آفتاب

اما و اگرهای ظروف غذاخوری

اما و اگرهای ظروف غذاخوری

امروزه بیشتر خانواده‌ها برای سرو غذا از ظروفی با جنس‌های مختلف چینی، سرامیک، بلور (شیشه‌ای)، آرکوپال، پیرکس یا ملامین استفاده می‌کنند و در این خصوص سوالات زیادی مطرح می‌کنند که به اهم آنها پاسخ می‌دهیم.

ظروف شیشه‌ای یا بلور چه مزیتی دارند؟ این ظروف بهداشتی‌‌ترین جنس برای سرو غذا هستند، چون براحتی آلوده نمی‌شوند و از نظر شیمیایی ترکیباتی خنثی دارند و در تماس با مواد غذایی سبب تغییر رنگ و طعم آن نمی‌شوند. این جنس برای بسته‌بندی مواد غذایی کارخانه‌ای بهترین نوع است، زیرا به هیچ وجه رطوبت و آلودگی را جذب نمی‌کند و مدت طولانی‌تری مواد غذایی را نگه می‌دارد.


چرا گاهی برخی از انواع ظروف پیرکس با توجه به خاصیت نشکن بودنشان در مجاورت حرارت ترک می‌خورند؟ اصول تولید ظروف پیرکس تفاوتی با ظروف بلوری ندارد فقط هنگام تهیه پیرکس به ترکیبات آن ماده‌ای به نام بوراکس می‌افزایند که مقاومت ظرف را در برابر حرارت بالا می‌برد. گرچه این ظرف قدرت زیادی در برابر گرمای غذا یا داغی شعله دارد، اما اگر یکدفعه داغ و سرد شود حتما ترک خواهد خورد. در نتیجه اگر از این ظروف علاوه بر سرو غذا برای پخت و پز استفاده می‌کنید بهتر است ابتدا با شعله کم عملیات پخت را در این ظروف شروع و سپس حرارت را زیاد کنید. پس از برداشتن آن از روی اجاق هم نباید ظرف را در سطح سرد قرار دهید.


آیا ظروف چینی در مقایسه با ظروف شیشه‌ای برتری خاصی دارند؟ ظروف چینی یک نسبت خانوادگی با سرامیک‌ها دارند و تفاوت اصلی‌شان در این است که در درجه حرارت بالاتری پخته می‌شوند و سنگین‌تر و بادوام‌تر از ظروف سرامیکی هستند.


ظروف چینی سه نوع دارند. انواع ضخیم آن در هتل‌ها، انواع بسیار نازک و کاغذی آن در ساخت ظروف تزئینی و انواعی که ضخامت متوسط و براقیت خوبی دارند و پورسلن نامیده می‌شوند برای مصارف خانگی استفاده می‌شوند. ظروف چینی برخلاف ظروف بلور یا شیشه‌ای در تماس با غذای بسیار گرم زود داغ نمی‌شوند و نمی‌شکنند. تنها عیب این ظروف آن است که اگر با اجسام سخت و خشن شسته شوند جلای لعابشان از بین می‌رود و مستعد پذیرش آلودگی‌ها می‌شوند.


ظروف آرکوپال چه جنسی دارند؟ این ظروف را با ماده‌ای به نام اوپال تهیه می‌کنند که ویژگی‌های بهداشتی و ظاهری شیشه و چینی را دارد. از شیشه زیباتر و نشکن‌تر و از چینی سبک‌تر و نازک‌تر است. این ظروف در مقابل حرارت مقاوم هستند و می‌توان از آنها در ماکروفر استفاده کرد.


آیا ملامین را می‌توان در گروه ظروف بهداشتی قرار داد؟ اگر ملامین‌ها شماره پروانه بهداشت و مهر استاندارد واقعی و نه جعلی داشته باشند ظروف سالم و سبکی بخصوص برای استفاده در مسافرت و پیک‌نیک‌ها هستند. اگر این ظروف لعابشان از بین برود یا لب پر و ترک‌دار شوند منبع تجمع میکروب‌ها می‌شوند که می‌توانند در نوبت‌های بعد وارد غذا شوند. در ضمن بیشتر ظروف ملامینی رنگی قابلیت نگهداری رنگ را ندارند و می‌توانند به مرور این رنگ را وارد غذا کنند و در مواجهه با مواد اسیدی همچون آبلیمو، سرکه، آبغوره و گوجه‌فرنگی لعابشان را از دست داده و برای سلامت مضر شوند.


جام جم
کد N1624355

وبگردی