اذربایجان غربی باز می‌گشتند، با ریزش بهمن مواجه شدند که در نتیجه ان 4 نفر جان خود را از دست دادند و 12 نفر دیگر نیز با تلاش مردم و نیروهای امدادی نجات یافتند.
شهرستان مرزی بانه در 242 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7469/6108
**خبرنگار: زینب طلائی /**انتشار دهنده: مسعود احمدی
کد N1628379

وبگردی