آفتاب

بازیگر نام‌آشنای سینما درگذشت

 بازیگر نام‌آشنای سینما درگذشت

جان هارت بازیگر انگلیسی سرشناس سینمای جهان در ۷۷ سالگی چشم از جهان فروبست.

هارت به بیماری سرطان لوزالمعده مبتلا بود. او جمعه هشتم بهمن چشم از جهان فروبست. این بازیگر در فیلم‌هایی چون «قطار سریع‌السیر نیمه‌شب»، «بیگانه»، «مرد فیل‌نما» و «۱۹۸۴» بازی کرده بود.


او در طول پنج دهه فعالیت در عالم سینما دو بار برای بازی در فیلم «مرد فیل‌نما»‌ به کارگردانی دیوید لینچ و بازی در نقش فردی معتاد در فیلم «قطار سریع‌السیر نیمه شب»‌ نامزد جایزه اسکار شد. یکی از نخستین نقش‌آفرینی‌های تحسین‌شده او در سینما به فیلم «مردی برای تمام فصول» به کارگردانی فرد زینمان در سال ۱۹۶۶ باز می‌گردد.


مل بروکس فیلمساز برجسته آمریکایی در واکنش به خبر درگذشت هرت در توییتر نوشت: «امروز از شنیدن خبر درگذشت هرت بسیار غمگین شدم. او به راستی از استعداد خارق‌العاده‌ای برخوردار بود.»


بازیگر نقش آقای اولیواندر در «هری پاتر» در سال‌های اخیر در آثاری چون «مالیخولیا» به کارگردانی لارس فون تریر، «تنها عاشقان زنده ماندند» به کارگردانی جیم جارموش و «برف شکن»‌ به کارگردانی بونگ جون هو نقش‌‌آفرینی کرده بود.


راوی فیلم «داگویل» یکی از بازیگران پرکار سینما بود و تا آخرین روزهای زندگی نیز این رویه را حفظ کرد. او که در فیلم «وی مثل وندتا» با ناتالی پورتمن همبازی بود، در یکی از آخرین نقش‌آفرینی‌های زندگی خود در فیلم «جکی» به کارگردانی پابلو لارایین دوباره با پورتمن همبازی شد.


«مرد فیل‌نما»‌ یکی از مشهورترین آثار هارت است. گریم او برای ایفای نقش جان مریک در این فیلم هشت ساعت طول می‌کشید و پس از گریم دیگر قادر به خوردن یا دراز کشیدن نبود. او در این باره گفته بود: «صادقانه بگویم بازی در این فیلم مصیب بود و اگر خوب از آب درآمده باشد، خیلی خوشحال می‌شوم.» او برای بازی در این نقش نامزد اسکار شد اما در نهایت رقابت را به رابرت دنیرو در فیلم «گاو خشمگین» واگذار کرد.


منبع:‌ آسوشیتدپرس / ۲۸ ژانویه
کد N1618030

وبگردی