آفتاب

چطور می‌توان برنده اسکار شد؟ پیش‌بینی علمی درباره برنده اسکار ۲۰۱۷

چطور می‌توان برنده اسکار شد؟ پیش‌بینی علمی درباره برنده اسکار ۲۰۱۷

همشهری آنلاین: مطالعه روانشناسانه جدیدی که توسط محققان روانشناسی دانشگاه کوئینزلند استرالیا انجام شده نشان می‌دهد برای بردن یک مجسمه طلایی اسکار، تنها کافی است یک هنرپیشه آمریکایی باشید که فرهنگ آمریکایی را به تصویر می‌کشید.

براساس گزارش ديسكاوري، دانشمندان دريافته‌اند برنده شدن يك جايزه،‌چه در زمينه فيلم باشد يا هر نوع فعاليت خلاقانه ديگري، به اين بستگي دارد كه چه كسي جايزه را اهدا مي‌كند و اينكه آيا دريافت كننده و اهدا كننده از بستر فرهنگي مشابهي برخوردار هستند يا خير.

از سال 1929 جايزه آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي به عنوان برترين و عالي‌ترين دستاورد سينمايي در آمريكا شناخته شده‌است، و براي كانديد شدن در هر حوزه‌اي از جوايز اسكار، بهترين هنرپيشه،‌بهترين هنرپيشه نقش مكمل، بهترين فيلم آمريكايي يا خارجي، فيلم بايد در هاليوود اكران عمومي شده باشد و از زيرنويس انگليسي برخوردار باشد.

اين قوانين در ظاهر در تعيين برندگان اسكار نقش دارند اما محققان با بررسي دقيق‌تر به قانون نانوشته‌اي پي بردند. محققان با بررسي 480 كانديد اسكار از آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي و 428 كانديد بهترين بازيگر نقش اول مرد يا زن از آكادمي هنرهاي سينمايي و تلويزيوني انگلستان،‌بفتا از سال 1968 تا به امروز، موفق به كشف اين قانون شده‌اند.

محققان در كل داده‌هاي متعلق به 908 كانديد را مورد بررسي قرار دادند و تعداد جوايزي كه گروه‌هاي هنرمند در آمريكا و بريتانيا برنده شده‌اند را با تعداد جوايز اهدا شده به غير آمريكايي‌ها و غير انگليسي‌ها مقايسه كردند. محققان همچنين تاثير ارزش يك جايزه را با فرهنگي كه در فيلم كانديد شده يا برنده به تصوير كشيده‌شده بود را مورد بررسي قرار دادند.

نتايج نشان دادند هنرپيشه‌هاي آمريكايي بيشترين تعداد جوايز را دريافت كرده‌اند و اين حقيقت در مورد جوايز بفتا نيز صدق مي‌كند. علاوه بر اين،‌زماني كه هنرپيشه‌ها و داوران جوايز از گروه اجتماعي مشتركي برخوردار بودند، تعداد جوايز آنها افزايش پيدا مي‌كرد، براي مثال هنرپيشه‌هاي آمريكايي 52 درصد از تمامي جوايز بفتا و 69 درصد از تمامي جوايز اسكار را از آن خود كرده‌اند درحالي كه هنرپيشه‌هاي انگليسي 18 درصد از جوايز اسكار و 34 درصد از بفتا را به خود اختصاص داده‌اند.

محققان از اينكه هنرپيشه‌هاي امريكايي از هر دو بفتا يكي را از آن خود كرده‌اند اما از هر سه اسكار دو جايزه به آنها اهدا شده به شدت متعجب شده‌اند و مي‌گويند جالب است كه عضويت در گروه اجتماعي مشترك بر قضاوت روي عالي بودن اجرا و عملكرد ديگران تا اين تاثيرگذار است.

به گفته محققان اين يافته، تاثير اشتراك گروه اجتماعي بر قضاوت داوران، پيامد‌هايي فراتر از درك انسان از عملكرد و مهارت افراد در بازيگري دارد، و مي‌تواند در تشخيص مهارت و خلاقيت در تمامي زمينه‌هاي هنري و حرفه‌ها تاثيرگذار باشد. براساس همين يافته محققان پيش‌بيني كرده‌اند در مراسم اسكار امسال بيشترين جوايز از آن فيلم لا لا لند شود كه در آن به دشواري‌هاي زندگي يك هنرمند در هاليوود پرداخته شده‌است.

کد N1627689

وبگردی