آفتاب

محمد صالح خویی از ظرفیت ها و فرصت های منطقه آزاد مازندران می گوید

محمد صالح خویی از ظرفیت ها و فرصت های منطقه آزاد مازندران می گوید

مهندس محمد صالح‌خویی به‌عنوان یكی از نیروهای علمی مازندران و کشور که عضوهیات بنیاد ملی نخبگان کشور است و جز فعالانی ست که در حوزه کارآفرینی و کیفیت در ساخت و ساز در سال 95 موفق به دریافت تندیس ویژه از دست وزیر کشور و مدیران ارشد کشور شد.

مهندس محمد صالح‌خویی طی سخنانی با اشاره به بی‌توجهی‌هایی که به منطقه آزاد مازندران شده، اعلام کرد: موضوع منطقه آزاد که از سال‌ها قبل آغاز شده بود دوباره جان دیگری گرفت و نقل محافل بازار، صنعت، توریسم و حتی گپ و گفت‌های مهمانی‌ها و محافل شد.
منطقه آزاد تجاری نیاز مردم مازندران است
بیش از چند سال از موضوع علنی شدن طرحی برای اجرای منطقه آزاد تجاری در شهرنوشهر می‌گذرد و اکنون همگان بر این موضوع استوارند که اگر به فکر تحول در وضعیت معیشتی و زیرساختی استان هستیم باید دست به دست هم دهیم و این خواسته بحق را از دولت مطالبه کنیم.
اما این موقعیت در کجا مثمرثمر است و کدام شهر مناسب‌ترین منطقه برای سپردن عنوان پرطمطراق منطقه آزاد تجاری در پیشوند نام خود بوده، موضوعی است که باید به آن پرداخته شود.
دو بندر نوشهر و امیرآباد مزایای منحصر به فردی برای کسب این عنوان دارند اما می‌خواهیم به دور از نگاه جانبدارانه به بررسی فنی این موضوع بپردازیم.
امروز سرعت پیشرفت‌های بشری در زمینه‌های علمی، فناوری، بهداشتی، اقتصادی و ... این اجازه را از بشر گرفته که هر گونه برنامه‌ای را بدون مشورت و کار کارشناسی به اجرا گذارد زیرا دنیا دیگر دنیای آزمون و خطای گذشته نیست که گروهی با صرف هزینه‌های هنگفت کار را پیش ببرند و در انتها پروژه به‌دلیل عدم توجیه به شکست بیانجامد که کوچک ترین توقف باعث سبقت رقیب می‌شود. ‎
برای بررسی قابلیت بندر یکصد ساله منطقه تفریحی توریستی نوشهر به منطقه آزاد تجاری تیم کارشناسی از سوی جوانان نخبه استان تشکیل و قرار شد بهترین گزینه برای اجرای طرح انتخاب شود.
این گروه متشکل از اساتید خبره و نخبه‌های دانشگاه که از شهرهای مختلف استان‌های شمالی گرد آمده بودند و با نشست‌های مختلف و بررسی‌های متعدد 40 شاخصه را در بین این دو نقطه مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
در پایان این نظریه کارشناسی به اتفاق آرا شهرستان‌ نوشهر به ‌دلیل بهره‌مندی از چند موقعیت برتر از جمله پوشش جمعیتی بسیار مناسب ، پیشینه مناسب گردشگری از سال‌های دور و با توجه به استقرار اداره كل بنادر و دریانوردی درمنطقه ویژه اقتصادی نوشهر، وجود فرودگاه در شهرهای ساحلی نوشهر و رامسر، طرح ملی آزاد راه تهران - شمال، مجموعه گردشگری، تفریحی و اقامتی نمك آبرود چالوس، دانشگاه علوم دریایی ارتش، اداره كل گمركات در نوشهر، بوستان‌های جنگلی نور، سیسنگان و پایانه گل و گیاه در عباس آباد و سایر امكانات مهم شرایط مطلوبی برای ایجاد منطقه ویژه آزاد تجاری و گردشگری در این استان ایجاد شده است دسترسی آسان و ارزان، مرکزیت استان و نزدیکی به کانون جذب سرمایه در مازندران، اقبال سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری با توجه به تضمین برگشت سرمایه، وجود راه‌های مواصلاتی بین استان‌های همجوار با استان مازندران در نزدیکی این شهرستان‌ها و از همه مهم‌تر وجود دو شهر انزلی در گیلان و اینچه‌برون (منطقه آزاد و ویژه تجاری) در گلستان و در نزدیکی تهران بهترین و مناسب‌ترین مکان برای اجرای منطقه آزاد به مرکزیت نوشهر می باشد ..
ظرفیتی که نادیده گرفته شد
در حال حاضر در نخستین برخورد با مردم شهر نوشهر کاملاً می‌توان دریافت که دیگر امیدی به پیگیری مسؤولان شهرستانی و استانی ندارند و تنها امید آنها به پیگیری و تلاش‌های گذشته و البته تحرکات مردمی در ایجاد کمپین‌های حمایتی در ایجاد منطقه آزاد در شهرستان نوشهر است.
رقابت ناسالم سبب فرصت‌سوزی ظرفیت‌ها در مازندران می‌شود
مردم به خوبی آگاهند که دولت با تقبل هزینه گزاف کارشناسی طی دو سال گذشته در نظر دارد تا راه را برای هرگونه حرکت غیرکارشناسی و دیمی ببندد.
آنچه امروز مشاهده می‌شود بحث رایج بین مردم و مسؤولان استانی این است که آیا با وجود چندصدایی در استان و ناهماهنگی مسؤولان برای به‌دست آوردن این موقعیت ممتاز، اصلاً این موقعیت به مازندران اعطا می‌شود؟
آیا مسؤولان دست از تمایلات شخصی و شهری برای ایجاد یک نشان تجاری مناسب برای ارتقای اقتصادی و صنعتی استان برای استفاده همه مردم مازندران خواهند کشید؟
طرح منطقه آزاد نوشهرمی‌تواند چتری باشد برای استفاده عموم مردم مازندران تصور می‌شود با کنار گذاشتن منطقه‌گرایی، نگاه خرد و با در نظر گرفتن مصالح مردم و همه شهرستان‌های استان که طی سال‌ها کم برخورداری با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند، می‌توان با هماهنگی و همدلی این موقعیت را به مردم مظلوم و نجیب استان هدیه داد و همه استان را از نعمت آن برخوردار کرد.
مهندس خویی ادامه داد: سالانه میلیون‌ها گردشگر به غرب مازندران سفر می‌کنند و بیش از یک میلیون شغل و درآمدهای هنگفتی برای منطقه ایجاد می‌کنند، اما امکانات و تسهیلات مناسب گردشگری در منطقه بسیار ضعیف است و گردشگران هم تنها به صورت فصلی از منطقه بهره‌مند می‌شوند، درحالیکه در برخی از کشورها که یک‌چهارم طبیعت غرب مازندران را هم ندارند اما بیشترین و بهترین استفاده را از آن می‌برند.
وی با بیان اینکه برای آینده غرب مازندران باید چشم انداز داشت زیرا نه قطب کشاورزی است و نه قطب صنعتی و نه گردشگری، تصریح کرد: ماجرای تصویب منطقه آزاد در غرب مازندران نوشهر به سال‌ها قبل برمی‌گردد اما در چند سال اخیر صحبت‌ها و وعده‌ها باعث شده كه مردم این منطقه نسبت به تحول اقتصادی و تجاری امیدوار شوند این استان با گستر حدود 24 هزار كیلومتر مربع از موقعیت ویژه و خاصی برخوردار است.
شرکت سازه‌گستر شمال ، مجموعه‌ای از به‌ روزترین ویلا شمال و فروش ویلا شمال برای فروش به مشتریانی که به‌دنبال محلی برای سرمایه‌گذاری فروش ویلا در شمال هستند، فراهم کرده است.
کد N1626586

وبگردی