آفتاب

ساز خردسال ترین عاشیق آذربایجان غربی با صدای مادر کوک می شود

ساز خردسال ترین عاشیق آذربایجان غربی با صدای مادر کوک می شود

ارومیه- ایرنا- حامد صمدی 13 ساله، کم سن و سال ترین عضو کانون موسیقی عاشیقی آذربایجان غربی است که با ترنم دل انگیز مادر و در میان هجمه موسیقی بیگانه در جامعه کنونی، رویای رسیدن به قله های این هنر بومی و محلی را در سر می پروراند.

به گزارش ایرنا ' مژگان آهنین پنجه ' متولد 1362 شمسی در ارومیه است که با نوای مادرانه اش این نوجوان عاشیق نواز را در دامان پرمهرش پرورانده است؛ وی مانوس بودن خانواده با موسیقی عاشیقی را علت اصلی علاقه مند شدن فرزندش به این موسیقی ارزشی می داند زیرا این هنر ریشه در فرهنگ دیرینه آذربایجان دارد و می تواند مانعی در برابر تهاجم فرهنگی ناشی از موسیقی بیگانه باشد.
امروز حامد صمدی به همراه 110 نفر هنرمند دیگر عضو کانون موسیقی عاشیق ها در آذربایجان غربی است و با نشستن در کلاس درس 2 استاد کانون این هنر اصیل را به صورت نظام مند یاد می گیرد.
وی به عنوان استعداد درخشان در دومین جشنواره استانی موسیقی عاشیقی مکتب ارومیه در سال 95 هنرنمایی و نام خود را به عنوان یک هنرمند آینده دار در موسیقی عاشیقی مطرح کرد.
وی حدود سه سال پیش با مشاهده اجرای زنده عاشیق نوازی در کانون موسیقی عاشیقی ارومیه، به این هنر آبا و اجدادی علاقه مند شد و دستان ظریف و معصوم اش را بر صفحه ساز قوپوز نهاد تا ادبیات عاشیقی را که سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود را زیر نظر عاشیق ' قربان پورولی علیار' و عاشیق ' نباتعلی علیزاده' فرا بگیرد.
مجال گفت و گوی خبرنگار ایرنا با این هنرمند کم سن و سال در مرکز آذربایجان غربی فرصتی است تا تصویری قابل لمس از دنیای عاشیقی این نوجوان به نمایش گذاشته شود.
سوال: با چند مقام عاشیقی آشنا هستی؟
جواب: مقام های قره داغ را نزد عاشیق قربان پور ولی علیار و مقام های مکتب ارومیه را نزد نباتعلی علیزاده فرا می گیرم. تاکنون مقام های دیوان، دستان، تاجری، گرایلی، دوبیتی، ترکمه و دیک دابانی را در 'مکتب عاشیقی اورمو' یاد گرفته ام.
سوال: کدام مقام ها را بیشتر دوست داری و مربوط به چه موضوع هایی است؟
جواب: تاجری و ترکمه را بیشتر دوست دارم چون بیشتر به دلم می نشینند و مربوط به موضوع های اجتماعی و حماسی است.
سوال: به آثار کدام عاشیق نوازان بیشتر گوش می دهی؟
جواب: اجرای رضا پوینده و علی کریمی قره آغاجی را خیلی دوست دارم و با پدر و مادرم نیز به کارهای مرحوم عاشیق درویش وهاب زاده گوش می دهیم.
سوال: یک استاد خوب موسیقی عاشیقی چه ویژگی هایی دارد؟
جواب: استاد خوب، مهربان و باسواد است و برای اینکه به مقام استادی برسد باید خیلی تمرین کرده باشد؛ با ساز حرف بزند و شور بیافریند.
سوال: یادگیری نت های این نوع موسیقی برای تو مشکل نیست؟
جواب: شعرها را به راحتی حفظ می کنم اما برای اجرای آهنگ ها باید بیشتر تمرین کنم تا مسلط بشوم. سه جلسه طول می کشد تا یک مقام موسیقی عاشیقی را یاد بگیرم و تقریبا هر روز تمرین می کنم.
سوال: تا حالا با عاشیق های پیشکسوت دیدار کرده ای؟
جواب: بله. یکبار به دیدار استاد یوسف اوهانس که بیش از 90 سال دارد و کهن سال ترین عاشیق عضو کانون عاشیق هاست، رفته ام.
سوال: چه چیزی درباره استاد اوهانس برایت جالب بود و دوست داری در آینده مثل او بشوی؟
جواب: استاد اوهانس جایزه های زیادی داشت و برایم جالب بود اما من بیشتر از هر شغل دیگری، دوست دارم دکتر بشوم. موسیقی عاشیقی را تفریحی یاد می گیرم و دوست دارم آن را در برنامه ها اجرا کنم. داستان کوراوغلو مورد علاقه من است چون سخنان زیبایی در آن وجود دارد. وقتی که دلتنگ می شوم سعی می کنم در تنهایی برای خودم موسیقی شادی بنوازم.
سوال: مادرت مهارت بیشتری در عاشیق نوازی دارد یا شما؟
وی با تبسمی بر لب، جواب داد: مادرم بهتر از من می خواند و من خوب می نوازم! بعضی از مقام ها را با هم تمرین می کنیم.
سوال: تا به حال در موسیقی عاشیقی با مادرت به رقابت پرداخته ای؟
جواب: در موسیقی عاشیقی نوعی مشاعره توام با آهنگ با عنوان ' باغلاشما' وجود دارد که تا به حال با کسی وارد این رقابت نشده ام ولی دوست دارم بزرگتر که شدم با عاشیق های کانون رقابت و در جشنواره موسیقی عاشیق ها شرکت کنم و قرعه هر مقام به نام من درآمد را به خوبی اجرا کنم.
سوال: تا حالا ساز قوپوز را به مدرسه برده ای؟
جواب: بلی. در آغاز سال تحصیلی، روز دانش آموز و 22 بهمن معمولا از من می خواهند تا سازم را ببرم و برنامه اجرا کنم.
سوال: دوستانت را به این نوع موسیقی ترغیب می کنی؟
جواب: بله. سعی می کنم به دوستان بگویم که عاشیق ها خیلی برای این هنر زحمت کشیده اند و آن را زنده اجرا می کنند؛ آهنگ های آنان کامپیوتری نیست و از قبل آماده نشده است. کلیپ های تصویری اجرای خودم را هم به آنان نشان می دهم تا ببینند چقدر لذت بخش است.
مسئول کانون عاشیق های حوزه هنری آذربایجان غربی نیز گفت: مکتب عاشیقی ارومیه با شماره 165 در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت ملی رسیده است و هویت این منطقه به شمار می رود.
داریوش علیزاده با اشاره به اینکه حفظ موسیقی عاشیقی و معرفی آن به نسل های آتی با دستان هنرمندان آینده دار میسر است، افزود: یکی از اهداف کانون عاشیق ها کشف استعداد نوجوانان و جوانان است؛ استعدادهای چون حامد صمدی که این کانون کشف کرده است و تحت آموزش اساتید مجرب وی را پرورش می دهد.
7129/3072 ** مصاحبه کننده: توحید محمودپور** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
کد N1620651

وبگردی