آفتاب

وضعیت بحرانی گروگان های ایرانی در سومالی/ زمان اقدام نظامی فرانرسیده است؟

وضعیت بحرانی گروگان های ایرانی در سومالی/ زمان اقدام نظامی فرانرسیده است؟

بيش از دو سال است كه خانواده صيادان ايراني ربوده شده به دست دزدان دريايي سومالي، با نگراني و بي اطلاعي از حال و روز عزيزان خود، روز را به شب مي رسانند.

بيش از دو سال است كه خانواده صيادان ايراني ربوده شده به دست دزدان دريايي سومالي، با نگراني و بي اطلاعي از حال و روز عزيزان خود، روز را به شب مي رسانند. گاهي رسانه ها، خبري بر اساس شنيده هاي خود از منابع مختلف منتشر مي كنند و بعد از اتمام هياهوي آن، همه چيز در اين رابطه به فراموشي سپرده مي شود. اخبار رسيده تا كنون بيانگر اين موضوع است كه هشت نفر از افراد ربوده شده به دليل سختي هاي موجود و نرسيدن غذا، جان خود را از دست داده اند و چهار نفر نيز موفق شدند از دست دزدان دريايي فرار كنند. در آخرين ويديوي منتشر شده از صيادان اسير، اين موضوع مطرح است كه آن‌ها حال و روز خوشي ندارند. در اين فيلم مشاهده كرديم كه غذاي مناسب در اختيار آن ها قرار نمي گيرد و بر اساس شنيده ها در فيلم، هر دو هفته يك بار يك وعده غذايي در اختيار صيادان قرار مي گيرد و اين افراد براي زنده ماندن مجبور هستند از علف‌هاي اطراف محل استقرار خود تغذيه كنند.

ظلمات اميد!
اظهارات فراواني در خصوص چگونگي انتقال صيادان به كشور مطرح مي‌شود. عده اي مي گويند كه آن ها به دنبال تبادل اسرا با همدستان زنداني خود در ايران هستند و برخي ديگر بر اين باورند كه دزدان دريايي از سر فقر و ناچاري، دست به اين نوع اقدامات مي زنند و غير ازپول، هيچ گوهر ديگري نمي تواند آن ها را راضي به آزادي زندانيان كند. با وجود گذشت دو سال و اعلام فعاليت هاي مختلف توسط نهادهاي بين‌المللي و قضايي و همچنين مذاكرات ديپلماتيك تا اين لحظه، اقدامات صورت گرفته نتوانسته روزنه اميد را در ميان خانواده هاي اين افراد ايجاد كند.

سومالي دولت ندارد، نمي‌توانيم كاري كنيم!
براي اطلاع از وضعيت رسيدگي به وضعيت اين هموطنان، به سراغ نمايندگان بسياري رفتيم، هركدام بهانه‌هاي فراواني را براي فرار از پاسخگويي، به كار گرفتند و عده‌اي نيز با شنيدن موضوع اعلام كردند كه وقت ندارند! اما عليم يارمحمدي، نماينده مردم زاهدان در مجلس شوراي اسلامي درگفت‌وگو با «قانون»با بيان اينكه نمايندگان سيستان و بلوچستان تمام تلاش خود را انجام مي دهند تا دردي كه صيادان مظلوم ما اين روزها مي كشند را به گوش ملت و مسئولان برسانند، افزود: اين روزها شاهديم كه صيادان ما ديگر انگيزه‌اي براي كار و سفر به دريا ندارند، خطرات احتمالي آن ها را بيش از گذشته نگران كرده است. اين نماينده مجلس با بيان اينكه خانه‌ملت اقدامات و هماهنگي هاي لازم را براي ورود وزارت خارجه به اين ماجرا انجام داده، افزود: متاسفانه چون دولت مستقري در سومالي روي كار نيست، نمي توان به روال صحيح ديپلماتيك كارها را پيش برد و همين موضوع شرايط را مشكل‌تر كرده و باعث شده زمان حل اين فاجعه طول بكشد.

عذربدتر از گناه
اما بررسي اقدامات ساير كشور ها در مقابله با دزدان دريايي سومالي نشان مي دهد كه نبود حاكميت مستقر، نتوانسته مانعي براي ساير كشور‌ها در حل اين موضوع باشد. راه حل اين موضوع بر اساس تجربه ساير كشور‌ها به دو شكل تقسيم مي شود. يكي حمله نظامي توسط نيروهاي دريايي به دزدان سومالي و ديگري ورود واسطه هاي بين المللي است. ورود اين افراد موجب تسهيل طرفين در رسيدن به توافق نهايي مي‌شود.اما‌به‌نظر مي‌رسد اقدامات صورت گرفته توسط مسئولان كشورمان لازم و كافي نبوده، چرا كه موفقيتي تا كنون در برنداشته است.

طرح پرداخت بدهي صيادان!
در ادامه به سراغ استاندار سيستان بلوچستان به عنوان نماينده دولت در اين استان رفتيم. علي اوسط هاشمي در گفت و گو با «قانون» از اجراي طرح هايي جهت پرداخت خسارت و تسهيل پرداخت بدهي بانكي براي اين افراد سخن به ميان آورد.استاندار استان سيستان و بلوچستان در خصوص آخرين اقدامات صورت گرفته پيرامون آزاد سازي صيادان ربوده شده توسط دزدان دريايي سومالي گفت: با توجه به پيگيري هايي كه از سوي آقاي نوبخت و وزير كشور صورت گرفته در جلسات هيات دولت بنا شد كه دولت با اختصاص اعتبار مشخص، خسارتي كه به صاحبان لنج ها وارد شده را به خانواده آنان بپردازد و همچنين بدهكاري اين افراد به بانك ها را در حد توان تسهيل كند. وي با اشاره به فعاليت هاي صورت گرفته توسط وزرات امور خارجه در خصوص فعال‌سازي نهادهاي حقوقي اظهار داشت: وزارت امور خارجه سعي كرد از كشورهايي كه رابطه خوبي با سومالي دارند بهره ببرد و با ايجاد ظرفيت معنوي و استعداد هاي مردمي موجود در خارج از كشور جهت پيشبرد اهداف خود استفاده كند.

پول، مرهم زخم نيست
اما به نظر نه تنها خانواده‌هاي اين عزيزان، بلكه همه مردم ايران به خوبي مي‌دانند كه پول و ماديات، جايگزين اين درد نمي‌شود و از طريق تخفيف تسهيلات و پرداخت خسارت، مردان اين خانواده ها به آغوش آن‌ها بازنخواهند گشت.

روزگار اسفناك
از آنجايي كه برخي كارشناسان معتقدند اين موضوع، بحراني‌امنيتي است، به سراغ «فلاحت پيشه» عضو كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي رفتيم. اين نماينده مجلس با بيان اينكه ما ، بعد از انقلاب بارها ديده‌ايم تروريست ها در مناطق مختلف اقدام به راهزني، سرقت مسلحانه و آدم ربايي مي كنند اظهار داشت: جمهوري اسلامي با چنين رفتارهايي بيگانه و نا آشنا نيست. وي با بيان اينكه در چنين شرايطي جمهوري اسلامي بايد همه ابزارهاي خود را براي نجات صيادان خود بسيج كند، افزود: وضعيتي كه صيادان در اين روزها سپري مي كنند بسيار اسفناك و ناراحت كننده است. فلاحت پيشه بر اين باور است كه براي نجات جان اين افراد مي توان بر سر مسائل مختلف مذاكره كرد و ساز و كارهاي مختلف را به اجرا گذاشت گفت: نبود حاكميت مستقر در سومالي دليل مناسبي براي كوتاهي در اين موضوع نيست. نيروي دريايي جمهوري اسلامي يك يگان قدرتمند بومي در سطح منطقه است و در صورت نياز براي حفظ جان اين افراد بايد وارد عمليات شود.

بلوچ بودن، مانع رسيدگي نيست
فلاحت‌پيشه با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران تشكيل شده از اقليت هاي قومي مختلف است و بارها نيروهاي انتظامي ما در منطقه سيستان و بلوچستان وارد عمل شده‌اند، گفت: برخي صحبت ها مبني بر اينكه چون اين افراد بلوچ هستند مو رد حمايت حاكميت ايران نيستند را نمي پذيرم و مطرح كردن اين موضوع را اقدامي تفرقه آميز مي دانم.

درد چشمان منتظر
با وجود اينكه بيش از دو سال از اين ماجراي تلخ مي گذرد اما به نظر مي‌رسد عزمي براي اقدام جدي كه منجر به نتيجه خوشايند و آزادي اين صيادان باشد، وجود ندارد، با اين حال خانواده صيادان چشم به راه عزيزان خود هستند و بايد ديد از اين افراد چه تعدادي به سلامت به ميهن خود باز مي گردند. آيا مسيرهايي كه به اين هدف منتهي مي‌شود را مسئولان جمهوري اسلامي طي مي‌كنند يا به پرداخت خسارت، رايزني‌هاي ديپلماتيك و ژست‌هاي سياسي بسنده خواهند كرد.

روزنامه قانون
کد N1627203

وبگردی