آفتاب
وزیر ارشاد:

نزدیکی نخبگان در روابط فرهنگی ایران و روسیه موثر خواهد بود

نزدیکی نخبگان در روابط فرهنگی ایران و روسیه موثر خواهد بود

وزیر ارشاد گفت: همایش ۵۱۵ سال روابط تاریخی ایران و روسیه در نزدیک سازی نخبگان دو کشور موثر است که خود همین مسئله می تواند در توسعه روابط فرهنگی موثر باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدرضا صالحی امیری وزیر ارشاد در همایش ۵۱۵ سال روابط تاریخی ایران و روسیه که عصر امروز در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه در تهران برگزار شد، گفت: روابط ایران با روسیه باید از سطح اقتصادی و سیاسی عبور کند و به سطح فرهنگی برسد.

وی افزود: بنده اواخر شهریور و اوایل مهر سفری به روسیه داشته ام و با اسناد و نسخ خطی آنجا آشنا شدم و به مسئولان آنجا تاکید کردم که این آثار باید در قالب روابط دو جانبه فرهنگی میان دو کشور مورد مبادله قرار بگیرد.

صالحی امیری اضافه کرد: من در آنجا سندی دیدم که نشان می داد صد سال قبل دانشجویان روسی به ایران می آمدند تا زبان فارسی یاد بگیرند که این نشان می دهد ما از همان زمان با همدیگر روابط فرهنگی داشته ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری همایش ۵۱۵ سال روابط تاریخی ایران و روسیه را در شرایطی که دو کشور به سطح جدیدی از روابط دست یافته اند و تعاملاتشان به شکل راهبردی درآمده است، اقدامی مبارک خواند.

وی در عین حال گفت: البته روابط ایران و روسیه تلخ کامی هایی هم داشته است. معاهدات امضا شده فی مابین ایران و روسیه در عصر قاجار و قرارداد ترکمانچای از این نمونه است که هنوز در ذهن جامعه رسوب کرده است. ولی می دانیم که فضای امروز ایران و روسیه بسیار متفاوت با آن سال ها است.

صالحی امیری همایش امروز را فرصتی در جهت ارتقاء مناسبات دو کشور به صورت جدی عنوان کرد و یادآور شد: این همایش در نزدیک سازی نخبگان دو کشور موثر است که خود همین مسئله می تواند در توسعه روابط فرهنگی دو کشور و نیز مقابله با تروریسم و تهدیدهای افراط گرایانه موثر باشد.

وزیر ارشاد اضافه کرد: مناسبات نزدیک ایران و روسیه در شرایط فعلی منطقه به مبارزه با تروریسم منجر شده و یقینا با پا گرفتن بیشتر روابط فرهنگی و نیز دخیل کردن کشورهای منطقه در این روابط، بهتر می توان با تروریسم و افراطی گری مبارزه کرد.

وی با بازدید خود از آرشیو فدرال روسیه در پاییز امسال اشاره کرد و یادآور شد: در این بازدید سندی دیگر مربوط به فراگیری زبان فارسی توسط روس ها است که این سند مربوط به سال ۱۵۷۶ میلادی یعنی دوران شاه طهماسب است.

صالحی امیری تصریح کرد: شرق شناسان و نسخه شناسان روسیه می توانند از آرشیو ما استفاده کنند و متقابلا ما هم انتظار داریم که آنها نیز چنین کاری را برای پژوهشگران ما فراهم کنند.

کد N1620690

وبگردی