آفتاب

14 محور همکاری‌های بیمه با صنعت حمل‌و‌نقل بین‌المللی

14 محور همکاری‌های بیمه با صنعت حمل‌و‌نقل بین‌المللی

در سمینار هم‌افزایی بیمه و صنعت حمل‌و‌نقل بین‌المللی، دستاوردها و افق پیش‌رو در شهر مشهد، مدیران شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی، تشکل‌های ...

گروه بنگاه‌ها - لیلا اکبر‌پور:در سمینار هم‌افزایی بیمه و صنعت حمل‌و‌نقل بین‌المللی، دستاوردها و افق پیش‌رو در شهر مشهد، مدیران شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی، تشکل‌های حمل‌و‌نقل، گمرک و شرکت بیمه پاسارگاد، سوابق تجربه همکاری دو سال گذشته را بررسی و درخصوص آینده همکاری این دو صنعت تبادل‌نظر کردند.در این سمینار خلیل‌زاده مدیریت منطقه خراسان بیمه پاسارگاد، با اشاره به ارائه دو طرح بیمه‌ای نسبتا جدید بیمه موسوم به ترانزیت و بیمه کانتینر در دو سال اخیر، از نگاه جدی بیمه پاسارگاد به صنعت حمل‌و‌نقل بین‌المللی خبر داد و اضافه کرد عمده تمرکز این شرکت بیمه، طراحی محصولات بیمه‌ای تخصصی حمل‌و‌نقل با نگاه به نیازهای این صنعت است.

به گزارش «دنیای اقتصاد» غلامحسین امیری، دبیر‌کل کانون سراسری انجمن‌های شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی از همکاری سازنده سال‌های اخیر صنعت حمل‌و‌نقل با صنعت بیمه به‌عنوان اتفاقی خوب نام برد. امیری با بیان اینکه صنعت حمل‌و‌نقل برای بیمه‌گران بازار بزرگی است، اعلام کرد کانون تاکنون 14 محور همکاری را شناسایی کرده است.وی افزود: این 14 محور عبارتند از انواع بیمه باربری، بیمه بارنامه بین‌المللی، بیمه CMR، بیمه تضمین کارنه‌تیر، بیمه محلی، بیمه کارت سبز، بیمه تامین تعهدات گمرکی، بیمه تضمین کانتینر، بیمه محیط زیست، بیمه بارنامه داخلی، بیمه انبارهای اختصاصی، بیمه ورود موقت کالا، بیمه شخص ثالث برای کشورهای غیر‌عضو کنوانسیون کارت سبز و بیمه بدنه وسایل نقلیه در خارج از کشور.

مصطفی آیتی، معاون دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز درباره بیمه‌های موسوم به ترانزیت افزود: در گذشته مشکلات متعددی وجود داشت، مطالبات دولت وصول نشده بود، شرکت‌های بیمه گرفتار شده بودند و دستگاه‌های نظارتی نیز درگیر ماجرا شده بودند که خوشبختانه با تلاش دو ساله گمرک و بیمه مرکزی و تبیین آیین‌نامه‌های 86 و 89 شورای‌عالی بیمه، بحث بیمه‌های ترانزیت به نظمی قابل‌قبول رسید و انصافا کار بزرگی انجام شد.آیتی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: بخشی از آسیب گذشته به‌دلیل نبود شفافیت اتفاق افتاد و خسران زیادی به صنعت بیمه و صنعت حمل‌و‌نقل وارد شد که خوشبختانه کنترل‌های الکترونیک باعث کاهش چشمگیر قاچاق از مبادی رسمی کشور شده است. در 8 ماه‌اول سال 1395 تنها کالای 9 کامیون حامل محموله ترانزیتی قاچاق شده است که با رصد الکترونیکی و سرعت عمل، کالای 7 کامیون کشف شدند. این در حالی است که تنها در سال 1389، 379 فقره پرونده قاچاق تشکیل شده است.

مسعود پل‌مه، رئیس هیات‌مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با ذکر نگرانی‌های خود از آینده صنعت حمل‌و‌نقل بین‌المللی اشاره کرده که در سایه غفلت دولت و بخش خصوصی ایران کشورهای همسایه و چین سرمایه‌گذاری متعددی در حوزه حمل‌و‌نقل بین‌المللی کرده‌اند که اگر به فکر نباشیم، آینده روشنی در انتظارمان نخواهد بود. پل‌مه با اشاره به اجرای آزمایشی یک ساله طرح بیمه تضمین تحویل‌گیرندگان کانتینر در قبال مالکان آن، از دائمی شدن اجرای این طرح از اول اردیبهشت 1396 خبر داد. وی اضافه کرد: این به آن معناست که تحویل‌گیرنده کانتینر حق خواهد داشت که از میان روش‌های مختلف ارائه تضمین، بیمه را نیز انتخاب کند و در صورت انتخاب این روش خط کشتیرانی ملزم به پذیرش آن است. در مقابل نیز خطوط کشتیرانی به مکانیزمی دسترسی خواهند داشت که از طریق شرکت بیمه از وصول مطالبات قانونی خود در چارچوب تعریف شده، مطمئن باشند.در ادامه این مراسم به شرکت‌های حمل‌و‌نقلی که در طول فعالیت طرح بیمه ترانزیت، مدیریت ریسک مناسبی داشتند، از سوی شرکت بیمه پاسارگاد و کانون لوح‌تقدیر اهدا شد.

سخنران بعدی وحید حایری، مجری طرح بیمه ترانزیت در بیمه پاسارگاد بود. حایری گفت: دو سال پیش که خدمت‌رسانی به شرکت‌های حمل‌و‌نقل در زمینه ترانزیت را آغاز کردیم، برآورد ما این بود که گمرک روزانه حدود 280 میلیارد تومان تضامین بیمه‌ای از شرکت‌های حمل‌و‌نقل طلب می‌کند و البته این تخمین امروز به حدود 200 میلیارد تومان کاهش یافته است؛ بنابراین با این فرض که یک کامیون ترانزیتی حداکثر در طول 5 روز از خاک کشور عبور می‌کند، میزان کل ریسک محتمل شرکت‌های بیمه فعال در این بازار حدود 1.000 تا 1.400 میلیارد تومان برآورد شد. در نتیجه شرکت بیمه‌ای که می‌خواهد در این بازار فعالیت کند نیاز به چنین ظرفیتی برای پذیرش ریسک دارد و به همین دلیل مشارکت بیمه‌ای با حضور چند شرکت بیمه با راهبری بیمه پاسارگاد تشکیل شد که این مشارکت بیمه‌ای ظرفیت نگهداری ریسکی بالغ بر 1.200 میلیارد تومان در اختیار دارد.

وی درباره تامین یا تضمین بودن طرح‌های بیمه‌ای موجود اشاره کرد و گفت: درخصوص بازیافت خسارت، آیین‌نامه‌های 86 و 89 شورای‌عالی بیمه با ذکر کلمه «می‌تواند» به شرکت‌های بیمه اختیار داده‌اند که برای بازیافت خسارت خود به بیمه‌گذار (تشکل) و بیمه شده (شرکت حمل‌و‌نقل) مراجعه کند. در طرح بیمه پاسارگاد با تفاهم با تشکل طرف قرارداد به صراحت این «می‌تواند» تعریف شده است. شرکت بیمه تنها زمانی به شرکت حمل‌و‌نقل برای بازیافت خسارت پرداختی به گمرک مراجعه می‌کند که به استناد رای مراجع قضایی شرکت حمل‌و‌نقل بابت عمل مجرمانه محکوم شده باشد و در سایر موارد به شرکت حمل‌و‌نقل جهت بازیافت خسارت مراجعه نخواهد شد و به همین دلیل است که اسناد تضامنی مانند چک از شرکت‌های حمل‌و‌نقل دریافت نمی‌شود.

کد N1624708

وبگردی