آفتاب

معاون وزیر اقتصاد: تهیه نقشه راه تامین منابع مالی برای استان ها ضروری است

معاون وزیر اقتصاد: تهیه نقشه راه تامین منابع مالی برای استان ها ضروری است

شیراز- ایرنا- معاون وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی کشور گفت: تهیه نقشه راه تامین منابع مالی (فاینانس یا سرمایه گذاری) برای همه استان های کشور یک ضرورت است.

به گزارش ایرنا، محمد خزاعی چهارشنبه در شورای سرمایه گذاری فارس در شیراز افزود: وقتی قرار است از فاینانس یک کشور برای یک پروژه دولتی استفاده کنیم اولین نیازمندی این است که وزارتخانه مربوط اعلام کند که آن پروژه توجیه اقتصادی دارد یا خیر و علاوه بر این پروژه های دولتی باید مصوبه شورای اقتصاد را نیز داشته باشد.
وی ادامه داد:پیشنهاد می کنیم که برای تامین منابع مالی سرمایه گذاری در فارس یک برنامه علمی دقیق تهیه شود، اگر جایگاه فارس را به عنوان یک مرکز جذب کننده و توزیع کننده ثروت در کشور و منطقه در نظر بگیریم، این برنامه اجرایی با نقشه راه تامین منابع مالی متفاوت خواهد بود.
او اظهار کرد: تهیه این برنامه عملی برای تامین منابع مالی در استان فارس و تاثیرگذاری بر روابط منطقه ای آن دارای اهمیت بسیاری است.
خزاعی گفت: هر استانی یک ویژگی خاص خود را دارد اما دایره تاثیر فارس در حوزه خلیج فارس و جنوب کشور و شهرت تاریخی آن از ویژگی های کم نظیر است.
معاون وزیر اقتصاد و دارایی ابراز امیدواری کرد که طی یک ماه آتی و با حمایت استانداری فارس یک برنامه عملیاتی در این استان تهیه شود.
خزاعی، بحث مشکل کمبود منابع آب و مدیریت منابع آب را از مهمترین مسائل استان فارس برشمرد و افزود: بخشی از این مشکلات که امروز استان با این دست به گریبان است، به سیاست های اشتباه گذشته در مورد نوع محصولات انتخابی باز می گردد.
او گفت: قطعا فارس به دلایل متعدد و به ویژه به خاطر کمبود منابع آبی و همچنین ظرفیت های قابل توجهی که دارد جزو اولویت های کاری ما قرار دارد.
رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی کشور بیان کرد: استان فارس در ابعاد و حوزه های مختلف دارای ویژگی ها و پتانسیل های بسیاری است و این ویژگی ها، ظرفیت هایی برای استان به وجود می آورد که مانند یک جاذبه می تواند توجه سرمایه گذاران داخلی و خارجی را به خود معطوف کند.
وی ادامه داد: به همین دلیل فارس به عنوان مرکز منطقه مطرح است واین ویژگی را خیلی از استان ها که حتی به خلیج فارس نزدیک تر هستند ندارند.

** کاسبان همایش
خزاعی، ضمن انتقاد از برگزاری همایش های بی نتیجه گفت: یکی از گرفتارهایی که داریم این است که یک عده کاسب پیدا شده اند که مدام همایش برگزار می کنند و وقتی هم در مخالفت با برخی از همایش ها در آنها شرکت نمی کنیم در سایت ها علیه ما مطلب می نویسند.
او افزود: همایش تا حدودی خوب است اما نه هر همایشی و نه همایش های نمایشی.
وی اضافه کرد: باید فضایی به وجود بیاوریم و یک شرایطی ایجاد شود که یک کنفرانس در شیراز با دعوت مشخص از مسئولان موسسه ای مالی بی المللی و شخصیت های موثر حوزه سرمایه گذار با آمادگی استان و داشتن یک نقشه راه که بدانیم چه می خواهیم بگوییم برگزار شود.
او ادامه داد: طی سه چهار سال گذشته بیش از یک و هشت دهم میلیارد دلار از منابع مالی خارجی به استان فارس تخصیص پیدا کرده و عملیاتی شده است.
وی، یکی از اقدمات مهم دولت تدبیر و امید را عضویت کشور در تاسیس بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا دانست و گفت: با این اقدام دولت موفق شدیم به عنوان عضو موسس در این بانک بزرگ بین المللی حضور داشته باشیم.
استاندار فارس در این همایش گفت: 100 بسته سرمایه گذاری در این استان به زبان های فارسی و انگلیسی آماده شده است که فرصت سرمایه گذاری 30 هزار میلیارد تومانی را فراروی فعالان اقتصادی داخلی و خارجی قرار می دهد.
سید محمد علی افشانی افزود: این بسته های سرمایه گذاری بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات را شامل می شود.
وی در ادامه با اشاره به دستاوردهای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای استان گفت: پس از نهایی شدن این توافق در استان میزبان 36 هیات اقتصادی و تجاری خارجی شامل وزرا و روسای مجالس کشورهای مختلف بودیم.
استاندار فارس گفت: این سفرها به امضای تفاهم نامه هایی منجر شد که امیدواریم شاهد نتایج مثبت آن برای استان باشیم.
افشانی درباره تصویب 770 میلیون دلار فاینانس برای قطار شهری شیراز در شورای اقتصاد نیز گفت: این پروژه از مهمترین پروژه های استان است و هم اینک نیز نیازمند حضور سرمایه گذار خارجی در این پروژه هستیم که امیدواریم در بحث جذب سرمایه گذار خارجی به استان کمک شود.
وی بیان کرد: فاز اول خط یک مترو شیراز حد فاصل میدان احسان تا نمازی هم اینک در حال خدمات دهی به شهروندان است و امیدواریم فاز دوم این خط نیز ( میدان نمازی تا گلسرخ) نیز تا پایان فروردین 96 به اتمام برسد تا بتوانیم در روز بزرگداشت سعدی و همزمان با حضور رئیس جمهوری آن را افتتاح کنیم.
خبرنگار: سارنگ عبداللهی ** انتشاردهنده: غلامرضا مالک زاده
6122 / 1876
کد N1622735

وبگردی