آفتاب
حاصل دسترنج فرشبافان به یغما می رود

سود فرش بافی زنان بختیاری درجیب دلالان/بافندگان جدیدبیمه نمی شوند

سود فرش بافی زنان بختیاری درجیب دلالان/بافندگان جدیدبیمه نمی شوند

شهرکرد- هر فرش دستبافت آماده فروش حاصل مشقت و رنج بسیاری از دختران و زنان چهارمحالی است اما فقط درآمد بسیار کمی نصیبشان می شود و سودهای کلان عاید دلالان خواهد شد.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها - سمیرا شیر محمدی: فرش دستبافت استان چهارمحال و بختیاری به سبب استفاده مواد اولیه ۱۰۰ درصد گیاهی و سبک های متنوع از مرغوبیت، کیفیت و زیبایی خاصی برخوردار است و همچنین به سبب مقاوم بودن بدون اینکه از کیفیت فرش کاسته شود می‌تواند سال‌های سال مورد استفاده قرار بگیرد.

در استان چهارمحال و بختیاری ۱۰۰ هزار بافنده وجود دارد که ۳۵ درصد از بافندگان مشغول به کار هستند و ۶۵ درصد آنها به صورت فصلی یا مقطعی فرش می‌بافند و همچنین هشت تعاون فرش در این استان فعالیت می کند.   

فرش دستبافت این استان چندین طرح و نقش از جمله، گبه، یلمه، چالشتر، بختیاری و نائینی دارد که هنر قالیبافی زنان چهارمحالی بر سر زبان ها است که با ذوق و هنر خود سبک های فرش دستبافت این استان را به تصویر می‌کشند، اما هنر بافندگی این زنان همراه با زحمت و رنج و همچنین درآمد بسیار ناچیز است. هر فرش دستبافت آماده فروش حاصل مشقت و رنج بسیاری از دختران و زنان چهارمحالی است که فقط درآمد بسیار کمی نصیبشان می شود و سودهای کلان عاید دلالان خواهد شد.

زنان و دختران این استان به سبب بیکاری، فقر و یا سرپرست خانوار بودن در کارگاه های تولید فرش روزانه ساعت های طولانی مشغول فرش بافی هستند که ممکن است به دلیل فشار کار زیاد دچار بیماری های عضلانی، بینایی، جسمی و عصبی شوند.

رئیس اتحادیه فرش دستبافت چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: دلالان فرش بیشتر از دست رنج زنان شهرستان اردل و کوهرنگ سوء استفاده می کنند و سفره هایشان را در این شهرستان ها پهن کرده اند.

اسکندر ملک پور عنوان کرد: مسئولان مربوطه باید در این خصوص نظارت کافی را داشته باشند و از کارگاه های فرش استان بازدید و با بافندگان دیدار چهره به چهره داشته باشند چراکه از خواسته آنها اطلاع از مشکلات و به درد و دلشان گوش کردن است و مسئولان باید درصدد حل مشکلات آنها تلاش کنند و وارد میدان عمل شوند.

وی گفت: بیشتر دلالان سود جو در حوزه فرش دستبافت از دیگر استان ها از جمله شیراز و اصفهان هستند که از دست رنج زنان زحمت کش استان برای به جیب زدن سودهای کلان استفاده می‌کنند و آنطور که باید، قدردان زحمات این زنان نیستند.

دلالان فرش بیشتر از دست رنج زنان شهرستان اردل و کوهرنگ این استان سوء استفاده می کنند و سفره هایشان را در این شهرستان ها پهن کرده اند وی تاکید کرد: بافندگان به سبب مشکلات مالی مجبور به فعالیت در این کارگاه ها هستند.

ملک پور افزود: در یکی از کارگاه های تولیدی فرش دستبافت استان دستمزد بافندگان فرش دو متری گبه، ۱۸۰ هزار تومان است که بافت این فرش باید طی دو ماه به اتمام برسد در نتیجه بافندگان فرش استان برای اینکه حاصل زحمت خود را به دست آورند باید به اتحادیه فرش مراجعه و مواد اولیه را به صورت وام دریافت کنند و برای خود نیز کار کنند.

وی افزود: صداوسیما و خبرنگاران باید در مسیر آگاه سازی افراد جامعه از سختی کار بافندگان فرش دستبافت همکاری کنند و مسئولان مربوطه باید از این بافندگان توانمند حمایت کنند که از دست رنج و هنر زنان استان سوءاستفاده نشود.

ملک پور با بیان اینکه ۴۰ درصد از بیمه شدگان بخش بافندگان فرش در این استان واقعی نیستند، تصریح کرد: در استان ۲۱ هزار نفر بیمه تامین اجتماعی هستند که از مهرماه سال ۹۳ به سبب مشکلات مالی دولت، بیمه قالی بافی تعداد بسیاری قطع شده است.

وی تصریح کرد: کسانی که قبل از سال ۹۳ بیمه شده اند همچنان بیمه هستند اما بافندگان جدید بیمه نخواهند شد و همچنین بیمه شدگان تنها سه ماه فرصت دارند که بیمه خود را پرداخت کنند و در صورت عدم پرداخت، بیمه آنها قطع خواهد شد.

بیش از ۱۰۰ هزار بافنده در چهارمحال و بختیاری فعالیت می کنند

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز گفت: سالانه ۲۰۰ هزار متر مربع فرش دستبافت در چهارمحال و بختیاری تولید می شود.

نعیم امامی با اشاره به اینکه سالانه ۲۰۰ هزار متر فرش دستبافت در چهارمحال و بختیاری تولید می شود، اظهار داشت: بیش از ۱۰۰ هزار بافنده در چهارمحال و بختیاری فعالیت می کنند.

وی عنوان کرد: فرش دستبافت تولیدی استان یکی از مشهور ترین انواع فرش های دستبافت کشور است که به کشور های مختلف جهان صادر می شود.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: فرش های دستبافت تولیدی این استان بیشتر به کشور های اروپایی از جمله آلمان صادر می شوند.

باید زمینه در دسترس قرار گرفتن فرش از تولید کننده به دست مصرف بدون واسطه فراهم شود و تلاش شود که بیشترین سود تولید فرش عاید بافنده فرش شود و دلالان باید از این چرخه حذف شوند.

وجود دلالان می تواند در طولانی مدت صدمات جبران ناپذیری به صنعت فرش دستبافت این استان وارد کند. با حذف دلالان می توان زمینه توسعه بیشتر این صنعت را در استان چهارمحال و بختیاری فراهم کرد.

کد N1621204

وبگردی