آفتاب
به خاطر یک مشت دلار

افشاگری رسانه های آمریکایی/ روابط مالی دولت ترامپ با گروهک مجاهدین خلق

افشاگری رسانه های آمریکایی/ روابط مالی دولت ترامپ با گروهک مجاهدین خلق

"«الین چائو»، وزیر حمل‌ونقل آمریکا، دو سال قبل برای یک سخنرانی پنج‌دقیقه‌ای از سازمان مجاهدین خلق (منافقین) ٥٠‌ هزار دلار پول گرفته است؛ او در آن همایش که در پاریس برگزار شد، روی صندلی کناری مریم رجوی نشسته بود..."

سازمان تروریستی منافقين، باز هم سر کیسه را شل کرده و این‌بار کابینه و نزدیکان ترامپ از حاتم‌بخشی‌های آنها بهره‌ می‌برند. خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی افشاگرانه نوشته: «الین چائو»، وزیر حمل‌ونقل آمریکا، دو سال قبل برای یک سخنرانی پنج‌دقیقه‌ای از سازمان مجاهدین خلق (منافقین) ٥٠‌ هزار دلار پول گرفته است؛ او در آن همایش که در پاریس برگزار شد، روی صندلی کناری مریم رجوی نشسته بود. خانم چائو سال بعد نیز (۲۰۱۶) ۱۷‌هزارو ٥٠٠ دلار برای سخنرانی در همایشی در میسوری از شورای فرهنگی ایرانی- آمریکایی که با این سازمان تروریستی مرتبط است، دریافت کرد.  

براساس این گزارش، «رودی جولیانی»، مشاور ترامپ و شهردار سابق نیویورک نیز مبلغ نامشخصی از این سازمان پول گرفته است. او در لابی‌گری برای خروج نام سازمان از فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا نیز نقش مؤثری ایفا کرده بود و آن‌طور‌ که پایگاه تحلیلی آمریکایی پلیتیکو در گزارشی نوشته است‌ برای این کار ٢٠‌ هزار دلار پول گرفته‌اند. براساس افشاگری نیویورک‌تایمز، جولیانی فقط در یک سال، ١٢٤ بار در نشست‌های این گروه حاضر شده و بابت آن ١١,٤‌ میلیون دلار دریافت کرده است. «جان بولتون»، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل که اکنون گزینه‌ای برای قائم‌مقامی وزارت امور خارجه به حساب می‌آید نیز در این مسیر با جولیانی همسو بوده است.

از پرداخت پول تا نامه به ترامپ
آن‌طور که رادیو فرانسه گزارش داده است، جولیانی از سال ٢٠٠٨ به بعد گزارشی از مبالغ دریافتی خود به اداره مالیات نداده و به‌همین‌دلیل مشخص نیست این مخالف سرسخت جمهوری اسلامی تاکنون دقیقا چقدر از این گروه پول گرفته است.

گفته شده تعدادی از مقامات پیشین سنا و دولت ایالات متحده آمریکا از جمله «نیوت گینگریچ»، سخنگوی سابق کاخ سفید و مشاور کنونی ترامپ نیز برای این سازمان تروریستی سخنرانی کرده‌ و مبالغی را دریافت کرده‌اند. این سناتور جمهوری‌خواه که در سال‌های ١٩٩٥ تا ١٩٩٩ ریاست کنگره را بر عهده داشت، سال گذشته (٢٠١٦) در کنار ترکی فیصل، رئیس سابق سازمان اطلاعات سعودی، در نشست سالانه این گروه در پاریس شرکت کرده بود.

این افراد مدعی هستند کار غیرقانونی انجام نداده‌اند، زیرا هیچ قانونی در ایالات متحده آنها را از دریافت پول در ازای سخنرانی منع نمی‌کند؛ اما مسئله برای ما در ایران اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا سازمان پرداخت‌کننده این پول‌ها گروهی تروریستی است با سوابق روشن در دشمنی با دولت و ملت ایران. اینها همان کسانی هستند که علاوه بر ترورهای بسیار، در دوران جنگ، با صدام همراه شدند. بعدها نیز در سال ٢٠٠٢ با افشای فعالیت‌های هسته‌ای ایران، کشورمان را درگیر یک پرونده پیچیده کردند. در همه سال‌های گذشته از افزایش تحریم‌های اقتصادی علیه ایران استقبال کردند و همین چند وقت پیش، با نوشتن نامه‌ای خطاب به دونالد ترامپ خواسته بودند با شاخه سیاسی سازمان‌شان ارتباط برقرار کند. آنها به وعده‌های انتخاباتی ترامپ اشاره کرده و از او خواسته‌ بودند در این توافق بازنگری کند. محمد محدثین، مسئول کمیته مناسبات خارجی در شاخه سیاسی این گروه تروریستی، در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس ضمن ابراز خوشحالی از وجود مهره‌هایی در دولت ترامپ که حامی تغییر سیاست آمریکا در قبال ایران هستند، می‌گوید آنها بیش از هر چیز خواهان درپیش‌گرفتن سیاستی سختگیرانه‌تر در قبال ایران هستند.

چرا آمریکا به تروریست‌ها اعتماد می‌کند
در این معادله تکلیف سازمان تروریستی مجاهدین روشن است، آنها سال‌هاست برای فروپاشی جمهوری اسلامی می‌کوشند و از هر ابزاری برای رسیدن به این هدف استفاده می‌کنند؛ اما سؤال اینجاست که مقامات آمریکایی مرتبط با آنها چه منفعتی می‌برند و چطور به کسانی اعتماد می‌کنند که پیش از ترک ایران چندین عملیاتی تروریستی علیه آمریکا انجام داده بودند. گروهک تروریستی منافقین بمب‌گذاری و تیراندازی مستقیم به نظامیان آمریکایی مستقر در ایران، تلاش برای ربودن سفیر آمریکا در تهران، تلاش برای ترور یکی از فرماندهان آمریکایی در ایران و همچنین حمله به نمایندگی‌های جنرال‌موتورز، شل، پپسی و هواپیمایی پان‌امریکن را در کارنامه دارند.

به نظر می‌رسد پول نقش مهمی در پاک‌کردن این کارنامه از ذهن تندروهای آمریکایی داشته است. کریس مک‌گریل، خبرنگار روزنامه گاردین در واشنگتن (سپتامبر ۲۰۱۲) پیش از آنکه این سازمان از فهرست گروه‌های تروریستی وزارت‌ خارجه آمریکا خارج شود، در مقاله‌ای به مبالغ هنگفت پولی اشاره کرد که مقامات آمریکایی در ازای حمایت از خروج این گروه از فهرست تروریستی دریافت کرده‌اند. او نوشته بود: «به چندین نفر از مقامات ارشد سابق بیش از ۴۰‌ هزار دلار پول داده‌اند تا از خروج سازمان از فهرست گروه‌های تروریستی حمایت کنند. برخی از این مقامات عبارت‌اند از ژنرال هیوج شلتون، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا؛ لوییز فری، رئیس سابق سی‌ای‌ای و مایکل موکازی، دادستان کل سابق آمریکا. اد رندل، فرماندار سابق پنسیلوانیا، برای سخنرانی‌هایش در حمایت از خارج‌شدن مجاهدین از فهرست گروه‌های تروریستی بیش از ۱۵۰‌هزار دلار دستمزد دریافت کرده است. کلارنس پیج، ستون‌نویس روزنامه شیکاگو‌تریبون نیز برای سخنرانی در اجتماع حامیان خروج از فهرست گروه‌های تروریستی ۲۰‌ هزار دلار دریافت کرده است».

همان‌طور که در گزارش روزنامه انگلیسی گاردین آمده بود، این گروه توانستند از یک لابی گسترده در کنگره استفاده کرده و با پرداخت‌های کلان، رؤسای سابق سیا، اف‌بی‌آی، امنیت داخلی و ارتش آمریکا را برای حمایت از خواسته خود (خروج از فهرست گروه‌های تروریستی) هم‌نوا کنند. ژنرال شلتون، رئیس سابق ستاد مشترک آمریکا، لوئیز فره، مدیر سابق اف‌بی‌آی و مشکل موکاسی به‌عنوان دادستان کل بیشترین اثرگذاری را در این مسیر داشتند.

پول‌ها از کجا می‌آید
سازمان تروریستی مجاهدین در اروپا نیز با همین شدت فعال بودند، چنان‌که سایت کانون آوا (آوای منتقدین و جداشدگان از سازمان مجاهدین) دراین‌باره نوشت: «ماشین عظیم تبلیغاتی مجاهدین در عرض سه‌ماهه گذشته با شدت تمام به کار افتاده است. در کنفرانس‌ها و مراسمی که به طور منظم در اروپا برگزار می‌شود، شخصیت‌های معروف اسبق سیاسی و نظامی، با شرکت در آنها همبستگی خود را با اهداف آنها اعلام می‌کنند. طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی، حامیان سازمان برای سخنرانی در این مراسم‌ها حدود ٣٠هزار دلار دستمزد دریافت می‌کنند». این سایت همچنین نوشته سازمان در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲، ۳۳۰‌هزار دلار به کمپین‌های انتخاباتی از جمله کمپین مک‌کین، منندز، رورا باچر و سناتور تروچلی پول دادند. وزارت خزانه‌داری آمریکا در تحقیقات و صدور احضاریه‌هایی سعی کرد اطلاعاتي درباره پول‌های پرداخت‌شده به شلتون، فره و موکاسی به دست آورده و منتشر کند. در همین تحقیقات بود که مشخص شد ادوارد رندل، فرماندار سابق پنسیلوانیا، برای شرکت در کنفرانسی در حمایت از این سازمان تروریستی در آمریکا، فرانسه، سوئیس و بلژیک، ١٦٠‌هزار دلار پول گرفته است. او به واشنگتن‌تایمز گفته بود: «من ٣٤ سال است که در سیاستم و می‌توانم بگویم که هرگز تاکنون چنین مبلغی دریافت نکرده‌ام. اگر شما علیه من اعلام جرم کنید مجبورید علیه ٦٧ آمریکایی دیگر از جمله هفت ژنرال که آنها هم همین کار را انجام داده‌اند، کیفرخواست صادر کنید». سؤال وزارت خزانه‌داری آمریکا این بود که کمپین حامی این سازمان منابع مالی خود را چطور تأمین می‌کند. علی صفوی (از اعضای نشاندار سازمان) که هدایت کمپین مذکور را بر‌عهده داشت، مدعی بود که این بودجه ازسوي ایرانیان آمریکایی تأمین می‌شود. به‌هرحال در جریان تحقیقات وزارت خزانه‌داری آمریکا، مدارکی کشف شد که به‌وضوح رابطه و طرق تغذیه مالی سازمان‌های تقلبی مرتبط با مجاهدین را با مراکز مالی پشت‌پرده این سازمان نشان می‌داد. مدارک مذکور همچنین نشان می‌داد که چگونه اعضای عالی‌رتبه این سازمان تروریستی از طریق تعدادی از همین سازمان‌های تقلبی و خودساخته حمایت‌های سیاسی از طریق پارلمان‌ها را جلب می‌کنند.

عواقب نداشتن کانال ارتباطی
احمد شیرزاد- فعال سیاسی اصلاح‌طلب در شرق نوشت: ارتباط مالی میان سازمان تروریستی مجاهدین خلق و مقامات دولتی در آمریکا به‌خودی خود مسئله مهمی نیست، این بخشی از یک مسئله بزرگ‌تر؛ یعنی فقدان کانال ارتباطی میان ایران با محافل فکری، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در آمریکاست. این خلأ به این منجر می‌شود که مخالفان ما و تروریست‌هایی که دستشان به خون مردم بی‌گناه ایران آلوده است، از فرصت استفاده کنند. کافی است شخصیت‌های منفعت‌طلب و کاسبکاری مثل ترامپ و نزدیکانش نیز سر کار بیایند تا این فرصت مهیاتر شود. به اعتقاد من برای مقابله با این روند چاره‌ای جز افشاگری خبری و تلاش برای اثبات حقانیت خود نزد افکار عمومی آمريكا نداریم. مشکل اینجاست که ما اکنون نه در میان ایرانیان مقیم آمریکا لابی قدرتمندی داریم و نه در میان جامعه روشنفکری و سیاست‌مداران آمریکا. درحالی‌که به‌وضوح مشخص است با هر ایده و تفکری باید لابی خود را در داخل آمریکا به‌عنوان تنها ابرقدرت جهان ایجاد و تقویت کنیم. همه کشورهای دنیا از این ضرورت مطلع هستند و در همین راستا تلاش می‌کنند که اهرم نفوذ خود را در درون آمریکا ایجاد کنند. ما با نادیده‌گرفتن این مهم، قدرتمند نمی‌شویم. ما در آمریکا هیچ صدایی نداریم و از همین بابت متضرر می‌شویم.


کد N1628260

وبگردی