آفتاب

توقف طرح های بیابان زدایی در کانون مهم گرد و غبار اطراف اهواز

توقف طرح های بیابان زدایی در کانون مهم گرد و غبار اطراف اهواز

اهواز - ایرنا - بخشدار غیزانیه از توابع اهواز گفت: با وجودی که بخش غیزانیه به عنوان مهم ترین کانون تولید گرد و غبار در اطراف اهواز معرفی شده، اما بیش از 10 سال است که در این بخش طرح های بیابان زدایی اجرا نشده است.

شاهین هاشمی دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: سازمان محیط زیست و کارشناسان بارها اعلام کرده اند، که بخش غیزانیه مهم ترین و نزدیک ترین کانون تولید گرد و غبار در اطراف اهواز است و باید در اولویت طرح های بیابان زدایی قرار گیرد، این در حالیست که در عمل هیچ اقدامی برای کنترل این کانون ها انجام نشده است.
وی افزود: در هر توفان گرد و غبار، از جمله توفان اخیر در روز جمعه، خانه ها و زمین های کشاورزی روستائیان در خاک مدفون می شود و اثرات آن تا چندین روز در روستاها وجود دارد.
هاشمی با اشاره به فعال بودن و وسعت کانون گرد و غبار در غیزانیه، شرایط آن را بحرانی دانست و اظهار کرد: بخشی از کانون های گرد و غبار، مراتع و بخش دیگری زمین های کشاورزی هستند که به دلیل بی آبی خشک شده اند.
به گفته وی، نبود اعتبار باعث شده که طرح های بیابان زدایی در این بخش اجرا نشود و به طور کلی در اولویت قرار نگیرد.
هاشمی همچنین با بیان اینکه غیزانیه 30 هزار هکتار زمین کشاورزی مستعد دارد گفت: به دلیل بی آبی در سال های گذشته فقط 10 هزار هکتار آن زیر کشت می رود که چهار هزار هکتار آن به صورت آبی و 6 هزار هکتار به صورت دیم است و در این سال ها به دلیل نبود بارندگی و تخصیص نیافتن آب کشاورزی بخش زیادی از این زمین ها خشک و دچار خسارت شده و اکنون به کانون گرد و غبار تبدیل شده اند.
وی یکی از خواسته های کشاورزان این بخش را الحاق به طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی رهبر معظم انقلاب دانست و افزود: با وجود پیگیری ها، تاکنون سهمی از این طرح کشاورزی به این بخش اختصاص داده نشده است.
هاشمی خواستار اجرای طرح های بیابان زدایی در این بخش شد و گفت: بی آبی و خشک شدن زمین های غیزانیه، نه تنها باعث از بین رفتن زمین های کشاورزی می شود بلکه باعث گسترش بیابان ها و کانون های گرد و غبار نیز می شود که بیش از همه اهواز را زیر تاثیر قرار می دهد.
وی تصریح کرد: دام های این بخش به ویژه دام سبک، به دلیل خشکسالی در حال از بین رفتن هستند که معیشت اهالی را به خطر می اندازد و این دام ها در حال انتقال به شهرستان های اطراف هستند.

* خاک در خانه های غیزانیه
دهیار روستای 'روزنه' از توابع غیزانیه نیز گفت: بی آبی در روستاهای غیزانیه باعث شده نتوانیم در سال های گذشته کشاورزی داشته باشیم.
علی بالدی افزود: مردم این روستاها همیشه با مشکل گرد و خاک روبه رو هستند و با هر وزش باد، شاهد وقوع توفان در منطقه هستیم.
وی اظهار کرد: اهالی روستاهای غیزانیه ناچار هستند هر چند روز یک بار، خاکی که وارد حیاط خانه هایشان شده را با وانت و یا کامیون تخلیه کنند.
بالدی همچنین گفت: توفان اخیر باعث تخریب دیوارهای ساختمان در حال ساخت مسجد 'غدیر حبسه' شد.
بر اساس این گزارش، خوزستان حدود 15 سال با پدیده گرد و غبار درگیر است. در سال های اخیر با فعال شدن کانون های گرد و غبار در اطراف اهواز، توفان های شدید در این شهر اتفاق می افتد.
احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکر حفاظت محیط زیست خوزستان پیش از این گفته بود: در توفان روز جمعه که آلودگی را به بیش از 66 برابر حد مجاز در اهواز رسانده بود، کانون های شرق اهواز در بخش غیزانیه موثر بوده است.
علیرضا زراسوندی مدیر مرکز مطالعات منطقه ای ریزگردها نیز گفته است: 350 هزار هکتار در خوزستان ظرفیت تبدیل شدن به کانون گرد و غبار را دارد که شامل هشت منطقه است و این کانون ها به ویژه در بازه بهمن تا فروردین هوای استان را زیر تاثیر قرار می دهد. 55 هزار هکتار از این میزان، که در تالاب هورالعظیم و بخش غیزانیه اهواز قرار دارد بحرانی است و باید در اولویت اقدامات مقابله با گرد و غبار قرار گیرد.

7151 /6037
خبرنگار: نادره وائلی زاده ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
کد N1620275

وبگردی