آفتاب

شایعات سیاسی داغ این روزها/ از فساد اقتصادی تا جاسوسی!

شایعات سیاسی داغ این روزها/ از فساد اقتصادی تا جاسوسی!

کریمی‌قدوسی درمصاحبه با مجله رمز عبور گفته بود: «این جاسوس درسفر محمدجواد ظریف به ترکیه جزو تیم سفر بوده، اما ازهمان داخل هواپیما دستور بازداشت وی صادر می‌شود و وی از داخل هواپیما درترکیه پیاده نمی‌شود و به ایران بازگردانده می‌شود».

«آقای موسویان كه ازسال‌ها پیش یكدیگر را می‌شناختیم و درمواردی همكار نیز بوده‌ایم، درتماس تلفنی فی‌مابین گله‌مندانه از من خواست كه برای پاسخگویی اخروی تحقیق كنم و اگر معلوم شد اتهامات بی‌اساس است، اقدام مناسب صورت دهم. براین اساس، با تلاش چهارماهه و با كوشش فراوان توانستم اسناد رسمی زیادی را ببینم و با برخی مسئولان ذیربط مكررا گفت‌وگو كنم. نتیجه كار، اثبات اجمالی دعاوی آقای موسویان در بی‌اساس‌بودن اكثر مطالب نقل‌شده در (سایت) الف بود. اینجانب به خاطر این مشاركت ناخواسته در آسیب‌دیدن ناحق آبروی آقای سیدحسین موسویان و خانواده‌اش، از آنان حلالیت می‌طلبم و امیدوارم خداوند این كار مرا جبران مافات قرار دهد.»


این مشهورترین نمونه و شاید تنها مورد از عذرخواهی و حلالیت‌طلبی از متهمی است که ابتدا هفته‌ها مورد هجمه سنگین رسانه‌ها قرار می‌گیرد و نهایتا پس از گذر از آتش انواع تهمت‌های اثبات‌نشده می‌تواند امیدوار باشد که درصورت رسیدگی قضائی رسانه مُفتَری درچند خط خبر از او عذرخواهی کند، البته اگر آنقدر بخت یارش باشد که صاحب رسانه مثل احمد توکلی هنوز پروایی از قیامت و روز حساب داشته باشد. دریک مورد مشهور و البته غیرقابل انتظار دیگر یکی از روزنامه‌ها پس از آن‌که نتوانست ثابت کند، رئیس دولت اصلاحات از سهامداران بانک سامان است، به سبک خود از او عذرخواهی کرد، روزنامه کیهان در تاریخ ١٤ مهرماه ١٣٩٠ نوشت: «با وجود آن‌که خیانت سران فتنه و همراهی آنها با دشمنان بیرونی و نیز دریافت کمک‌های مالی کلان از برخی سران دیکتاتور عرب و شماری از کشورهای غربی قابل انکار نیست و در اعتراف مستند تعدادی از متهمان بازداشت‌شده به آن اشاره شده است ولی با این همه، تأکید می‌کنیم آن بخش از خبر ویژه کیهان که در آن به سهامداربودن آقای سیدمحمد خاتمی دربانک سامان اشاره شده بود، اشتباه بوده و از این روی خطای یادشده را قابل پوزش می‌دانیم».


فائزه ‌هاشمی


موارد مشابه البته در تاریخ نه‌چندان سفید رسانه‌های ایرانی اندک و انگشت‌شمار نیست. فائزه‌ هاشمی دختر کوچک آیت‌الله اکبر ‌هاشمی‌رفسنجانی بارها ازسوی رسانه‌های منتقدش به جاسوسی برای بیگانگان و به‌خصوص سرویس جاسوسی MI٦ متهم شده است. سعید قاسمی یک سخنران منتقد آیت‌الله ‌هاشمی برای این‌که اثبات کند فائزه با تمام جرایمی که مرتکب شده، زندان نمی‌رود، ریشش را گرو گذاشت. درنهایت فائزه‌ هاشمی پس از مصاحبه با سایت روزآنلاین به جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام ٦ماه به زندان رفت اما نه اتهامات افرادی که او را به جاسوسی متهم می‌کردند، اثبات شد و نه سعید قاسمی ریشش را تراشید.


عبدالرسول دری‌اصفهانی


نام او زمانی در رسانه‌ها مطرح شد که جواد کریمی‌قدوسی نماینده مشهد درمجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با مجله رمز عبور مدعی شد؛ این فرد از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بوده و به‌عنوان زیرمجموعه تیم بعیدی‌نژاد رئیس تیم ایرانی درمذاکرات کارشناسی، فعالیت می‌کرده است. ادعا شد که آمریکا به این جاسوس به دلیل فعالیت درکمیته برجام، ماهانه هفت‌هزارو٥٠٠ پوند حقوق می‌داد. این به اصطلاح جاسوس علاوه بر حقوق از جاهای مختلف ایران، از آمریکا و انگلیس هم حقوق می‌گرفت. کریمی‌قدوسی درمصاحبه با مجله رمز عبور گفته بود: «این جاسوس درسفر محمدجواد ظریف به ترکیه جزو تیم سفر بوده، اما ازهمان داخل هواپیما دستور بازداشت وی صادر می‌شود و وی از داخل هواپیما درترکیه پیاده نمی‌شود و به ایران بازگردانده می‌شود». درنهایت سخنگوی وزارت امورخارجه اظهارات کریمی‌قدوسی را تکذیب کرد و گفت: «دستگیری این فرد درهیأت همراه وزیر محترم امورخارجه در سفر اخیر به کشور ترکیه ادعایی بی‌پایه و اساس، بی‌ربط، کذب محض و قولی غلط است». خود دری‌اصفهانی نیز درمصاحبه با سایت خبری «بانک مردم» این اتهامات را تکذیب کرده و به مصاحبه‌کننده گفت: «من که دارم با شما صحبت می‌کنم، در بانک مرکزی هستم و بازداشت نشدم». مسعود پزشکیان رئیس جلسه علنی مجلس نیز برای رفع ابهامات ازماجرای دری‌اصفهانی و ادعای کریمی‌قدوسی یادداشتی از وزیر اطلاعات را درمجلس قرائت کرد که در آن نوشته شده بود: «بنا بر نظر کارشناسان وزارت اطلاعات، دری‌اصفهانی جاسوس نیست».


طه‌ هاشمی


فرزند «معصومه ابتکار» بودن این‌بار برای او بدشانسی آورد. چنانکه بعدا مشخص شد او درجریان شراکت با یک فرد حقیقی دچار اختلاف مالی شده و این دو وارد دعوای حقوقی می‌شوند. شکایت شریک بابت چکی که از طه ‌هاشمی در اختیار داشت، باعث صدور حکم جلب برای او می‌شود. غافل از این‌که رسانه‌های منتقد رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست برای این موضوع «گوش خوابانده بودند». حتی هنگامی که خانم ابتکار درمیان خبرنگاران حاضر شد و گفت: ماجرای پسرش ربطی به دولت و سیاست ندارد، از تیتر کنایه‌آمیز «ابتکار: ماجرای پسرم نباید در رسانه‌ها مطرح می‌شد» استفاده کردند. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای معاون اول و سخنگوی قوه قضائی درنهایت راجع به این پرونده گفت: «پرونده تشکیل‌شده دعوا شخصی بوده و فساد مالی نیست و از ناحیه بیت‌المال نیست. خواهشا مسائل حقوقی را با سیاسی خلط نکنید.» موضوع ظاهرا برای رسانه‌های منتقد دولت و خانم ابتکار تمام شد، اما کسی نمی‌تواند این موضوع را انکار کند که ورود سیاسی رسانه‌ها چه لطمه روحی به طه‌ هاشمی وارد کرد. منتقدان خانم ابتکار البته «طه» را شایسته حلالیت‌طلبی نیافتند!


حسین فریدون


رسانه‌ها مدتی است آتش توپخانه را به سمت او نشانه رفته‌اند. ابتدا گفته شد با چه سمتی درجلسات هیأت دولت شرکت می‌کند و چرا همیشه جلوی چشم است؟ از جلوی چشم و جلسات هیأت دولت که دور شد، تیتر زدند؛ «راز غیبت ناگهانی حسین فریدون چیست؟». حالا مدتی است اتهامات اقتصادی و ارتباط با افراد دستگیرشده یکی پس از دیگری حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهوری را نشانه گرفت. زمانی حتی خبر بازداشتش را منتشر کردند. محسنی‌اژه‌ای روز گذشته درپاسخ به رسانه‌هایی که تلاش می‌کنند نام او را همچنان درصدر متهمان اقتصادی نگاه دارند، گفت: «مهم این است که ما با فساد مبارزه می‌کنیم و برخورد قوه‌قضائیه بدون تبعیض است. تا اتهامی متوجه کسی نباشد، نمی‌توانیم او را تعقیب کنیم و هروقت مستند و مدرکی پیدا کردیم، می‌توانیم اقدام کنیم». او همچنین هشدار داد: «دربرخی رسانه‌ها مسائلی مطرح شده که خلاف قانون است و اگر این فرد شکایت کند، انتشاردهنده و گوینده تحت تعقیب قرار می‌گیرد. در آخرین اقدام برای تنگ‌ترکردن عرصه، خبرگزاری تسنیم پس ازتماس با روابط عمومی آستان قدس‌رضوی اعلام کرد: «حکم خادمی حسین فریدون درحرم مطهر رضوی تا رسیدگی به اتهامات و صدور حکم قطعی براساس آیین‌نامه خدمت توسط مسئولان اماکن متبرکه معلق شده است.» گویی مسئولان آستان قدس‌رضوی، به محض واردآمدن اتهام به حسین فریدون ازسوی برخی رسانه‌ها، احتمال مجرم‌بودن او را اولی گرفته و حکم خادمی حرم مطهر رضوی را از او سلب کرده‌اند. حسن فریدون یا بی‌گناه است یا گناه‌کار و تشخیص این امر برعهده قوه‌قضائیه است، اما به فرض‌گناهکار نبودن حسین فریدون و ثابت‌شدن این امر، آیا ضربه‌ای که به آبروی او از جهت سلب حکم خادمی امام رضا، وارد آمده است، به راحتی جبران می‌شود؟



شهروند
کد N1619803

وبگردی