آفتاب
جنب پل حافظ

عقب‌نشینی 8/ 0 درصدی تپیکس در آغاز هفته

عقب‌نشینی 8/ 0 درصدی تپیکس در آغاز هفته

بورس اوراق بهادار تهران دیروز، تحت تاثیر برخی تحولات سیاسی و اقتصادی هفته را نزولی آغاز کرد. در بازار دیروز معامله‌گران در شروع هفته با ...

دنیای اقتصاد – همایون دارابی:بورس اوراق بهادار تهران دیروز، تحت تاثیر برخی تحولات سیاسی و اقتصادی هفته را نزولی آغاز کرد. در بازار دیروز معامله‌گران در شروع هفته با تشدید تنش‌های سیاسی به دنبال تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه کشورمان مواجه بودند. این مسائل در کنار کاهش قیمت مواد خام به ویژه فلزات موجب شد تا بازار انگیزه‌ای برای رشد نداشته باشد. در همین حال اعلام عرضه اولیه دارویی برکت در روز یکشنبه نیز که نقدینگی بیش از 80میلیارد تومان نیاز دارد در احتیاط معامله‌گران موثر بود. در این شرایط بازار کارنامه‌ای بهتر از افت 589واحدی معادل 76/ 0درصد به دست نیاورد. در پایان معاملات این روز شاخص کل به سطح 76هزار و 826واحد سقوط کرد.

در بازار دیروز بلوک 08/ 10 درصدی سهام غیرمدیریتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه از سوی بانک ملت به قیمت پایه هر سهم 9501ریال روانه میز فروش فرابورس شد. این معامله به دلیل انتشار اطلاعیه شفاف‌سازی تعلق سود تقسیمی در مجمع، در نیم ساعت پایانی بازار شروع شد. در نهایت با حضور سه خریدار و با وجود تمدید زمان رقابت تا ساعت14، ادامه رقابت به روز یکشنبه موکول شد. در بازار دیروز در گروه بانکی، بانک تجارت با رشد ‌اندک قیمت مواجه شد. در این گروه تعیین تکلیف سه نماد بانکی دیگر بازار که متوقف هستند، برای بازار همچنان مبهم است.دیروز یک مقام مسوول با بیان اینکه نماد «مپنا» در صورت ارسال نامه شفاف‌سازی به سازمان بورس بازگشایی خواهد شد، گفت: نماد معاملاتی 3 بانک بورسی (پارسیان، صادرات و اقتصاد نوین) به محض ارائه اطلاعات جدید بازگشایی می‌شوند. معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: با توجه به انتشار گزارش حسابرسی شده عملکردی در گروه مپنا، هم‌اکنون سازمان بورس در انتظار ارسال نامه شفاف‌سازی از سوی این ناشر است که به محض دریافت، نماد معاملاتی آن بازگشایی خواهد شد.

حسن امیری به تداوم روند بازگشایی نماد معاملاتی بانک‌ها در صورت انتشار گزارش شفاف‌سازی اشاره کرد و افزود: نماد معاملاتی بانک‌های صادرات، پارسیان و اقتصاد نوین در صورت افشای اطلاعات جدید و مستندات درخواستی سازمان بورس بلافاصله بازگشایی خواهند شد. بر این اساس تاکنون هیچ یک از بانک‌های مذکور اطلاعات مورد درخواست سازمان بورس را ارسال نکرده‌اند و بنابراین نمی‌توان زمان مشخصی را برای بازگشایی نمادها تعیین کرد. در گروه خودرویی معاون مهندسی شرکت خودروسازی پارس خودرو اعلام کرد که خط‌تولید خودروی برلیانس H200 از شرکت سایپا به پارس خودرو منتقل شده است. به گزارش «ایرنا» شهریار طهماسبی در جریان بازدید خبرنگاران از خط تولید برلیانس در شرکت پارس خودرو افزود: خودروی برلیانس از 2 سال پیش تاکنون در بازار ایران حضور دارد و مشتریان نیز از آن استقبال کرده‌اند. وی به تصمیم مدیریت ارشد گروه خودروسازی سایپا در انتقال خط تولید برلیانس H200 با چهار محصول به پارس خودرو اشاره کرد و گفت: این مهم در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام و مراحل نصب آن اجرایی شد.

طهماسبی همچنین به گسترش همکاری با شرکت برلیانس اشاره کرد و گفت: انجام تحقیق و توسعه مشترک، داخلی‌سازی قطعات، انجام توافقنامه برای تشکیل جوینت ونچر بین سایپا و برلیانس و تنوع‌بخشی به آپشن‌ها برای پاسخگویی به نیاز مشتریان از جمله این اقدامات است. در گروه پتروشیمی با وجود انتظار بازار برای تغییر قیمت‌ها مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ایران با اشاره به اینکه نرخ انواع کود برای سال آینده تغییر نخواهد داشت، قیمت انواع کودهای پرمصرف را اعلام کرد. یزدان سیف دیروز در نشست خبری شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در پاسخ به خبرگزاری تسنیم با اعلام اینکه نرخ انواع کودهای کشاورزی در سال آینده تغییری نخواهد داشت، اظهار کرد: قیمت هر کیسه کود 50 کیلوگرمی دی آمونیوم فسفات در روستا 109 هزار تومان بود که نرخ این محصول به 100 هزار تومان کاهش یافته و با این نرخ در سال آینده عرضه خواهد شد.

وی با اشاره به نرخ سایر کودها برای سال آینده گفت: هر کیسه کود 50 کیلوگرم سوپر‌فسفات ساده نیز در سال آینده 24 هزار تومان خواهد بود و نوع سوپر فسفات تریپل آن در کیسه‌های 50 کیلوگرمی و تحویل در روستا 55 هزار تومان است. وی یادآور شد: به زودی با همکاری پتروشیمی شیراز کود نیترات آمونیوم وارد چرخه مصرف خواهیم کرد. مدیر‌عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ایران، همچنین گفت: بر اساس هماهنگی به عمل آمده با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان خصوصی‌سازی ایران صددرصد سهام شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به بخش خصوصی با پیش‌پرداخت ۱۰ درصد واگذار می‌شود. در گروه دارویی عرضه اولیه سهام شرکت گروه دارویی برکت امروز به‌عنوان اولین عرضه اولیه یک شرکت به روش ثبت سفارس در بورس تهران، انجام می‌شود.

سفارش متقاضیان اعم از سهامداران حقیقی یا حقوقی در دوره ثبت سفارش که توسط ناظر بازار اعلام می‌شود صرفا در دامنه اعلام شده قابل ثبت خواهد بود که درخصوص شرکت گروه دارویی برکت این دامنه از مبلغ 2200 تا 2420 ریال است. همچنین حداکثر تعداد سهام قابل خریداری از سوی هر شخص حقیقی یا حقوقی در عرضه اولیه گروه دارویی برکت 20 هزار سهم اعلام شده است و طی دوره ثبت سفارش، سهامداران صرفا در دامنه اعلامی امکان ثبت سفارش دارند و کارگزاران نیز موظفند سفارش‌های دریافتی خریداران را بر اساس اولویت زمانی ثبت سفارش وارد سامانه معاملاتی کنند.

در گروه فلزی نیز مدیرعامل ملی مس از بهره‌برداری ۵ پروژه این شرکت بورسی توسط رئیس‌جمهور در هفته آینده خبر داد. احمد مرادعلیزاده از بهره‌برداری 5 پروژه شرکت ملی مس در هفته و با حضور رئیس‌جمهور خبر داد و به «ایسنا» گفت: این پروژه‌ها شامل کارخانه ذوب سرچشمه، پالایشگاه خاتون آباد، نیروگاه سیرجان، کارخانه تولید مواد ناریه در سرچشمه و بازسازی و نوسازی پالایشگاه سرچشمه و چند پروژه نوسازی و بازسازی است. وی درباره وضعیت آلایندگی و احداث کارخانه‌های اسید توضیح داد: ظرف سه سال گذشته و همین‌طور از سنوات قبل از آن، سرمایه‌گذاری‌هایی شده که میزان غبار و گازهایی که در منطقه آلاینده است، الان به حد استانداردهای بین‌المللی رسیده است.

مرادعلیزاده تصریح کرد: آن چیزی که اصل مسأله را حل می‌کند، ایجاد کارخانه‌های اسید است. ایجاد کارخانه‌های اسید در خاتون‌آباد حدود ۱۶درصد و در سرچشمه بیش از ۵۰درصد پیشرفت دارد و کار با سرعت پیش می‌رود. در گروه معدنی دو شرکت بورسی چادرملو و گل گهر بابت حق انتفاع سال گذشته، ۲ هزار میلیارد تومان به دولت بدهی دارند. گزارش تفریغ بودجه سال 94 حاکی از این است که شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو و گل‌گهر بابت حق انتفاع، مجموعا مبلغ دو هـزار و 13 میلیارد تومان بدهکار هستند که تمهیـدات لازم جهت تسویه بدهی مذکور به عمل آمده است. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات در بورس ( با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به 105میلیارد تومان و در فرابورس به 153میلیارد تومان بالغ شد.

کد N1625821

وبگردی