آفتاب

کتاب «روش شناسی علوم انسانی اسلامی» روانه بازار نشر شد

کتاب «روش شناسی علوم انسانی اسلامی» روانه بازار نشر شد

کتاب «روش شناسی علوم انسانی اسلامی» نوشته احمدحسین شریفی توسط مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر و روانه بازار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «روش شناسی علوم انسانی اسلامی» نوشته احمدحسین شریفی توسط مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد. شریفی، عضو هئیت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)  و پیش از این هم کتاب «مبانی علوم انسانی اسلامی» را تالیف کرده است.

«روش شناسی علوم انسانی اسلامی» شامل ۱۴ فصل اصلی است که پس از ذکر مقدمه مفصلی که نویسنده برای کتاب نگاشته آغاز می شود.

عناوین فصول اصلی این کتاب عبارتند از: تحلیل مفاهیم و نکات مقدماتی، نظریه ضد روش، پرسش های پژوهشی، روش تعریف، روش توصیف، روش تبیین، ویژگی های روش شناسی تبیین، روش استدلال، روش استدلال استقرائی، روش استدلالی تمثیلی، روش تفسیر، ویژگی های روش شناختی تفسیر،روش پیش بینی و روش ارزیابی. در فصل آخر کتاب فهرست منابع، منابع فارسی و عربی، منابع انگلیسی و نمایه ها هم آمده است.

یکی از ویژگی های برجسته این اثر علاوه بر سادگی و روانی ، داشتن خلاصه فصل درانتهای هر فصل است. این خلاصه ها به فهم بهتر و بیشتر مطلب کمک می کند.

شریفی در این اثر سعی کرده که فلسفه روش و روش شناسی را در نظر بگیرد و به گونه ای مسیر خود را طی کند که اولا این نوشتار برخوردار از ویژگی وضوح باشد و بتواند برای محققان علوم انسانی راهبری کند. ثانیا در خدمت اهداف و کارکردهای اصلی علوم انسانی باشد. ثالثا در همه بخش ها مبانی و مقاصد و ارزش های اسلامی را مورد توجه قرار دهد و به تعبیر دیگر روش شناسی علوم انسانی اسلامی را ارائه دهد.

همچنین «روش شناسی علوم انسانی اسلامی» را می توان به عنوان حلقه ای واسط میان کتاب «مبانی علوم انسانی اسلامی» و «روش نظریه پردازی در علوم انسانی اسلامی» تلقی کرد. در کتاب «مبانی علوم انسانی اسلامی» که پیش تر شریفی نوشته مبانی هستی شناختی، معرفت شناختی، انسان شناختی، دین شناختی و ارزش شناختی علوم انسانی اسلامی توضیح داده شده اما در کتاب فعلی نویسنده بر روش شناسی کارکردهای مختلف علوم انسانی، براساس مبانی اسلامی متمرکز و در واقع کوشیده با تکیه بر فکر و اندیشه اسلامی روشی معقول برای هریک از تعریف، توصیف، تبیین، تفسیر، پیش بینی، ارزشیابی و کنترل کنش های انسانی ارائه بدهد.

کتاب «روش شناسی علوم انسانی» در ۱۴ فصل و ۶۳۳ صفحه و قیمت  ۲۵ هزار تومان توسط مرکز پژوهش های علوم انسانی – اسلامی صدرا منتشر شده است.

کد N1618268

وبگردی